Hej

Detta ligger fortfarande bara i planeringsstadiet, men jag vill ha era synpunkter.

Vi hade tänkt att skaffa ett utespa som ska stå i anslutning till huset. Elanslutningen brukar ju vara minst 2x16A vilket innebär kabeldragning från elcentral. Problemet är att elcentralen ligger mitt i huset placerad i en trappskrubb till övervåningen. Det finns alltså ingen möjlighet att dra en dold kabel från elcentralen och ut genom huset.

Tanken som slog mig är att det även finns en elcentral 3x3 säkringar plus jordfelsbrytare i vårt fristående garaget. Vi ska nämligen gräva om på tomten och då kanske man skulle lägga ner ett markrör för detta ändamål. Skulle detta vara en OK lösning?
Är det också tillåtet att dra nätverkskabel i samma markrör?

//JED
 
Om det duger att koppla in sig i garagecentralen beror helt på om effekten du behöver finns tillgänglig där, dvs vad det är för matning till den centralen. Ligger den direkt på huvudsäkringarna parallellt med centralen inne i huset eller är den avsäkrad någonstans till t.ex. 16 A? Vad finns det i övrigt för effektkrävande maskiner inkopplade på garagecentralen?

När det gäller nätverkskabeln så är jag rätt säker på att det är OK om du drar en riktig kabel i röret (typ EKLK eller N1XV), däremot inte om det hade legat lösa tåtar (FK, EK) i röret. Dock drar man ändå inte lösa tåtar i ett markrör.

Någon riktig elektriker får gärna bekräfta i tråden!
 
Principiellt finns inga hinder för det. Garagets central ska bara kunna hantera denna effekt, och ledningarna ska dimensioneras som vanligt etc.

Nätverk i samma rör finns det ett antal trådar om, men det är generellt inga problem med det, varken elsäkerhetsmässigt eller störningsmässigt.

Edit: Nu fick du två likadana svar (y) I markrör får det bara finnas kablar, inte enkelisolerade ledare.
 
Hej

Det var dessa svar jag ville ha:)

Jag skulle tippa att den ligger direkt på huvudsäkringarna eftersom mätarskåpet också finns i garaget. Huvudsäkringarna är också på 16A. Har inga effektkrävande saker i garaget, bergvärme i huset.

//JED
 
Då är det inga problem!

Möjligen kan 16 A huvudsäkringar vara lite snålt att driva både bergvärme, spabad och övriga prylar i huset men skulle det bli problem går det ju att säkra upp :)
 
SkaneErik skrev:
Möjligen kan 16 A huvudsäkringar vara lite snålt att driva både bergvärme, spabad och övriga prylar i huset men skulle det bli problem går det ju att säkra upp :)
Eller installera en effektvakt.
 
  • Gilla
SkaneErik
  • Laddar…
Hej

Väcker liv i denna tråd igen. Tänkte bara höra om det är OK att sätta en säkerhetsbrytare till utespaet under altangolvet. Altangolvet kommer att vara lätt att lyfta bort ifall man måste komma åt att skruva bort sidorna på utespaet.

Säkerhetsbrytarens funktion är ju just bara för att bryta strömmen när arbete ska utföras istället för att ta ut säkringarna i elcentralen.

//JED
 
Ja den sitter bra och skyddat där.
 
JED skrev:
Hej



Säkerhetsbrytarens funktion är ju just bara för att bryta strömmen när arbete ska utföras istället för att ta ut säkringarna i elcentralen.

//JED
Säkerhetsbrytaren är inte alls till för att bryta strömmen istället för att ta ur säkringar. Utan det är bara extra säkerhet. Du tar först och slår av säkringarna sen så slår du av Säkerhetsbrytaren, då kan du se så att ingen kommer och slår till strömmen.

Om du bara slår av säkringarna så ser du inte centralen när du är och jobbar
 
Är det inte tvärt om som man skall göra??? En säkerhetsbrytare är dimensionerad för att kunna bryta strömmen, men en säkring är inte konstruerad för att vara en brytare. Eller är jag ute och cyklar?
 
Nej man ska aldrig använda en säkerhetsbrytare till manövrering även om de givetvis tål det. Alltså stäng av lasten på något normalt sätt alternativt säkringar, sen bryt för arbete med säkerhetsbrytaren.

Man kan göra det mer omständigt men detta täcker andemeningen.
 
Ok, då var jag ute med cykeln igen...... Man får alltså använda säkringarna som manöverbrytare.
 
Om man har dvärgbrytare kan man koppla från där, men normalt har ju utrustningen någon manöverbrytare e.dyl då börjar man där så lasten är låg sen säkring därefter säkerhetsbrytaren.

Principen är att säkerhetsbrytare inte ska koppla last.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.