Hej,

Elektrikern har fixat kabeldragning till 3st 150W trafo. Nu ska jag dra vidare till spottarna. 10 st 12V, 35W monterade i 150 mm plåtburkar i nedsänkt tak. Elektrikern verkar tycka att det är OK att använda anslutningskabel (typ SKK eller SKX). Jag undrar om kabeln behöver vara värmetålig. Skulle man kunna använda krympslang (det är ju värmetålig!) som isolering sista biten in i burken?

Tiwood
 
Tycker mig ha sett i någon annan tråd här att det skall vara värmetålig kabel.

Just krympslang vet jag inte om det är så bra, men det finns en sorts silikonslang som ibalnd följer med när man köper lampor.

Krympslang är ju framförallt avsedd att isoleara skarvar och liknande rent elektriskt. Hur den är som värmeisolering vet jag inte.

Hur man får tag i den utan att köpa en armatur vet jag inte.
 
tiwood skrev:
Hej,

Elektrikern har fixat kabeldragning till 3st 150W trafo. Nu ska jag dra vidare till spottarna. 10 st 12V, 35W monterade i 150 mm plåtburkar i nedsänkt tak. Elektrikern verkar tycka att det är OK att använda anslutningskabel (typ SKK eller SKX). Jag undrar om kabeln behöver vara värmetålig. Skulle man kunna använda krympslang (det är ju värmetålig!) som isolering sista biten in i burken?

Tiwood
Du skall använda en värmetålig kabel typ PLS 90 2x1.5

Tänk också på att maxlängden för 12V spottar är 2m från trafo.
 
Var köper man PLS 2x1.5? Helst i Stockholmstrakten. Har köpt från elbutik.se tidigare men tycker att de lägger på för mycket för frakten.

Tiwood
 
RilleRock
tiwood skrev:
Var köper man PLS  2x1.5? Helst i Stockholmstrakten. Har köpt från elbutik.se tidigare men tycker att de lägger på för mycket för frakten.

Tiwood
Fråga din elektriker..han vet nog hehe ;)

Köper man "pottorna" på storel så medföljer det ett värmebeständigt hölje som man skall trä på ledarna.
Även tätningar men sånt använder inte jag iaf.
Brukar borra hål i pottan och sen montera dit en rörstuss åssen in med slangen där så vet man att det sitter.Och man kan sova lungt när man lämnat kunden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.