Jag skall bygga några skåp som är på hjul. De skall kunna flyttas och användas på olika ställen (inomhus). I skåpen skall det finnas ett lysrör (220V) och därmed kabeldragning. Jag har bifoga en skiss av hur ett hörn ser ut. Som ni ser finns det en innervägg och en yttervägg och däremellan går kabeln.

Det jag undrar är om kabeln måste gå i plaströr eftersom den byggs in och inte kommer att synas? Jag är medveten om att bygger man in kabeln i en vägg så måste det finnas rör men hur blir det i denna mobila enhet? Räknas denna installation som en fast installation?

I änden på trefaskablen skall det sitta en hankontakt så att lysröret kan kopplas till ett vägguttag. Är det ok att göra så, att använda en installationskabel och avsluta med en kontakt?
 
Redigerat:
Stickkontakt på installationskabel är inte okej.

Jag hade nog dragit rör och FK (alt. klamrat utanpåliggande) och gått in i en dosa i nederkant. Därifrån med en RKK dragavlastad i dosan och med stickkontakt i andra änden.
Oavsett vad så ska den sista nämnda tillämpas. Dragavlastad anslutningskabel med stickkontakt.

//Patrik
 
Vad menas med: "Därifrån med en RKK dragavlastad i dosan..."

/Håkan
 
Rkk (anslutningskabel) dragavlastad sista biten från kopplingsdosa.
 
Får man inte dra en RKK hela vägen?
Detta under förutsättning att den är dragavlastad i anslutningen till skåpet och att den går att komma åt, dvs att möbeln går att demontera för byte av kabel.
 
Hur är det med ACEFLEX?
 
Hur skall jag tolka: "Jag hade nog dragit rör och FK (alt. klamrat utanpåliggande)..." Innebär det att jag skulle kunna använda RKK-kabel och klammra fast den fast det är ett slutet utrymme? Är det inte så att så fort man skall dra kabel i ett utrymme som man inte kommer åt måste kabeln gå i rör? Är det endast för att kabeln skall kunna bytas?

Möbeln går inte att demontera (kommer inte år kabeln) eftersom den limmas ihop.

Skulle man inte kunna göra så att jag drar en RKK-kabel i plaströr för att sedan ansluta till ett grenuttag (
clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=146126421) som sätts fast i underkant av skåpet (där det är öppet) med väggfäste (clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=161196273). Då har jag plaströr eftersom det är ett slutet utrymme och kan använda RKK-kabel för ansluta direkt i grenuttaget. I grenuttaget ansluter jag med en stickkontakt på en kabel där det finns en stickkontakt i andra änden.
 
allman600 skrev:
Hur skall jag tolka: "Jag hade nog dragit rör och FK (alt. klamrat utanpåliggande)..." Innebär det att jag skulle kunna använda RKK-kabel och klammra fast den fast det är ett slutet utrymme? Är det inte så att så fort man skall dra kabel i ett utrymme som man inte kommer åt måste kabeln gå i rör? Är det endast för att kabeln skall kunna bytas?

Möbeln går inte att demontera (kommer inte år kabeln) eftersom den limmas ihop.

Skulle man inte kunna göra så att jag drar en RKK-kabel i plaströr för att sedan ansluta till ett grenuttag (
clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=146126421) som sätts fast i underkant av skåpet (där det är öppet) med väggfäste (clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=161196273). Då har jag plaströr eftersom det är ett slutet utrymme och kan använda RKK-kabel för ansluta direkt i grenuttaget. I grenuttaget ansluter jag med en stickkontakt på en kabel där det finns en stickkontakt i andra änden.
Jag är lite osäker på vad som gäller när det kommer till en möbel, om det är samma regler som vid en vanlig fast installation eller om det finns några undantag. Men jag kan säga hur jag tycker att du ska göra och då hänvisar jag till mitt först inlägg.

Klamra slang och sätt kanske en dosa på 1 m för rörelsevakt och sedan upp med ett rörutlopp för lysrörsarmaturen. I röränden nertill sätter du en kopplingsdosa med dragavlstning i. D.v.s. en sak som man skruvar fast anslutningskabeln i så att den inte kan åka ur dosan om man skulle rycka i sladden. RKK för att den är mångkardelig och därför är lämplig som anslutningskabel. När du vill ansluta skåpet så är det bara att stoppa i stickkontakten i ett vägguttag.

RKK är, så vitt jag vet, inte tillåten att dras i rör. Då är EXK eller EKK light mer endamålsenlig.

//Patrik
 
Redigerat:
allman600 skrev:
Hur skall jag tolka: "Jag hade nog dragit rör och FK (alt. klamrat utanpåliggande)..." Innebär det att jag skulle kunna använda RKK-kabel och klammra fast den fast det är ett slutet utrymme? Är det inte så att så fort man skall dra kabel i ett utrymme som man inte kommer åt måste kabeln gå i rör? Är det endast för att kabeln skall kunna bytas?
Med att klamra utanpåliggande menade jag att klamra synlig kabel efter att allt byggts färdigt. Och då i såfall EKRK.

//Patrik
 
Patrik:

Det du skrev: "kopplingsdosa med dragavlstning..." är det t.ex. en sådan här (clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=161088464). Dragavlastning har väl de flesta kopplingsdosor.

Det jag skrev om:
"Är det inte så att så fort man skall dra kabel i ett utrymme som man inte kommer åt måste kabeln gå i rör? Är det endast för att kabeln skall kunna bytas?"
Jag förstår av ditt svar att den skall gå i rör men är det främst för att kabeln skall kunna bytas eller för att skydda den?

/Håkan
 
Dra en anslutningssladd hela vägen, med dragavlastning i armaturen, så ser väl de flesta installationer ut i bokhyllor iaf? Varför krångla till det? Och är armaturen dubbelisolerad kan du ju använda en sladd med pågjuten euro-stickpropp (platta modellen).

Edit: missade det där med 3-faskabel. Vad ska du med 3-fas till? Annars är ju principen densamma.
 
Redigerat:
Kom på att jag måste ha strömbrytare. Har ritat ett kopplingsschema över installationen i möbeln (bifogad fil). Strömbrytarna kommer att sitta i botten/insidan och går att komma åt underifrån (möbeln står på hjul).

Min fråga är om jag kan gå med plaströren framtill strömbrytaren och sedan fortsätta med plaströren till kopplingsdosan. Kan man dra kabel/rör på detta sättet?

Tänkte använda strömbrytare (clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=156763532, en pol trapp). Skulle det fungera?

/Håkan
 
snaggletooth skrev:
Dra en anslutningssladd hela vägen, med dragavlastning i armaturen, så ser väl de flesta installationer ut i bokhyllor iaf? Varför krångla till det? Och är armaturen dubbelisolerad kan du ju använda en sladd med pågjuten euro-stickpropp (platta modellen).

Edit: missade det där med 3-faskabel. Vad ska du med 3-fas till? Annars är ju principen densamma.
Lysröret är ju trefas så jag behöver trefas-kabel.

/Håkan
 
allman600 skrev:
Lysröret är ju trefas så jag behöver trefas-kabel.

/Håkan
Haha Jag kan försäkra dig om att din lysrörsarmatur klarar sig gott och väl på enfas. :p:)

(Det finns inga lysrör som kräver trefas)

//Patrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.