Håller på att planera för en stödmur och funderar kring kabeldragning för belysning.... 1. Tar man bara upp ett hål i källarväggen på lämpligt ställe under mark, eller ska man ha genomföringen ovan mark? 2. är det OK att lägga vp-rör inuti en av fogarna i leca-muren?
 
Tar du hål i källarväggen och sätter dit ett skydsrör ska du se till att hålet lutar så att det är lägre på utsidan än inne, det går bra att lägga ett VP rör i en fog. Se till att kabeln du stoppar ut är lite "för lång" så att det finns möjligheter för kabeln att röra sig om du skulle få sättningar i marken
 
Tack för svar!

Kan man lägga kabel utan kabelskyddsrör genom källarmuren? Och utan VP-rör längs med fogen mellan leca-blocken i stödmuren?
 
Hade jag gjort det på mitt hus hade jag gått igenom ovan mark, och garanterat lagt rör/slang.
 
Skyddsrör rekomenderas.

Sen beror det på vad du ska använda för kabel.
Inte all kabel som får ligga under mark utan skyddsrör. Röret gör också att du kan byta kablen vid behov, merjobb utan rör.

Som Elmont sa, borra hålet med fall utåt för att förhindra att vatten läcker in. Glöm även inte att täta genomföringshålet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.