Hej,

Håller på att renovera huset och kommer få el:en omdragen Tänkte därför samtidigt dra cat6 för trådbundet gigabitnät och antennkabel på ett snyggt och flexibelt sätt.

Därför angående antennkabeln; har idag förberett två flexrör för kabeldragning från parabolen ut i huset i samband med att jag isolerat om vindsbjälklaget. Kommer installera fyra antennuttag. Två på ovanvåningen och två i vardagsrummet. Tänkte dra fyra kablar, där varje kabel är ansluten till en LNB-utgång uppdelat på två huvuden.

Mitt största tankebry är om jag ska dra kablarna direkt från parabolen till uttagen/mottagaren eller jag ska via en "central patchpanel" där jag kan avgöra vilken kabel som ska ge signal i vilket antennuttag. På så vis kan jag ju t.ex i framtiden plocka signal från något annat än parabolerna.

Mao.

{Parabol} --> {Antennuttag}

eller.

{Parabol} --> {"Patchpanel"} --> {Antennuttag}


Någon som har några åsikter/erfarenheter/förslag/tankar?
 
jnel skrev:
Kommer installera fyra antennuttag. Två på ovanvåningen och två i vardagsrummet. Tänkte dra fyra kablar, där varje kabel är ansluten till en LNB-utgång uppdelat på två huvuden.
Jag förstår inte. Ska varje uttag bara få signaler från en LNB?
Då kan du ju inte se alla kanaler genom alla uttag?

Jag tycker absolut att du ska samla alla alla kablar i en central kopplingspunkt.
Då kan du ha ett system med en multiswitch.
Se följande tråd:

http://www.byggahus.se/forum/teknik/100815-guide-foer-att-bygga-ett-enkelt-sat-tv-naetverk.html

/Hasse
 
Jag kanske tänker helt snett.

Jag vill ha möjlighet att "plocka ned" signal från två satellitpositioner, t.ex thor (CanalDigital) och Sirius (Viasat). Jag vill ha två antennuttag i huset där jag kan koppla in digitalmottagaren till respektive signal. Men jag vill också i framtiden kanske ha möjlighet att "distribuera" annan signal till antennuttagen, t.ex marksänt eller kanske kommande IP-tekniker.

Men som sagt jag är kanske helst snett på det, kan jag få signalen från båda satelliterna i samma kabel?

(Utmärkt tråd Hasse tipsade om förresten :-D )

MVH / Jonas
 
Antalet Satelliter per kabel styrs av vilken typ av multiswitch du väljer. Mao väljer du en 17/8 switch så får du ut signal till 8 olika kablar och varje kabel har signal från 4 satelliter plus marksänt.
Tänk på att om du ändå drar kabel, dra alltid datornätverk parallellt och dra gärna dubbla TV-kablar till ställen där du kan tänka dig att ha typ en CD HD-PVR box, då den har dubbla tuners och därmed behöver 2 sladdar.
 
På Conrad finns det multiswitchar där du även kan köra marksänt.

När det gäller LNB så måste du ha Quattro varianten.
Annars inga problem med montering, bara dra fram ett 230 V uttag till grejorna.
 
Tips, dra lite grövre rör till vinden från din samlingspunkt, då kan du dra i en antennkabel till om du behöver. Vi gjorde inte detta utan är nu låsta till en box som klarar signal från en kabel och med en switch även en tvillingbox.
 
Intressant!

Hur fungerar multiswitchen rent tekniskt, t.ex hur klarar digitalboxen skilja ut vilken signal som är vilken i kabeln? Ligger de på olika frekvens som man ställer in i boxen, eller?

MVH / Jonas
 
Normalt för ett LNB Så har man för varje frekvens / kanal, 2 polarisationer vertikal och horizental. Dessutom har man 2 band (tillkom för många år sedan när det hela skulle digitaliseras). I ett quatro huvud får du ut alla dessa samtidigt. Låga vertikalt, höga vertikalt, låga horizontelt, höga horizontelt.

Inte att blandas med ett quad LNB. Det är som 4 vanliga LNB i ett. Varje utgång kan här vara Låga vertikal; Hög vertikal, ...

Finessen med quatro är att dessa 4 ledare (per LNB) leder du till en matrisswitch. Från switchen går en coax till varje box (eller 2 om det är dual tuner, 4 om det är quad, ...). Denna boxen väljer sedan genom ett protokoll vilken signal (låga vertikal, höga vertikal, ...) som skall fram.

Så istället för att tala om för LNB vilket band / polarization, talar boxen om för switchen vad den vill ha, från ett LNB som samtidigt leverera alla 4 kombinationer.

Du har med multiswitchen större möjligheter att ha många satteliter till många boxar.

Nu har dock utvecklingen inom RF och elektronik kommit långt på 10-15 år sedan låg/hög bandet tillkom. Därför finns det nu en ny teknik som heter SatCR. Den går ut på att du kombinerar flera signaler i en och samma coax. Idag går det att få in upp till 8 "vanliga" coaxer i 1 coax. Speciellt trevligt är detta för alla dual / quad tuner boxar. D.v.s boxar där man kan spela in flera program samtidigt och även titta på ytterliggare något. För dessa behöver man idag 1 coax per tuner. Med SatCR klarar du dig med 1 coax för antingen 2 quad tuners, 4 dual tuners eller 8 vanliga boxar. Också naturligtvis allt däremellan. Vidareutveckling finns redan för 16 kanaler i en coax.
 
Redigerat:
Nackdelen idag i Sverige är väl att det i princip bara är Viasat som har en box som klarar SatCR samt som jag förstått så måste uttagen seriekopplas vilket ibland blir bökigare än ett stjärnnätverk. Utöver detta så behöver man ett speciellt LNB (lite dyrare).
Men sitter man fast i ett seriekopplat hus så är det en kanonlösning.
 
SatCR tekniken som sådan behöver inte seriekopplas. Däremot GÅR det att seriekoppla med den, vilket är mer kostnadseffektivt.

Idag är det precis som du skriver. Det behövs ett dyrare speciellt LNB. Stödet måste också finnas i boxen (och det finns få).

Själv är jag nog övertygad att den (eller liknande) lösning snart finns inbyggt i de flesta boxar och kanske också en variant i multiswitchar. Framförallt driver nog multitunern den utvecklingen, så slipper man flera kablar till samma box åtminstånde.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.