hej, det är så att jag ska installera en parabol och ska dra kablarna själv för första gången, det jag behöver hjälp med attt veta vilken kabel ska jag köpa (vill helst ha bra kvalite på kabeln).

jag tänkte dra kablarna från parabolen sedan borra ett hål genom väggen till vardagsrummet. för att göra det snyggt så tänkte jag sätta dosor på varje sida men vilken höjd måste dosan sitta utomhus?

tacksam för svar.

obs det är radhus
 
Varje skarv av kablen medför signalförlust, du bör ha detta i åtanke, 8mm hål i väggar brukar räcka för koaxialkablen. Min kabel köpte jag på Elektroskandia.
 
det blir inga skarvar. dosan är bara för att det ska se snygt ut, inte bara borra och dra igenom, vilken kabel är bäst tycker ni? gärna en länk, sen undrar jag om det är krav på höjden från marken, bostadsföreningen verkar vara petiga så jag måste göra allt rätt. inga fula dragningar.
 
Angående snygg kabeldragning.
Finns det kabellister/kanaler för utomhusbruk?
Skall dra två antennkablar och en nätverkskabel på utsidan av huset. På gaveln från bottenvåningen till andra våningen...
 
Patrick E skrev:
Du ska ha en kabel som är gjord för utomhusmontage. Numera finns även vita sådana. Tidigare var de oftast svarta. Här är ett exempel: [länk]
lillePer skrev:
Angående snygg kabeldragning.
Finns det kabellister/kanaler för utomhusbruk?
Skall dra två antennkablar och en nätverkskabel på utsidan av huset. På gaveln från bottenvåningen till andra våningen...

en fråga, vet ni vad höjden ska vara från marken utomhus? tacksam för svar
edit: med höjden menar jag om jag ska borra ett hål. parabolen ska installeras på marken och inte uppe på husets tak
 
Patrick E skrev:
Du ska ha en kabel som är gjord för utomhusmontage. Numera finns även vita sådana. Tidigare var de oftast svarta.
När inföll detta "nyligen", samtidigt som Noaks Ark, eller? ;)

Eller var det bara så att "icke-godkända" vita kablar råkade funka utomhus?

Redan på den tiden man hade 300ohms balanserade TV-antenner så fanns det vita kablar (även om de inte var särskilt vanliga), och det var vad jag minns inte förrän man började med just paraboler som det över huvud taget förekom svarta koaxkablar för hemma-TV-bruk, och det var bara en mycket kort period på 80-talet. När parabolantalet ökade rejält omkring ca 1990 i samband med första Astra-satelliten (då det blev möjligt att ha paraboler som är mindre än en meter, istället för de äldre större om minst 1.5meters diameter) så var det vit kabel i "alla" färdiga paket.

Vad jag vet finns det inga formella krav på kabeldragning o.s.v., det enda som teoretiskt kan hända om man gör fel är att man råkar ut för vitesföreläggande för att huset ser förj-ligt ut, men den risken verkar vara rätt försumbar med tanke på hur usla kabeldragningar man ser...

Förluster om du använder kontakter har oftast mindre betydelse för paraboler än för vanliga tv-antenner eftersom parabolernas mikrovågshuvuden ofta har såpass stor förstärkning att man klarar mer förluster än man "normalt" råkar ut för i en vanlig bostad.

En sak som kan vara värt att fundera på är potentialutjämning.

Förresten, var ska parabolen sitta? Risken för att åska skadar grejerna är störst om den sitter på marken (åska kommer via elnätet, slår sönder digitalboxen och går sen vidare genom parabolens fäste ner i marken). Bäst torde väggfäste vara och en takmonterad parabol ligger också rätt bra till.
 
lillePer skrev:
Angående snygg kabeldragning.
Finns det kabellister/kanaler för utomhusbruk?
Skall dra två antennkablar och en nätverkskabel på utsidan av huset. På gaveln från bottenvåningen till andra våningen...
Finns kabelskydd i metall. Fungerar klockrent.

images

yxis skrev:
När inföll detta "nyligen", samtidigt som Noaks Ark, eller? ;)
Att följ tillverkarens anvisning har har gällt sedan sedan Noaks Ark. ;)
 
Redigerat:
jeffan skrev:
Att följ tillverkarens anvisning har har gällt sedan sedan Noaks Ark. ;)
:D

Jag tänkte iofs på tillgången på vit kabel för utomhusbruk ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.