T
Jag har en fråga om kabeldimensionering och har försökt läsa mig till vad som är rimligt.

Vi har ett pumphus ca 30 meter från sommarstugan och har bytt pump från en 3-fas ejektorpump (oklar effekt) till en 3-fas djupbrunnspump på 1,1 kW där det gått en kabel på mark från huset till pumphuset sedan 40 år. Den är inkopplad i en Diazed central i sommarstugan.

Nu vill jag byta kabeln till ny och även låta sätta in en undercentral i pumphuset för att kunna få en frostvakt, en lampa och eventuelt ett 1-fasuttag i pumphuset. Jag tänker att kabeln får fortsätta att vara avsäkrad i Diazedcentralen.
För att skydda kabeln så vill jag lägga den i ett rör, åtminstone en bit där den ligger på berg, men helst hela vägen.

Eftersom vi inte hittat en elektriker än vill jag gärna köpa ut material så det finns "på plats" om jag får tag i en elektriker då det är i skärgården, därav mina frågor.

1. Är en N1XV lämplig typ av kabel?
2. Är 5G2,5 en tillräcklig dimension för 1,1 kW pump, en lampa och en frostvakt på max 500W med en kabel på 35-40 m? (jag vill helst undvika att sätta 5G6 då den kostar mer än det dubbla och har ingen aning om förimpedans...)
3. Kan jag lägga kabeln i en överbliven PEM-slang DN32 (från gamla pumpen) mellan pumphuset till sommarhuset för att skydda den? Finns några potentiella problem eller regler som hindrar det?
4. Är det lämpligt att köpa en liten färdigbyggd normcentral med HB, JFB och 5-6 dvärgbrytare i?
5. Bör pumpen ha en 3-polig brytare i normcentralen? Ska den isf vara på 6A eller 10A?
6. Ska pumpen kopplas till JFB? Pumpleverantören säger att man inte bör/behöver ha pumpen kopplad till JFB, vilket lät märkligt...

Är det något annat att tänka på att köpa hem?
 
1 Ja
2 5X2,5 räcker bra
3 Går utmärkt är ett normalt montage vid byte från ejektor till borrhålspump
4 Ja men tänk på att den ska ha rätt IP-klass
5 Sitter centralen i samma utrymme som pumphuset så går det att bryta säkringarna lämpligt då att ha motorskyddet i centralen
6 Alla dränkbara pumpar kan lösa en JFB då kablarna inte är 100% difftäta men du kan börja med att ha den över JFB och koppla om det om det behövs
 
T
Hej!
Tack för svaret.
Några följdfrågor :
2. Hur räknar man på/vet man det?
4. Vad behöver det vara om centralen sitter i samma utrymme som borrhålslock och hydrofor?
5. Hur menar du med motorskydd i centralen?
Jag var inne på att återanvända tryckströmbrytaren sedan innan och ett kontaktmotorskydd från Schneider levererades med pumpen. "Vanlig" strömbrytare, på/av, tänkte jag ha på väggen efter centralen så det går att stänga av när vi lämnar stället.
 
2 ingen fara med belastningen normalt det pratas om Z = impedans, men i ditt läge så håller det nog med att du har en central i gropen som begränsar strömmen till pumpen 10 amp och lyse+vk till 10 amp 2,5 m2 kan säkras med 16 amp. Klart du ska använda dom delar som kan återanvändas. Centralen ska vara av kapslad typ IP 55 och infart underifrån med kabelförskruvning.
En brytare för pumpen är perfekt vid bortavaro kommer du åt den bra utan be, svär så är det bra annars på en stolpe utanför
 
T Testarn skrev:
2. Hur räknar man på/vet man det?
Om du laddar ned eldim som finns länkad till i den klistrade tråden längst upp så kan du räkna på vilken area som behövs. Tumregelmässigt bör dock 2.5 mm² för denna sträcka och belastning vara inom marginalerna, men att mäta/räkna är att veta.
T Testarn skrev:
6. Ska pumpen kopplas till JFB?
Prova. Det lär finnas risker med läckage i apparater permanent i vatten men nornalt bör de hålla tätt. Tillverkare är ju allmänt försiktiga av sig med att lova saker o ting. Det ska även ställas mot umbärandet med att pumpen kanske stannar till dess att JFBn kopplats bort.
 
T
Tack Bo!
Jag ska titta på programmet ikväll när jag kan ladda ner det för att se om jag kan förstå.
Som det är nu litar jag på att 5G2,5 är okej.

Frågan om JFB får elektrikern lösa om det blir problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.