Jag har surfat runt lite på webben och dessutom läst stora delar av z wave-tråden i det här forumet men lyckas inte fatta följande:

Finns det något robust system för hemautomation om man vill köra kabelbundet (gärna över ett lokalt ethernet) och inte trådlöst (utom möjligen en fjärrkontroll då). Både för inomhusbruk och utomhusbruk. Och som inte kostar hela skjortan.

Jag vill framförallt kunna styra utebelysning på en väldgt stor tomt och står i läget att börja gräva ner kanalisation snart. Eftersom jag är tekniknörd så kan jag förstås tänka mig hundra andra kul grejer man kan göra förstås... men utebelysning och kanske möjlighet att tända/släcka i de byggnader på distans är steg.
 
Redigerat:
Och som inte kostar hela skjortan.
Är väl här någonstans som det går i diket :( Tyvärr.

1. KNX = Dyrt men trådat och finns hur mycket som helst. IHC (Eller ELKO Living System i Sverige) är billigare och enklare.
2. DALI (Digital Addressable Lighting Interface) är väldigt robust och enkelt, men primärt för belysning bara. Dock finns det en hel del gateways etc.
3. Bygg eget.
 
Redigerat:
SmartHouse!

http://www.smarthouse.nu/

Tvåtråds buss över vilken kabel som helst i princip.
Bussen kan dras 100 tals meter utan förstärkning.

Lätt att programmera med gratis programvara!

Capris för en enkel styrning (materialkostnad):

Controller ca 8000:- (en per system)
Relämodul 2 x 4 16A kontakter: 2800:-
Ingångmodul 4 kanaler: 500 :-

Ca priser inkl moms.
 
Redigerat:
Smarthouse ser ju verkligen ut som en intressant lösning. Någon här som har byggt med det och kan dela med sig lite erfarenheter?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.