Vädrar ett gammalt ämne då jag inte riktigt kunnat läsa mig till konklusion...

Matningar från elcentralen har area 1.5mm2. Från dosa på yttervägg är markkabel lagd till motorvärmarstolpe. Om jag har förstått saken rätt så är "äldre" markkablar av arean 2.5 mm2 - stämmer detta? Om man önskar byta markkabeln - kan man då fortsätta med 2.5mm2?

Likväl om nydragning i förråd görs med 2.5mm2 från kopplningsdosa som är matat med 1.5 från central?

Samtliga säkringar är 10A.

Förstår att det inte är önskvärt med olika areor, men är det farligt/olagligt om man går upp i area?
 
Större area än nödvändigt är aldrig farligt - Bara dyrare. Däremot kan det ju vara så att 2,5 mm2 behövs även om det är avsäkrat med 10A beroende på hur lång kabeln är etc.
 
  • Gilla
Leffe08
  • Laddar…
Att ha en 2,5 mm2 kabel på en grupp som är avsäkrad till 10 A är inga problem, ej heller att då gå från 1,5 till 2,5 mm2 via en kopplingsdosa allt avsäkrat med 10 A.
 
  • Gilla
Leffe08
  • Laddar…
E etompau skrev:
Att ha en 2,5 mm2 kabel på en grupp som är avsäkrad till 10 A är inga problem, ej heller att då gå från 1,5 till 2,5 mm2 via en kopplingsdosa allt avsäkrat med 10 A.

Tack för svaren!!
Kändes givet att det var mer problematiskt att gå ner i area jämfört med matning från central men hade lite svårare att förstå om ev problem att gå upp i area. Men då kan det t om vara positivt beroende på kabellängd?
 
L Magnus.g.kling skrev:
Tack för svaren!!
Kändes givet att det var mer problematiskt att gå ner i area jämfört med matning från central men hade lite svårare att förstå om ev problem att gå upp i area. Men då kan det t om vara positivt beroende på kabellängd?
Ja, som useless var inne på så kan i extremfall, ledningsresistansen på en lång kabel göra att säkringen inte löser ut vid kortslutning.
Kabeln fungerar då som en strömbegränsare, då kan det vara nödvändigt att gå upp i area och minska ledningsmotståndet.
 
  • Gilla
Leffe08
  • Laddar…
offtopic men hur gör man i större byggnationer där det kan vara 200 meter till närmaste central? Ibland är det ju otroliga mängder kabel på kabelstegar och vad är brukligt vid dimensionering? Kör man alltid 2.5 kvadrat på vanliga uttag eller när går gränsen för att man går upp ett snäpp för att tabellerna så säger?
 
Där ligger mycket elprojektering bakom större installationer. Ta en titt nästa gång du är på ex Ikea så kan du se lite hur man har gjort.
Det lär finnas många undercentraler där man sedan går ut med korrekt kabel till belysning och uttag. Tror ej att man jobbar med 2,5 mm2 till vanliga eluttag = dyrare och besvärligare att jobba med.
 
  • Gilla
50procent
  • Laddar…
det jag menade mest var väl att jag finner det märkligt att diskutera sånt i normala hus eller installationer där det kanske är 10-20 meter till central. Där borde man rimligen bara kunna gå på normal säkring och bruklig area och det borde vara frågan om väldeliga avstånd innan man kan behöva prata om att dimensionera upp?

Jag menar att när dimensionerar man upp? Säg ett vanligt 10A uttag, hur lång kabel kan man ha innan man kan få "problem" med att tex säkringar inte löser ut? Eller tappar man effekt? Rondeller kan ju bete sig lite lustigt om man har fasligt långa och många skarvsladdar tex ?
 
S Stefan1972 skrev:
det jag menade mest var väl att jag finner det märkligt att diskutera sånt i normala hus eller installationer där det kanske är 10-20 meter till central. Där borde man rimligen bara kunna gå på normal säkring och bruklig area och det borde vara frågan om väldeliga avstånd innan man kan behöva prata om att dimensionera upp?

Jag menar att när dimensionerar man upp? Säg ett vanligt 10A uttag, hur lång kabel kan man ha innan man kan få "problem" med att tex säkringar inte löser ut? Eller tappar man effekt? Rondeller kan ju bete sig lite lustigt om man har fasligt långa och många skarvsladdar tex ?
Förstår frågan Stefan och i mitt fall är det väl inte direkt befogat, men huvudsaken för mig var att det inte iaf var fel att överdimensionera...
 
ja nä det var helt offtopic som sagt. Tanken var mest om de andra skribenterna kanske visste nåt mer hur man gör normalt. Teori och tabeller är ju en sak, det finns ju ändå bara typ två kabelareor att använda om man ser till ett normalt uttag. Har faktiskt funderat på det tidigare hur lång kabel det är brukligt att ha eller rättare sagt kan använda.
 
Är ingen elektriker, men det krävs rejält långa kablar med 1,5 mm2 för att få till en slingresistans som skulle ge 10 A vid en kortslutning i ett eluttag. Skulle säga att teoretiskt så hamnar kabellängden på 985 m för att motsvara en ström i ledningen på 10 A.
Andra får gärna motsäga min uträkning/argument.
 
Att markkablar förr hade 2.5 mm² beror på att det förr fanns ett krav på minsta area för markkablar. Det finns inte idag, så idag får man lägga en 1.5 mm² i mark om man vill, och om det går.

Längd vs area vs säkring bestäms av ledningsdimensioneringen:
1. Man utgår från hur mycket ström man vill ha, dvs vilka apparater man vill kunna köra.
2. Denna belastning ger också råd kring om man bör välja enfas eller trefas.
3. Med önskad ström (per fas) kan säkringen väljas, ett snäpp högre helt enkelt.
4. Säkringens typ och märkström ger vilken minsta belastningsförmåga som krävs av kabeln. Det skiljer här lite mellan dvärgar och smältsäkringar, men säg att belastningsförmågan ska vara "lite" högre än säkringens märkström.
5. Kabelns typ och förläggningssätt ger vilken area som krävs för att uppnå belastningsförmågan. En utanpåliggande kabel tål mer ström än en infälld pga den kylning som kabeln får. Detta gäller alltså vid normal drift.
6. Kabelns längd (=dess totala impedans), plus impedansen i matande nät, ger den totala impedansen i kretsen och därmed kortslutningsströmmen. Nu pratar vi om fel, kortslutning. Denna kortslutningsström ska ställas mot säkringens typ och märkström för att kontrollera att säkringen löser tillräckligt snabbt vid ett fel. Man kanske måste gå upp i area här.
7. Kabeln impedans och önskad belastning ger det spänningsfall som kommer att uppstå. Man kanske måste gå upp än mer i area här för att apparaterna ska må bra.
8. Det finns fler faktorer att ta hänsyn till som selektivitet, JFB, genomsläppt energi etc men som man sällan låter vara styrande i bostäder.

Allt detta finns mer på djupet i denna gamla tråd:
https://www.byggahus.se/forum/threads/raekna-pa-utloesningsvillkor.64060/
 
  • Gilla
Oldfart och 2 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
Skulle säga att teoretiskt så hamnar kabellängden på 985 m för att motsvara en ström i ledningen på 10 A.
Fast det är inte kabellängden där strömmen blir 10A som är intressant, utan den ström där säkringen löser tillräckligt snabbt. Beroende på säkringskaraktäristik varierar den, men den är iallafall betydligt högre än märkströmmen.
 
Tack så mycket för alla svar och förklaringar. För att sammanfatta och se om jag har uppfattat er korrekt så tolkar jag det som att det är OK att blanda kabelareor (1.5-2.5) så länge man håller sig på 10 A säkring.

Kanske inte snyggt men iaf ok och ofarligt.
 
Det är inte riktigt rätt slutsats. En 10 A säkring kan vara för mycket för 1.5 mm².
Men du får blanda olika areor för samma gruppledning så länge som ledningsdimensioneringens villkor är uppfyllda.
Man kan t.ex behöva gå upp i area för en viss sträcka av en ledning där den får dålig kylning.
 
  • Gilla
Leffe08 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.