Står i begrepp att snart börja gräva för nya vattenledningar och behöver dra om kabeln till den borrade brunnen. Passar även på att lägga andra elkablar för framtida bruk.

Mina funderingar:

1. Jag har tänkt att använda N1XV -kabel. Låter detta som en bra idé även som kabel till djupbrunnspumpen?
2. Avståndet mellan brunnen och hydroforen är ca 75m. Fungerar det med 2,5 kvadrats kabel?
3. Jag antar att man skarvar på kabeln som går ner till brunnshålet, dvs man behöver inte byta hela vägen till pumpen?
4. Har en 'attefallare' på gården. avstånd till matande central ca 40m. Dit går en 2,5 kvadrats kabel sedan gammalt. Är det tillrådligt att byta till 6 kvadrats kabel, om man i framtiden vill hålla attefallaren uppvärmd under vintertid? Eller funkar det med 2,5 kvadrat på 40meters avstånd...?

Tacksam för lite input!
 
Mikael_L
1 - ja, men inte ner i borran, utan bara fram till borrhålet.
2 - Vilken effekt är pumpen på, vilken cos(fi) alt vilken nominell ström, trefas/enfas? Sen skulle förimpedans kunna vara bra att veta.
3 - Pumpen kommer med en kabel på, den brukar man skarva i någon kopplingsdosa i toppen av borrhålet. Ofta sitter det riktiga grejer där. Det finns också speciella skarvset om pumpkabeln behöver förlängas.
4 - Beror på vilken effekt som krävs där samt vilken förimpedans det är i matande ände.
 
2. Vet tyvärr inte vilken modell pumpen är men Grundfos 1-fas är det i alla fall.

4. Om jag skulle kunna säkra med 16 A med befintlig kabel så skulle jag klara mig galant. Vet tyvärr inte hur det ser ut med förimpedansen, men ska kolla vad nätägaren säger...
 
Mikael_L
75 meter 2,5 ger en slingimpedans på bara den 75-meters-kabeln på 1,26 ohm.
Då finns det endast marginal för ca 170mohm som förimpedens, vilket nog får anses uteslutet.

Så det är nog max 10A säkring som gäller.

Iofs en dvärgbrytare B16 klarar sig med en total slingimpedans på 2,8 ohm, så då stiger marginalen ordentligt till ca 1,5 ohm.
Men å andra sidan en mer lättrippad säkring till en motor ... :thinking:

En diazed (porslinssäkring) ligger någonstans mellan en C16 och C10 i krav på förimpedans.

Men oavsett, med 2,5 mm kabel 75 meter så tror jag du kan helt räkna bort en C16, men en B16 kan funka bra, en diazed 16A kan också funka.
B10 och diazed 10A är rätt troligt OK, C10 kanske gränsfall.

Ev startström kommer också begränsas av att ha 75 meter matningskabel.

Och förresten, hur lång kabel ha du sen ner till själva pumpen? Det är väl ytterligare ett antal meter ...
 
Tack för ett utförligt svar! Ja, det är väl en bra bit kabel i brunnen också. Jag tror att jag satsar på en tjockare kabel för säkerhets skull.

Om man inte kan mata pumpen genom ett relä? Jag skulle kunna komma med styrsignalen från tryckbrytaren genom en klen kabel, in till ett relä i en central som är bara någon meter från brunnen och ta kraften därifrån...

Är detta görligt/tillrådligt?
 
Mikael_L
Det bör kunna låta sig göras.
Då är det bäst att du tar matningen till både pumpen och tryckströmbrytaren från samma central, dvs skickar fas från den centralen till tryckströmbrytaren och tillbaka kommer styrsignalen till en lämplig kontaktor.

Så slipper du besväret och oskicket med "främmande spänning" som ska dokumenteras och märkas upp ordentligt och ändå innebär en framtida risk.

Är det en normcentral?
Jag skulle kunna skicka dig en 2A eller 4A säkring då för styrkretsen, vilket medger nästan "oändligt" lång ledare till tryckströmbrytaren.
Jag har lite sådana liggandes efter att jag rensat ett styrskåp som hade en drös med automater med låga värden.
 
B ojniemin skrev:
Tack för ett utförligt svar! Ja, det är väl en bra bit kabel i brunnen också. Jag tror att jag satsar på en tjockare kabel för säkerhets skull.
Varför vill du ta en sådan kostnad blint? Det är gratis att ta reda på förimpedansen, t.ex att fråga nätägaren om värden i mätarskåpet eller själv mäta upp förimpedansen med "vattenkokarmetoden". Sedan kan vi räkna åt dig vilket minsta area som krävs enligt regler och av säkerhetsskäl.

Om det är önskad belastning som är okänd för t.ex attefallet så räcker tumregelmässigt 2.5 mm² till minst 11 kW - tillräckligt för ett normalstort hus! Frågan är bara om 2.5 mm² är tillräcklig för att matande säkring ska lösa inom föreskriven tid vid kortslutning. 40 meter 2.5 mm² bör gå om du inte bor långt ut på landen med svagt elnät.

Vad gäller pumpen så har du ett motorskydd i matande ände, inställt på 2 - 3 A. Det är visserligen inget kortslutningsskydd, men det kommer att brinna upp före det att den dyra och svårbytta kabeln skadas... Man kan också bedöma risken för stum kortslutning - det skulle i så fall vara en plötslig skada på kabeln. Risken för att motorn fastnar är nog större och det tar motorskyddet. Så 2.5 mm² kan funka fint där också, även med tanke på spänningsfall. Jag gissar att djupbrunnspumpar är anpassade för lite lägre spänning.
 
Mikael_L
Väljer man rätt motorskydd är det även kortslutningsskydd.
Men ska det skydda kabeln måste det då sitta i matande ände, vilket troligtvis ändå är det man väljer pga miljön ute vid borrhålet.
 
Tusen tack Mikael_L för erbjudandet om säkring! Jag får återkomma om det spåret blir aktuellt.

Bo.Siltberg har förstås rätt i att varför ta kostnaden om man inte behöver det... Jag får försöka få till siffrorna från nätbolaget. Centralen som matar pumpen är dock en undercentral så där måste jag försöka få till mätningen. Har en multimeter så det kanske funkar med den..

Angående motorskydd så blir jag lite förvirrad för det finns inget motorskydd utan pumpen matas direkt från en grupp. Så har det varit sedan vi flyttade in för ca 20 sedan och har fungerat utan bekymmer. Måste man ha motorskydd eller är det bara en rekommendation? Vill förstås åtgärda allt som går när man ändå måste göra om.
 
Mikael_L
En del motorer och pumpar har inbyggt motorskydd.

Annars är det vanligare ju större och dyrare motor det gäller. För små billiga motorer kan man göra bedömningen att det är lika bra att ta smällen av en bränd, men billig, motor istället för en större kostnad för installationen.
 
B ojniemin skrev:
Måste man ha motorskydd eller är det bara en rekommendation? Vill förstås åtgärda allt som går när man ändå måste göra om.
Enfasobjekt har inte motordskydd, blir det fel så går säkringen, en del har en har en termistor i lindningen som kopplar ut objektet om lindningen blir för varm och risk för att den blir bränd ( isoleringen på koppartrådarna ) och kopplar åter när objektet kallnat. Endast vid extremt brandfarliga installationer så sätter man ett motorskydd, i övrigt bry dig inte.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
OK. Tackar!
 
J jonaserik skrev:
Enfasobjekt har inte motordskydd, blir det fel så går säkringen, en del har en har en termistor i lindningen som kopplar ut objektet om lindningen blir för varm och risk för att den blir bränd ( isoleringen på koppartrådarna ) och kopplar åter när objektet kallnat. Endast vid extremt brandfarliga installationer så sätter man ett motorskydd, i övrigt bry dig inte.
Grundfos SQE, 1 fas, då är det ett motorskydd ju.
 
  • Sida i PDF om installation av Grundfos pump med text och diagram för elanslutning och motorskydd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det ett nytt hål bara? Eller är hela projektet ang. Vatten "nyproduktion"?
 
Inget nytt hål utan flytt av hydrofor från huset till garaget pga renovering av tvättstuga. Dessutom ska avloppssystemet göras om så jag får en möjlighet att lägga i nya kablar samtidigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.