Skapar en ny råd...då den gamla gick inte att svara i,alltså den jag skrivit innan.

Kort sammanfattat så handlar det om en fråga hur grov kabel jag ska dra ut i stugan från mitt befintliga skåp i huset.
Kabeln ligger i ett markrör (gult 50mm), och hade tänkt mig typen eklk, 5G2,5mm elleren RDOE (gummikabel) 3G2,5mm.
Gäststugan kommer att ha en egen undercentral.
Pga platsbrist så finns det bara 1 ledig plats i skåpet inne, och där tänkta jag lägga en 16A säkring (1fas alltså) där stugans el kommer vara. Men tänkte sätta in 3 grupper (Uttag, element och lampor), vardera 10A i stugan. Felaktigt eller lite onödigt bara?
Detta för att kunna hålla reda på uttag och lampor.
Det som kommer finnas där är typ lite lampor, ett mindre element ca 1000W, samt kanske en TV.

Vill ni har mer fakta, kolla http://www.byggahus.se/forum/el/102107-kabelarea-vid-foerlaengning.html det är min tidigare tråd.

Sen tänkte jag även lägga ner en kabel för utebelysningen (vill kunna styra den från huset) ihop med en trappbrytare, vad rekomenderar ni för kabel till det?? Hade tänkt mig en RDOE 4G1,5mm....

Gummikabel väljer jag för att röret ligger redan i mark, och det är enklare att dra gummikabel än en EKLK kabel...röret är ca 22 meter...

Tacksam för svar.

P.S. En elektriker kommer koppla in allt, och har även kollat jobbet jag gjort hittils vad gäller dragning av el. Inte kopplat ngt än.
 
Jag är ingen höjdare i ämnet men jag kan i alla fall säga att gummikabel får inte läggas i mark, inte ens i rör.
 
Ingen gummikabel i mark oavsett rör och helst inte eklk utan nån typ av jordkabel. E0002610 ACEFLEX RV-K 3G2,5 är en jordkabel som både är billigare än dom nämnda kablarna och är från början avsedd för markförläggning, dessutom mjuk och smidig att hantera (nästan som en gummikabel).
 
Jag passar på att inflika en liten off topic-fråga gällande gummikabel. Jag har hört rykten om att det numera ska vara tillåtet att klamra gummikabel. Någon som vet om det stämmer och óm det i såfall gäller alla gummikablar eller är det bara någon speciell tillverkare som börjat tillåta klamring?

//Patrik
 
Patrik_Hed skrev:
Jag passar på att inflika en liten off topic-fråga gällande gummikabel. Jag har hört rykten om att det numera ska vara tillåtet att klamra gummikabel. Någon som vet om det stämmer och óm det i såfall gäller alla gummikablar eller är det bara någon speciell tillverkare som börjat tillåta klamring?

//Patrik
Du får ju inte använda den som installationskabel för fast installation, och därför inte klamra den som en sådan.
Däremot om den används som fast anslutningsledning till någon utrustning, då får du "fästa upp" denna en kortare sträcka. Det kan ju då innebära lite klamring, men kanske är mera tänkt som iträdd i skyddsrör, fäst utmed balkar med Caddy-klammer osv.
Detta är ursprungligen tänkt mellan arbets-, motorskyddsbrytare och objektet, så börja inte använda gummikabel till installationer.:)

Du får börja använda ACEFLEX och liknande då hamnar man nära gummikabelkänsla men ändå avsett både för fastinstallation och anslutningsledning. Den är ju i princip som RKK men med lite annat materialval.
 
Redigerat:
Jag skulle dra en ACEFLEX 5g2,5 (finns inte 5g1,5). Då har du möjlighet till en tändtråd samt en bra-och-ha-tråd över.

Om du ska ha dit en elektriker för att koppla ihop det hela så tycker jag dock att du ska fråga denne vad du ska dra för kabel. Han kan ju föredra andra kablar, eller ha andra idéer hur styrningen av ytterbelysning ska ske osv..
 
GK100 skrev:
Du får ju inte använda den som installationskabel för fast installation, och därför inte klamra den som en sådan.
Däremot om den används som fast anslutningsledning till någon utrustning, då får du "fästa upp" denna en kortare sträcka. Det kan ju då innebära lite klamring, men kanske är mera tänkt som iträdd i skyddsrör, fäst utmed balkar med Caddy-klammer osv.
Detta är ursprungligen tänkt mellan arbets-, motorskyddsbrytare och objektet, så börja inte använda gummikabel till installationer.:)

Du får börja använda ACEFLEX och liknande då hamnar man nära gummikabelkänsla men ändå avsett både för fastinstallation och anslutningsledning. Den är ju i princip som RKK men med lite annat materialval.
Ja, precis vad jag har lärt mig. Men en kollega till mig och en av säljarna på Solar hade kollat upp det där och då skulle det tydligen vara tillåtet. Men låter konstigt så därav min tveksamhet. :)

//Patrik
 
Det är faktiskt tillåtet (sagt av en hempulare med begränsad rätt att läsa regler men inte tafsa!)
SS 436 40 00, 521.9.1: En flexibel kabel får användas vid fast förläggning förutsatt att fordningarna i denna standard uppfylls.
Fråga 61 i 104 frågor och svar bekräftar det.
Standarden nämner detta i samma kapitel som anslutningskablar, så det är knappast fritt fram att börja klamra gummikabel till infravärmen på altanen. Det finns ju bättre kabel till det.
 
Det är ju inte i första hand SS xxxx som bestämmer användningsområde utan det är tillverkare/importör som anger vad matrealet får användas till och ansvarar för att matrealet fyller gällande krav för just den anvisade användningen.
Här är ett exempel gällande gummikabel; är tillåten för fast skyddad installation (i rör eller apparater) DRAKAFLEX H07RN-F
 
det känns ju så amatörmässigt att se en gummikabel klamrad, så välj en kabel som man brukar välja till den typen av förläggning så blir alla nöjda&glada.
 
Patrik_Hed skrev:
Ja, precis vad jag har lärt mig. Men en kollega till mig och en av säljarna på Solar hade kollat upp det där och då skulle det tydligen vara tillåtet. Men låter konstigt så därav min tveksamhet. :)

//Patrik
Du får kolla vad de menar med det, troligtvis inget som skiljer sig nämnvärt mot vad du lärt dig eller mot vad jag, Bo.Siltberg eller elmont skrev. Varför skulle man vilja använda gummikabel klamrad i ett sammanhang annat än vid tex anslutningskabel för fast anslutning?
 
Så...har läst på lite ang era svar, och läste vidare ang denna "jordkabel" (godkänd för att dra i mark samt vatten) som näms....men vad jag förstår, så är kabelfärgerna inte riktigt samma som i en vanlig kabel (blå, brun/svart och gulgrön), men det kanske kvittar.
Hittade en kabel, 3G2,5mm+2,5mm, det måste ju vara ok, eller?
Frågan är lite hur smidig den är...som sagt, röret ligger redan 30 cm ner i marken...
Elektrikern hälsade att för honom kan jag dra antingen denna eller en eklk..minst 2,5mm2.

Googlade Acefelx kabeln...verkar grym!! :)
5G2,5....skulle den funka?? 23 kr/meter...bra pris??

Vad gäller ytterbelysningen så har jag funderat lite, och tror den kommer styras från stugen, men med skymmningsrelä...minst jobb.. ;)
 
Redigerat:
Du kan välja mellan tex N1XV 5G2.5, EKKJ 4x2.5/2.5, ACEFLEX 5G2.5, EKLK 5G2.5 finns ingen anledning att välja 3 eller 4 ledare.
Du kanske uppgraderar till 3-fas i framtiden eller någon styrd fas osv.
Om kabeln är smidigare eller inte spelar ingen roll, är röret skadat så mycket kommer du nog inte fram även med den smidigaste sorten.

Välj du den du får bäst pris på bland ovanstående, kanske med EKLK som sistahandsval om något förutom prisbilden.
 
Hej.
Ok, ska beställa en Aceflex kabel. Röret i sig är inte skadat, det är helt nytt men vill ändå ha en smidig kabel att dra.
Det blir en 5G2,5 kabel...återkommer med hur det fortgår...
 
Börja med att dra genom ett kraftig snörre!
Sen är det mycket enklare...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.