Hej alla glada.
Jag har en fråga som berör kabeldimensionering.

Jag står i begrepp att byta ut vår vattenpump som kämpat väl på ca 67m djup sedan 1990.
Gamla pumpen var en grundfos 3fas på 1.1 kw.
Den som nu är beställd är en modernare variant 1fas med mjukstart, torrkörningsskydd mm inbyggt. Har beställt pumpen med förmonterad kabel om 80m.

Nu till frågan, hur funkar det att köra en pump som är säkrad 10a på 1,5 mm2 80m?(70m)
Räknar man med att vattnet kyler kabeln?

Tacksam för svar
 
Du skriver inte vilken effekt nya pumpen har, är det som gamla pumpen så är det ca 5A, dvs halva säkringen.
Troligen har Grundfos beräknat att motorn där nere ska klara sig på lägre spänning pga lång kabel.
Protte
 
Ajdå, sorry. Den nya har maximal ström på 8,4a. Det blir 1920w så det kanske klarar sig..
 
Ledningen blir ju inte varmare för att den är lång.
 
Nej men jag får ju ett hyfsat spänningsfall vilket gör att strömmen kommer att öka. Förvisso är det avsäkrat med diazed men hur blir det med utlösningsvillkoret? det är väl där problemet ligger kanske...
 
Jo, men efter som ingen riskerar att komma i kontakt med pumpen nere i brunnen så är det inget problem.
 
Är det 1.5 eller 2.5 mm2 kabel som är monterad på pumpen?
 
D Daniel 109 skrev:
Jo, men efter som ingen riskerar att komma i kontakt med pumpen nere i brunnen så är det inget problem.
vad menar du? Det är väl inte så bra om inte säkringen löser ut om det blir kortslutning.
 
En pump som hänger i ett borrhål kan inte vålla skada på varken person eller egendom om det skulle bli ett fel i pumpen. Även om jorden skulle lossna i matande ända är pumpen så väl jordad att säkringen löser, i alla fall med dom avstånd som gäller här.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.