Hej!

Jag håller på att dra kabel till ett eluttag där det kommer att sitta ett el-element på 700w. Kabeln jag köpt från claes ohlson har tre ledare på vardera 1mm[sup]2[/sup], kabelns längd är c:a 10m.

Är det tillräckligt?

Jag tror att säkringen dit ut är på 16A, kan det uppstå några problem i framtiden om jag ansluter tyngre last?
 
Iåmed att gruppen är avsäkrad på 16A så är det 2.5 mm2 som gäller för kabelarean.
Men bästa du kan göra är att anlita en elektriker iåmed att det är rätt uppenbart att du saknar grunderna i det du tänker utföra.
 
För 16 amper ska du minst ha ledaarea 2,5mm2.

1,0 mm2? är det lampsladd? Är du säker på att det inte är 1,5mm2? Då kan du använda kablen om du bara ha en 10 ampers säkring till den delan av huset där el-elementet ska sitta.
 
Tack för alla svar (vassa som upplysande)!

Jag ser att garaget (som det gäller) är avsäkrat med 10A. Jag passar därmed på att uppgradera kabeln till en med 1,5mm[sup]2[/sup].

 
Beroende på hur du tänker dig att göra instalaltionen så gäller det att få fram rätt kabeltyp. Det är inte bara en fråga om arean.

Beskriv gärna i lite mer detalj vad du tänker göra. Om den förra kabeln verkligen var på 1 kvmm så var det troligen inte bara fel area utan även fel kabeltyp.
 
Hej,

OK, det är så här:
Jag har ett garageförråd som ej är isolerat. Nu skall jag påbörja det och har då passat på att köpa flexslang som jag tänkte dra elkablage i för att sätta upp två infällda eluttag. Sagt och gjort så åkte jag till Clas Ohlson och köpte flexslang, dosor, eluttag för infällning samt elkabel. Kabeln jag köpte var nog fel, vanlig lampsladd tror jag då det står 3G1.0 på den och den är plastmantlad. Tänkte korrigera mitt misstag genom att köpa: http://www.clasohlson.se/ext.asp?art=490022000 i stället och dra i rören.



 
Om man följer din länk så dyker det upp 3 olika produkter. Om jag gissar att det är EKK light du väljer (KULO som finns på samma sida får ej dras i rör eller slang), så skulle jag bara vilja varna för möjligheten att dra den igenom 10m slang. Det är såvitt jag förstår tillåtet, men troligen mycket svårt. Bygg inte in slangen innan du lyckats få igenom ledningen.

Mera normalt är nog att du drar FK (ex. den tvinnade som finns på samma sida, fast mer vanligt med "vanlig FK"). Även FK kan vara mycket svårt att dra i i 10m slang (har bitter erfarenhet av betydligt kortare sträckor).


Om man skall övergå till pekpinnarna, du tänker dra ytterligare 10m på en kabel som ev. redan är lång (avstånd mellan hus och garage?). Då KAN det vara så att det finns risk att du inte klarar utlösningskriteriet för dina säkringar. med risk för både personskador och brand. Skulle kunna vara lämpligt att åtminstonde fråga en elektriker om situationen. Vilka totala kabellängder som är OK. kan inte jag svara på, men det är inte självklart att det utan problem går att öka på med 10m.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.