Ska sätta LED-list i sockeln i köket.
Det är på två ställen det behövs drivers.

En driver till totalt 5,4m LED-strip, dock uppdelat med kabeldragning mellan LED-listerna på cirka 2+2m.
En driver till totalt 5,2m LED-strip, uppdelat med kabeldragning mellan LED-listerna på cirka 1,5+4m.

LED-listen jag kikar på är denna:
https://www.amazon.se/dp/B09YXNJLCS/ref=twister_B0BXQX5ZWP?_encoding=UTF8&th=1
Den drar 15W/m.
Det blir totalt 81W på första stället och 78W på andra stället.


Vad behövs det för kabelarea för att klara detta?
Ska jag köra på detta upplägget eller istället använda 4st drivers på cirka 40-50W?

Någon rekommendation på bra drivers som är dimbara med bakkantsdimmer?
 
Hittade denna driver som är på 80W:
https://www.amazon.se/REYLAX-LED-dr...rps=1&sprefix=24v+dimbar+,aps,98&sr=8-11&th=1

Verkar vara dimbar med Shelly Dimmer enligt recensionerna. Det som oroar mig är att det är TRIAC (det är väl framkantsdimmer?).
Driver nämligen några fönsterspottar med samma Shelly Dimmer som ska driva dessa LED-strip, och dom sitter med en 350mA SG Armaturen driver som är dimbar med bakkantsdimmer, så det är väl viktigt att det är samma teknik så att båda kan drivas med samma Shelly Dimmer?
 
Jag skulle iofs. tolka "triac dimmable" som det står, att den klarar att dimmas av framkantsdimmer. Därmed inte sagt att det måste vara framkantsdimmer. Men det är otydligt. Möjligt att man får mer info i manualen om du lyckas hitta den på nätet.

Du bör nog inte köra 80w driver med 81w belastning. Det är möjligt att det fungerar, men stor risk att livslängden blir kort. Försök istället ha 10 gärna 20% marginal.
 
H hempularen skrev:
Jag skulle iofs. tolka "triac dimmable" som det står, att den klarar att dimmas av framkantsdimmer. Därmed inte sagt att det måste vara framkantsdimmer. Men det är otydligt. Möjligt att man får mer info i manualen om du lyckas hitta den på nätet.

Du bör nog inte köra 80w driver med 81w belastning. Det är möjligt att det fungerar, men stor risk att livslängden blir kort. Försök istället ha 10 gärna 20% marginal.
Ja, men det verkar näst intill omöjligt att hitta någon så kraftfull med bakkantsdimmer.
Nej jag vet att det är på gränsen, dock kommer jag aldrig någonsin ha dessa LED-lister på 100%. Tror att dom är alldeles för ljusa, men jag har problem att hitta ljussvagare LED-lister som ändå har tät placering av dioder.

Är det möjligt att dimma en LED list både med bakkantsdimmer på matningen och även på DC-sidan? Det kan vara så att mina fönsterspottar är mycket svagare än LED-listen, så det blir obalans mellan dessa då de båda dimmas av samma dimmer.
 
Det finns ledlister med metereffekter på runt 5w. Kan ju vara en idé för att spara in på antalet drivdon
 
81 W, 6 m kabellängd, där bör du köra med 1,5 mm2 kabelarea, Det blir ett spänningsfall på ca 0,7 V vid full last.

Så kör du med 1,5 mm2 till båda listerna så blir det bra.
 
T Tsdoesds skrev:
Det finns ledlister med metereffekter på runt 5w. Kan ju vara en idé för att spara in på antalet drivdon
Det är nog en bättre idé, då jag tror att dom på 15W blir alldeles för ljusa jämfört med mina fönsterspottar.
Problemet är att jag gärna vill ha LED-lister med tät placering av dioder så att det inte blir mörka punkter. gillar COB-LED i detta avseende.
E etompau skrev:
81 W, 6 m kabellängd, där bör du köra med 1,5 mm2 kabelarea, Det blir ett spänningsfall på ca 0,7 V vid full last.

Så kör du med 1,5 mm2 till båda listerna så blir det bra.
Tack! Fick det till 2mm2 när jag räknande, så jag var nog lite fel ute.
 
Tänkte att jag kanske kör på 4st drivers istället för 2st. Borde minimera problemen.
Hittade denna modellen:
https://www.amazon.se/LED-drivrutin...=led+driver+24v+dimbar+50w,aps,86&sr=8-9&th=1

Enligt specifikationer jag hittar på nätet så är den: "Triac (leading & trailing edge), PWM"
Kan en dimmer vara både leading och trailing edge?

Då blir det 4st 60W drivers som driver cirka 3-4m LED-list vardera.
Behöver dra kortare kablar mellan olika partier av dessa LED-lister, cirka 1-2 meter.

Vilken dimension behöver jag nu?

Om jag tycker att LED-listerna blir för ljusa jämfört med mina fönsterspottar som dimmas av samma Shelly Dimmer. Kan jag sätta en manuell dimmer på DC-sidan (efter drivern)?
https://www.amazon.se/dp/B01ETE1CL8...2SCIW5BS&psc=1&ref_=list_c_wl_lv_ov_lig_dp_it
 
Det finns en del dimmers som kan anpassa sig efter lasten och switcha mellan fram och bakants dimning. Automatiskt eller via en inställning.

Lite osäker på hur du tänker uppdelniningen, men du kan inte koppla ihop flera drivers mot samma slinga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.