Hej!

Ellevio skall dra in ny elkabel till vårt fasadskåp och samtidigt säkra upp villan till 35A. Om jag förstått det hela rätt så är minimikravet på den elkabel som går från gatan in till fasadskåpet 10 kvadratmilimeter. Men är det på gränsen, så att vi skall försöka få till en grövre, typ 16 mm2, eller är det fullt tillräckligt, även när värmepumpen går för full och elbilen laddas, etc?
 
tommib
Det är någonting som ellevio sköter, du behöver inte engagera dig i den frågan.
 
  • Gilla
ViktorHg och 1 till
  • Laddar…
E
Har du planer på att säkra upp över 35A kan din installatör ange detta i föranmälan.
Sen är det inte säkert Ellevio agerar ändå, det är ändå slutkunden som får ta smällen.
 
E El-Löken66 skrev:
Har du planer på att säkra upp över 35A kan din installatör ange detta i föranmälan.
Sen är det inte säkert Ellevio agerar ändå, det är ändå slutkunden som får ta smällen.
Tack @El-Löken66 ! Anledningen till att jag frågar är ju för att jag INTE vill att det skall bli mitt problem (vilket det ju blir om något skulle hända p g a av man tagit till underkant). Så om det finns anledning att propsa på en kraftigare kabel, så gör jag gärna det.
 
Hur ska det kunna bli ditt fel om de drar för klen kabel? Du kan ju iallafall inte förbruka mer än huvudsäkringarna och vi får ju verkligen hoppas att nätägaren vet hur de skall dimensionera dylika saker.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Ditt eget problem blir ju istället matning från mätare till förbrukare. Där kan det ju vara lite si och så ibland. Du kanske behöver fler matningar till fler ställen istället för att som brukligt är ha en matning till säkringsskåp och sen mata därifrån. Egen matning till garage och elbilsladdning tex.
 
35A? Det var en rejäl maximal effektförbrukning, 25kW, du planerar för.
 
Eftersom 35A kräver gänga III så borde dom ta höjd för upp till 63A, men dom kanske inte jobbar så?
Vad är det för dimension på kabeln i dag?
 
S Stefan1972 skrev:
Hur ska det kunna bli ditt fel om de drar för klen kabel? Du kan ju iallafall inte förbruka mer än huvudsäkringarna och vi får ju verkligen hoppas att nätägaren vet hur de skall dimensionera dylika saker.
Hej Stefan! Jag menade inte alls att det på något sätt skulle kunna bli "mitt fel", utan ville bara försäkra mig om att inte Ellevio drar in för klen kabel så att det "blir mitt problem". Självklart är det Ellevio som får fixa till det OM det, mot förmodan, skulle bli problem med det som de ansvarar för, MEN det är ju ändå jag som drabbas.

Så OM 10 mm2 är i minsta laget och därmed ökar risken för att det kan bli problem, så vill jag gärna få reda på det, så att jag kan be Ellevio om en grövre kabel.
 
  • Gilla
Bil Ning
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Ditt eget problem blir ju istället matning från mätare till förbrukare. Där kan det ju vara lite si och så ibland. Du kanske behöver fler matningar till fler ställen istället för att som brukligt är ha en matning till säkringsskåp och sen mata därifrån. Egen matning till garage och elbilsladdning tex.
Tack! Och ja, vi hade nog tänk göra så att sätta upp en central direkt efter fasadskåpet som får innehålla lite prylar till laddboxen, och sedan en ny central inne i huset som får ta hand om tvättmaskin, bergvärme, etc.
 
useless useless skrev:
Eftersom 35A kräver gänga III så borde dom ta höjd för upp till 63A, men dom kanske inte jobbar så?
Vad är det för dimension på kabeln i dag?
@useless Vi har ju 25A idag med någon gammal kabel som läcker svart olja/tjära, men jag är osäker på vilken dimmension den har.
 
Fast vad har du för säkringar idag och är det ett problem? Nätägaren säkrar såklart upp till det kunden önskar men det känns lite som att du mest vill vara på säkra sidan............Den fasta kostnaden måste ju öka ganska rejält?

Säg att du nämnde 25A men har du säkringar som är överbelastade idag?
 
  • Gilla
Birgert
  • Laddar…
E
useless useless skrev:
Eftersom 35A kräver gänga III så borde dom ta höjd för upp till 63A, men dom kanske inte jobbar så?
Vad är det för dimension på kabeln i dag?
Vet inte hur Ellevio resonerar men E. On kör exempelvis inte med mindre än 25 kvadrat vilket i ideal fallet tillåter 50A hos slutkunden.
Men allt detta beror ju även på hur nätet ser ut dessförinnan, inte ens säkert att flaskhalsen är den sista snutten serviskabel.
Inte alls säkert
 
E
B BORNER skrev:
Hej Stefan! Jag menade inte alls att det på något sätt skulle kunna bli "mitt fel", utan ville bara försäkra mig om att inte Ellevio drar in för klen kabel så att det "blir mitt problem". Självklart är det Ellevio som får fixa till det OM det, mot förmodan, skulle bli problem med det som de ansvarar för, MEN det är ju ändå jag som drabbas.

Så OM 10 mm2 är i minsta laget och därmed ökar risken för att det kan bli problem, så vill jag gärna få reda på det, så att jag kan be Ellevio om en grövre kabel.
Sen måste du även hålla isär begreppen.
En 10 kvadrat, ja det vet vi är en kopparkabel.
Men en 16 då? Ja, nu blir jag lite osäker.
En 25? Beror givetvis när i tiden det är gjort också men var tydlig ifall du pratar koppar eller aluminium, annars åker du på en blåsning ifall du byter en 10 Cu mot en 16Al då ledningsförmågan inte skiljer sig nämnvärt.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
B BORNER skrev:
Ellevio skall dra in ny elkabel till vårt fasadskåp och samtidigt säkra upp villan till 35A
Det fodras ett nytt mätarskåp eller om det finns för G 3 , 63 A och dom kommer att förlägga en 5X50 m2 aluminium från skåp in till dig, grävning in på fastighet är ditt jobb, samt att det ska vara ett gult 110 mm rör.
 
Brukar fungera med 10mm2 servis och 35A mätarsäkringar. Om det inte är för långt eller för dåligt nät så går det oftast bra.
(Det blir då 50A som kortslutningsskydd i elnätets matade ände).

Har fastigheten betald anslutningsavgift till 35A? Annars kan man åka på en engångsavgift "förhöjd anslutningsavgift"
Har du en gänga 3 (35-63A) mätarplats? Annars ska mätarplatsen också byggas om.

Det är nätägaren som dimensionerar servisledningen. Men du kan givetvis ställa frågan vilken mätarsäkring du max kan ha på befintlig servis till dem.

Ps. Elnätsbolagen har lite olika regler om vem som gör vad. Ex. ska kabeln bytas på din mark så kan det vara du (eller din elinstallatör) som ansvar för grävning på din mark. serviskabeln står elnätsbolaget för.
 
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.