Hej! Jag undrar om jag kan använda 3 fas+N+Jord (5 kablar på 1,5 mm²) för att ansluta en brunnsvattenpump 3-fas 400V (vet inte effekt) , en 150W värmeslinga och en 30L varmvattenberedare (3Kw 2-fas eller 1Kw 1-fas)?.
En elektriker ska koppla det till elcentral, ansluta pumpen osv. Ska bara förbereda och dra kablar och flexrör.

Tusen Tack!
 
Förmodligen inte om du ska ha 3 kW varmvattenberedare men det har man sällan till en beredare på bara 30 l. Sedan beror det också på hur lång kabeln ska vara och på elnätet där du bor. Ta reda på effekten på pumpen.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Menar du ansluta allt detta till samma gruppledning? Nej.
Vattenpumpen bör ha sin egen ledning.
VVB bör ha sin egen ledning.
Om du menar att allt detta ska installeras i ett pumphus så kan du kanske använda denna ledning tillsammans med en liten elcentral i pumphuset.
Man behöver dock kontrollera area och längd på ledningen.
Om du avser att ta in el elfirma för att slutföra detta så bör du kontakta en elfirma redan nu så att de är med på vad du tänker göra själv. Annars kan det bli svårt att hitta någon som vill ta jobbet.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Menar du ansluta allt detta till samma gruppledning? Nej.
Vattenpumpen bör ha sin egen ledning.
VVB bör ha sin egen ledning.
Om du menar att allt detta ska installeras i ett pumphus så kan du kanske använda denna ledning tillsammans med en liten elcentral i pumphuset.
Man behöver dock kontrollera area och längd på ledningen.
Om du avser att ta in el elfirma för att slutföra detta så bör du kontakta en elfirma redan nu så att de är med på vad du tänker göra själv. Annars kan det bli svårt att hitta någon som vill ta jobbet.
Kabeln är bara inne i sommarstugan från elcentralen till VVB och vattenpump. Tidigare hade vi vattenpump kopplad till 3-fas (3x10A säkringar) och VVB och varmeslinga tillsammans till en annan gruppledning (1fas 10A säkring). Nu när vi ska lägga ett helt nytt golv och har tillgång till bjälklagen så ville jag dra kabeln genom golvet. Så jag undrade om jag kunde dra allt i ett 16mm flex rör eller om jag måste dra 2 olika rör, (1 för vattenpump och 1 för VVB). Men jag tror att jag redan fått svaret från Bo. Tack
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Ett separat rör till varje grupp.
 
  • Gilla
Rommedahl_17 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.