Hej!

Jag ska gräva ner en vattenledning till ett uthus och tänkte att det kunde vara smart att lägga ner elkabel också när man ändå gräver. Kabeln behöver vara knappt 150 m lång och kommer att belastas med några lysrör och ibland en 230V-svets som drar max 26A om jag tolkat specen rätt och ibland en kompressor på 2200W och 12A och ibland en motorvärmare. Inga gigantiska energiförbrukare alltså. Eftersom sträckan är lång misstänker jag dock att det behövs en kraftigare kabel, men vilken dimension är lämplig att gräva ner för att undvika alltför stort spänningsfall?

Tack på förhand!
 
16 mm2 skulle jag gissa på.
 
Jag tror nog inte att den där svetsen kräver mer än 16A (är det vanlig stickpropp på den så gör den det inte). Så EKKJ 4x10+10 eller 3x10+10 (beroende på om det är inkommande fyr- eller femledarsystem) räcker nog.
 
Tack för era svar!

Iskra: det är vanlig stickpropp.

10kvmm är ju billigare än 16 så om det räcker vore det ju bäst.
 
Jag har inte tänkt så mycket. ;-) Förutsatte nästan att man behövde undercentral, men är amatör vad gäller detta. 2,5mm2 är ju jättebilligt i förhållande till tidigare förslag, men blir inte spänningsfallet ganska stort med så klen kabel med det avståndet? Och vad är ett kortslutningsskydd?
 
Spänningsfallet blir stort med 2,5mm2, cirka 35 volt. Mer än 9 volt spänningsfall från servisledning till förbrukare brukar betraktas som för mycket (jag vet inte om det finns någon regel om just detta, men den begränsningen brukar man utgå från). Med mitt förslag på 10mm2 så får du ungefär 8,5 v spänningsfall.

Kortslutningsskyddet är säkringen eller dvärgbrytaren som du har i din central.

Det finns även krav på hur snabbt en kortslutning eller jordslutning ska frånkopplas. Dessa krav uppfyller du med 10mm2 och vanliga diazedsäkringar, om du nu inte har skyhög förimpedans.

Eftersom detta arbete kräver behörighet så måste du anlita en elektriker. Denne kan hjälpa dig med att mer exakt beräkna vad som krävs för att utlösningvillkor och liknande ska vara uppfyllda i just din anläggning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.