Jag skall sätta upp en 50W LED-strålkastare i en tall. Elektrikern drar fram EKLK-kabel via kabelskyddsrör under jord fram till tallen. Eftersom den är vit, blir det ju inte så snyggt att dra upp den i tallen.

Går det därför att sätta en IP-klassad kopplingsdosa längst ned och sedan fortsätta med någon tre-ledar-kabel som är UV-beständig och svart eller brun för utomhusbruk?
 
Du kan byta kabeln till en svart jordkabel med samma antal trådar och area, (då slipper du även dosan) Kabeln är ju enkel att byta när du har rör i marken, bara att knyta ihop g:a och nya samt dra.
 
Tack elmont! Men om det nu är lite för krångligt att dra om allt från start, och allt redan är installerat (fram till tallen), och om man dessutom inte kan hitta orken att dra om allt... är det OK, rent installations- och regelmässigt att sätta en ip-klassad kopplingsplint nere vid tallen, och sedan fortsätta med den jordkabel Du nämner? :)
 
Det är helt i sin ordning att skarva som du tänker dig och gå vidare med lämplig svart kabel.
 
Tänk bara på att träd växer, lägg slack på rätt ställen så slipper du fallet att kabeln åker ur dosor o skarvar om några år när tallen växt en meter lr två.
Annars är det rätt tänk, en dosa o skarva på lämplig kabel. Frågan är bara vilken kabel man ska välja för att dels få rätt kabel för installationen, och för att få en kabel som är lätt att lägga in i kopplingshuset på armaturen. En EKKJ lär knappast gå att mosa in i huset på en vanlig strålkastare. Så det får väl bli nån gummikabel typ H07RN för att den ska gå att ansluta i armaturen på ett korrekt sätt, men då får du inte klamra fast den på stammen ,och det lär ju va ett måste... Hmm så då får du väl sätta en dosa där nere, gå vidare med ekkj till ett uttag vid armaturen och sätta en bit h07rn på armaturen och en stickpropp i uttaget... Hmm nått att tänka på .
 
Hade nog valt aceflex.
 
En pex kabel tex aceflex ellen någon entrådig blir bra OCH träd växer inte mer än på bredden och i toppen. Så fäster du en dosa på en viss höjd kommer den att stanna på den höjden hela tiden, så slackar behövs inte.
 
Om du har drivdonet nedanför tallen så minskas säkerhetskraven på kabeln (och fastsättningen av kabeln) som går längs med trädet.

En variant skulle kunna vara att montera drivdonet på en separat lite stolpe strax ovanför marken på ett diskret sätt, då kommer troligtvis kabeln efter och inte kabeln före drivdonet att ge sig om trädet växer för mycket.


Tänk på att vissa metaller är ökända för att döda träd, spika t.ex. inte in kopparspik för klammer.

Eftersom träd växer är det inte heller nån vidare idé att sätta buntband runt stammen, antar jag.

Egentligen vore det kanske bäst att fästa kabeln med nån slags väderbeständiga fjädrande remmar runt stammen?
 
Redigerat:
Jag tror att det blir helt OK om man ser till att ha en liten slinga längst upp som tillåter att trädet växer lite varje år. Men det jag blir intresserad av är vad för något slags kopplingsplint/box som man skall ha längst nere vid tallens fot? Dvs där den här redan installerade EKLK-kabeln kommer fram och som skall vara skarvpunkten mellan EKLK-kabeln och gummikabeln som sedan vandrar vidare upp i själva tallen? Finns det någon snygg och mindre variant man kan sätta på en stolpe vid tallens rot?
 
Jag skulle rekommendera en lättmetalldosa som t.ex E14 395 02 då den både är stryktålig och har förskruvningar som slutet tätt och ger lite dragavlastning.

21B588B1-55C8-11D6-9271-00C04F30E535.JPEG
 
Du ska INTE använda en gummikabel. Använd en Pex tex. aceflex den är hållbarare, avsedd för fast förläggning,och billigare. Du behöver bara en slinga uppe i trädet om du avser att flytta upp armaturen trädet växer INTE på höjden utan det växer fram nya toppskott varje år. dvs en gren som sitter på 3 meter när trädet är 5 år kommer att sitta på samma höjd när trädet är 500 år.
 
Sätt en sockerbitslist vid foten på tallen och skarva där till en gummikabel. Klippa av kontakterna på någon gammal skarvsladd och använd. :rolleyes:
 
elmont: Ingen som sa att han skulle använda gummikabel, mer än möjligtvis mellan ett uttag VID armaturen och plinten i armaturen, eftersom det brukar vara odrägligt trångt i plinten i en sån där strålkastararmatur. Och vem sa att han inte skulle sätta armaturen i toppen? Kanske en rimligtvis ung tall som inte är mer än 3-4 meter hög...?!?
 
Det var någon som skrev nått om kabeln skulle "ge sig efter donet" när trädet växte. Och en PEX 3G1,5 är inte grövre än en gummikabel. Jag skrev med andra ord att: att det endast är om man ska ha armaturen i toppen man måste ha slack på kabeln, för det är endast toppen som växer uppåt. Förstår du vad jag skriver nu då :)
 
Jag fattar allt vad du skriver serru ;)
Men då kanske du som uppenbarligen har mer koll kunde ha upplyst mig som inte har elinstallationer som huvudsaklig arbetsuppgift även om jag har elinstallationer som del av mina arbetsuppgifter om att en PEX kabel inte är värre än "gummikabel" i ytterdia och ledningsstyvhet. Närmsta ja kommer kraftkabel i mina installationer är EKLK 5G2,5 mm2.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.