Hej på er!

Jag ska bygga ett fristående pannrum och skulle vilja att all el som har med värmen att göra matas från pannrummet.
Detta för att det ska bli enkelt att koppla på ett elverk om det blir strömavbrott och eftersom jag är nyfiken av mig tänker jag koppla in en el-mätare som bara mäter det som har med värmen att göra.

Inne i huset kommer en kulvertstyrning som styrs av (bl.a) en tempgivare ute i pannrummet att sitta. Den styr en cirk-pump som ev. kommer att sitta i pannrummet.
Där finns också 2 cirk-pumpar och shuntautomatik.

Så äntligen till frågan.

Finns det någon kabel med många ledare man kan använda så att det räcker med en kabel? Får man göra så överhuvudtaget eller måste jag dra två elkablar och en signalkabel??
 
Använd flera kablar, det blir både biligare och enklare.

Det finns mulitkablar men dom är svindyra.

Lägg ner en grova markrör (den gula sorten), så kan du utan problem dra flera kablar.
 
Varför inte sätta upp en egen central för de nya pannrummet? Då behöver du bara dra en kabel
 
Hur gör han med styrsignalerna dårå?! ;)
 
Ska du sätta upp ett intag för reservkraft krävs en massa andra åtgärder bl.a. en anmälan till din nätägare, ett föreskriftsenligt jordtag för att bara nämna några saker.
 
Det blir en central i pannrummet. Det är därifrån jag vill att allt ska matas.


Jag har tänkt kopiera slippermans idé rakt av, om någon sett hans fina hemsida om sitt pannrum ( http://web.telia.com/~u52025626/mittpannrum/a6.htm ). D.v.s att det är kopplat med en handske så att man fysiskt måste koppla ifrån det från nätet och till ett elverk istället.
 
Vilken kabel till styrningen ska ja köpa??
Det enda jag vet är att det ska vara 1.5mm2 och att jag vill ha några trådar över för framtida bruk.
 
ollelarzon, fint pannrum du har.. *lite avundsjuk dock*. Smart grej med rullbanan.. lyfter du på med traktor eller???
 
Tack för svar!

Det är tyvärr inte mitt pannrum utan Slippermans. Jag är också avis på hans pannrum. Grymt snyggt och smart!
 
Det där med handsken tror jag inte är tillåtet, du får inte kunna bryta jordförbindelsen på en fast installation (tror jag).
 
En reservkraftsomkopplare skulle passa bättre där...
 
hempularen skrev:
Det där med handsken tror jag inte är tillåtet, du får inte kunna bryta jordförbindelsen på en fast installation (tror jag).
Vare sig det är tillåtet eller inte så borde det inte vara någon större fara på torpet eftersom du bryter alla andra förbindelser också. Dessutom ingen riskt att mata ut bakspänning på nätet. Om jag förstått installationen rätt...
 
Jo det ÄR farligt om kontakten blir dålig. Om vi antar att det är en PEN ledare i kontakten, inte separerad jord och nolla så kan det bli väldigt farligt (visserligen ganska låg sannolikhet).
 
hempularen skrev:
Jo det ÄR farligt om kontakten blir dålig. Om vi antar att det är en PEN ledare i kontakten, inte separerad jord och nolla så kan det bli väldigt farligt (visserligen ganska låg sannolikhet).
Är det en PEN-ledare i kontakten så är det ju direkt olämpligt.

Visst kan det bli dålig kontakt mellan uttag/intag, och en reservkraftsomkopplare är att föredra, men jag har sett etter värr varianter...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.