Hej,

Installation av spottar med 12 driver och led pottor under isolering vind.

Vilken kabel skall användas på 230V sidan, EKK i rör/flex?
 
  • Brandsläckare, kopplingsbox, kablar, väggmontering, säkerhetsutrustning, brandlarm, installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Du kanske kan finna lite tips här: https://www.byggahus.se/forum/threads/kabel-till-spottar-helt-regelenligt.479399/

En faktor är ifall du har flexslang mellan pottorna. Om inte blir utbudet kraftigt begränsat till äkta installationskablar som t.ex EKK (även om alla tillverkare tydligen inte tillåter att den ligger direkt i tak?). Men EXLQ är ju riktigt tråkig. Nexans EXQ får läggas direkt i vägg.
 
Tack för svar. Ser att samma funderingar varit uppe tidigare vilket jag också antog men hittade inte tråden när jag sökte.

Verkar inte helt glasklart vilken kabel som skall användas. Tittar man runt lite på nätet verkar det att man säljer RXKX för detta ändamål.

Kanske ändå skall köpa ett spottar godkända för att ligga under isolering utan pottor och med anslutning för flex så slipper man dessa bekymmer med typ av kabel

Exempelvis denna: https://nordtronic.se/shop/fast-install-exkl-920p.html?geocheck=true
 
Varför 12V istället för 230-spotar?
 
Hade dessa 12V spottar liggandes över sedan gammalt. Men blir nog att köpa spottar som länkat ovan.
 
Det är inga 12 V spottar du har på bild, det är konstantströmsspottar på 155 mA. Det finns heller inga 230 V-spottar. Det finns alltid ett drivdon som omvandlar till konstant ström. Tyvärr är det allra största utbudet på marknaden spottar med tillhörande drivdon. Kabelvalet hade varit enklare med ett centralt drivdon. Nackdelen är att hitta en plats för de centrala drivdonen.
 
Gällande 12V så svarade jag bara snabbt på tidigare inlägg utan att reflektera över det något ytterligare.

Blir till att beställa spottarna länkat ovan om ingen har några synpunkter installationsmässigt på dessa?
 
FK i rör är ju rätt i alla avseenden. Då får du t.o.m med en skyddsledare. Se bara till att slangen är tillräckligt lång. Den bör nå minst 2 dm ut från spothålet,
 
Ja, så får det bli. De först nämnda spottarna som tråden ursprungligen handlade om får ligga kvar i byrålådan.

Kopplingsboxen i länkad produkt ovan, vad säger reglerna? Skall den skruvas fast eller ligga löst så den går att komma åt från innertaket? Dragavlastning finns i kopplingsboxen.
 
Den måste ligga löst, annars får du inte ihop det. Anslutningen måste ju göras nedanför taket, varefter du knuffar upp slangar och drivdon genom spothålet.
 
Kommer åt allt under isoleringen från vinden men då låter jag den ligga löst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.