Blev lite omplanering och skall imorgon spika igen undertaket ovanför entren utomhus. Gick igenom vad jag hade hemma och hittade lite grejer.

Då skall jag ha in 4st 50W (230v) spottar så undrar jag vad som är ok för att koppla in dessa.
VP-rör kommer ut i utrymmet som skall kläs in och har tändtråd, nolla och jord (FK).
Dessa tänkte jag dra in i en kopplingsdosa/box IP54.
Men sedan blev jag osäker efter att ha plöjt igenom en del trådar här kring kabel från box till armatur.
Det jag har tillgång till är FK och flexslang samt EKK.
Duger någon av dessa?
Om jag tar EKK antar jag att jorden skall kopplas in och följa med och sedan tejpas i kopplingsboxen till armaturen?
 
  • WP_000324.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
EKK blir bra.
Koppla in jorden i matande ände och låt den följa med till varje dosa.
 
Bo.Siltberg skrev:
EKK blir bra.
Koppla in jorden i matande ände och låt den följa med till varje dosa.
En nyfiken fråga, när krävs värmetålig kabel?

MVH
 
Den stump kabel som syns på bild antar jag är värmetålig, dvs den del som ligger inom ev potta.
 
Tack för svar, det löser mina problem.
Japp kabel mellan dosa och lampa är i denna armatur värmetålig. Sedan kommer jag inte ha pottor då det är öppna ventilerade fack utan isolering.
 
Bo.Siltberg skrev:
Den stump kabel som syns på bild antar jag är värmetålig, dvs den del som ligger inom ev potta.
Ok :)

Men så som jag ser det kommer den kopplings dosan hamna i en eventuell potta för inomhusbruk.

Frågar därför att jag funderar på att installera 230v spottar i hallen, för att sen byta till leds när priset har sjunkit lite.

Hur stora pottor krävs för 230v 35w?

Mvh
 
I armaturens monteringsanvisning står det hur stora burkar du behöver.
 
Det beror även på om du har isolerat bjälklag eller ej, men generellt drar man alltid värmetålig kabel när det är inomhus. Ute har du en helt annan avkylning.
 
Den armatur som är på bilden är för utomhusbruk, i monteringsanvisningen är det angivet max 5cm sidledes till brännbart och 10 cm uppåt, och tydligt angivet att det inte för övertäckas av isoleringsmattor etc.. Det finns inget nämt om pottor. Antar att de man använder innomhus har en annan konstruktion.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.