Kan man använda vanlig fk när man monterar 230 spottar? Eller måste man ha en värmebeständig kabel?

Kenneth
 
Vår elektriker har använt värmebeständig kabel.
 
Värmeutvecklingen är ju ungefär densamma från spottarna oavsett vilken spänning de går på.
 
För att det skalla vara föreskriftsenligt skall man använda värmebeständig kabel där kabeln går in i pottan.
 
Ja det är godkänt
 
Ojdå, har jag sjabblat till det ordentligt??
Jag har byggt innertak i hallen och sänkt taket 10 cm med vanlig 13 mm gips och 90 mm träreglar. Jag har 10 st 230 Voltsspottar (avståndet mellan dem är ca. 1 meter)och har dragit VANLIG 1,5 mm2 FK i innertaket fram till spottarna. Jag har inget som skärmar av spottarna (pottor eller dyl.) och det står heller inget om detta i monteringsanvisningarna heller.

Spottarna är försedda med ca 15 cm lång värmeisolerad kabel fram till en kopplingspunkt där jag kopplat på 1,5 mm2 FK

Är jag ute på riktigt hal is nu eller???

 
Vad är det för effekt på spottarna?
 
50 watt, men de är för det mest nerdimmade till kanske hälften.
 
Det låter farligt, du borde ta kontakt med tilverkaren för att utreda vilket säkerhetsavstånd som gäller.

Du kan ju inte lita på att de är dimmade alltid. Och det är ju brandrisk vi talar om.

Trådarna kan du väl alltid byta ut, men det är ju lite svårare att fixa skyddsburkar i efterhand.
 
Men varför ska man ha skyddsburkar?? Mitt innertak är helt fritt från isolering och annat. Jag har alltså proppat upp reglar i betongtaket (Lägenhet) och sedan satt gips. Luftspalten däremellan är 10,3 cm (med gipset inräknat). Säkerhetsavstånden är mer än väl invägda enligt vad tillverkaren rekommenderar (1 meter mellan spottarna och minst 30 cm från brännbart matrial).

Vad menar du är fel?!?
 
Jag insåg inte att du hade betongtak. Du har nog inget problem med att du saknar burkar.

Då återstår problemet med kabeln. Att dömma av andra inlägg här så verkar det ju vara OK med vanlig FK om man drar en silikonslang över den i närheten av spotten. Det kanske är enklare än att byta alla kablarna?

Hur långt man bör gå med silikonslangen vet jag inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.