Hej,

Låt säga att man i en pansarrörsinstallation vill byta till jordat, river ut gamla ledningar, och byter mot dubbelisolerad exv EKK-light. Hur gör man då med färgerna på ledarna när det exv skall vara tändtråd?

Ett exempel : från central till kopplingsdosa = inga problem. Från kopplingsdosan vill man sedan skicka ned fas till en strömbrytare, och upp skall komma en tändråd för att via samma kopplinsdosa oavbrutet gå ut till en taklampa. Fråga 1: Hur kan man ordna med färger då? Det här har tagits upp i en annan tråd och då föreslogs blå som tändtråd. Jag fattade inte riktigt det där - det blir ju blå ut till taklampan då, och blå tillbaka från lampan till kopplingsdosan? Är det rätt?

Det var färgerna. Fråga 2: Sen hur man skall få ihop det i kopplingsdosan är en annan sak - på något ställe måste man väl skala upp EKKn och köra vidare med bara FKn? Det kan nog bli litet mastigt att få i två EKK i röret med till strömbrytaren?

Fråga 3: Om man i ett sånt här arbete inte använder alla ledare i EKKn, exv jorden från kopplingdosa till strömbrytare, är det ok att kapa den då?

Jag skall inte göra något av detta själv, eller låta någon annan göra det just nu heller, jag bara satt och undrade hur man kan lösa detta med tanke på att det rekommenderas EKK om man vill byta ledingar i rör av metall.
 
Du drar en ledning ned till brytaren - d.v.s skarvar i kopplingsdosan. Då kommer alltså tändtråden byta färg i kopplingsosan. Alternativt torde väl vara att försöka få en en 5G1.5 i röret.
 
Jag hajjar vad du menar tror jag, Ekk-brun ned till strömbrytaren ekk-blå upp, sedan skarva med en torix och en ny Ekk ut till lampan. Då blir brun förlängningen på tändråden ut till lampan och blå nolla från lampan. Är det rätt uppfattat? Det blir många extra kopplingar att göra om man kör så men det kanske är bättre än att skala fram den blåa tändtråden som kommer upp från strömbrytaren och dra den naken ut till lampan utan skarvning?
 
Syftet med kopplingsdosor är just att göra kopplingar, i dag med fördragen flex så går nog i princip ingen kabel obruten längre än mellan dosorna.
 
Jag hajjar, tack. Men det där med färgerna i post #3, har jag fattat det rätt?
 
camelspin skrev:
Jag hajjar vad du menar tror jag, Ekk-brun ned till strömbrytaren ekk-blå upp, sedan skarva med en torix och en ny Ekk ut till lampan. Då blir brun förlängningen på tändråden ut till lampan och blå nolla från lampan. Är det rätt uppfattat? Det blir många extra kopplingar att göra om man kör så men det kanske är bättre än att skala fram den blåa tändtråden som kommer upp från strömbrytaren och dra den naken ut till lampan utan skarvning?
Så här ska det kopplas om du har kabel med brun, blå och gul/grön.

Klipp inte oanvända ledare, kan vara bra att ha i framtiden, vik åt sidan och isolera.
 
  • Gilla
jannore
  • Laddar…
Tack, det var fint. Jag satt och tänkte på att det kunde vara förvirrande med färgbyte på en ledare men då är det alltså ok, tack för svaren.
 
Hoppar in i en gammal tråd... Jag har ofta sett det skrivas och skissas om att man drar "ned" fas till brytaren och tändtråd "upp". Betyder det att man alltid bör lägga inkommande ledningar i rör upptill på väggen? I mitt fall kommer ledningarna in i rummet nedtill och jag kommer att ha två uttag nedtill samt ett lamputtag i taket med brytare i normal höjd. Kan jag lägga ledningarna nedtill och dra upp till taklampan "genom" dosan där brytaren sitter? Får/bör man inte göra så, eller är det helt enkelt så att det är mer praktiskt att ha alla dosor upptill?
 
Det är helt Ok i detta fall.
Normalt bör man dock inte använda apparatdosor som kopplingsdosor.
 
  • Gilla
D4ZVO
  • Laddar…
Varför bör man inte koppla i apparatdosor ?
Mvh Tille
 
Om det är en städskrubb med bara en taklampa eller något sånt så ser jag det som okej att dra direkt till lampan från strömställaren, men annars så anser jag att det är ganska (läs mycket) amatörmässigt att göra så.

//Patrik
 
Patrik_Hed skrev:
Om det är en städskrubb med bara en taklampa eller något sånt så ser jag det som okej att dra direkt till lampan från strömställaren, men annars så anser jag att det är ganska (läs mycket) amatörmässigt att göra så.

//Patrik
Men om man ser det utifrån ett rent tekniskt perspektiv. Om man minimerar extra kopplingspunkter och kortare trådväg så bör det tekniskt ge en bättre lösning, eller hur? Lite mindre flexibelt inför ev. framtida förändringar men minimalt då nya apparatdosor, etc, ändå kräver ganska stora ingrepp.
Visst kan det ses som amatörmässigt men dock inte en sämre lösning;)
 
Du måste väga in att elfirman tjänar pengar på kopplingsdosor "ler"
Jag har svårt att se att det är proffsmässigt med kopplingsdosor på varje vägg i en villa faktisk
Mvh Tille
 
tille1 skrev:
Du måste väga in att elfirman tjänar pengar på kopplingsdosor "ler"
Jag har svårt att se att det är proffsmässigt med kopplingsdosor på varje vägg i en villa faktisk
Mvh Tille
T-A-K-D-O-S-A. :cool:

//Patrik
 
AndersS skrev:
Men om man ser det utifrån ett rent tekniskt perspektiv. Om man minimerar extra kopplingspunkter och kortare trådväg så bör det tekniskt ge en bättre lösning, eller hur? Lite mindre flexibelt inför ev. framtida förändringar men minimalt då nya apparatdosor, etc, ändå kräver ganska stora ingrepp.
Visst kan det ses som amatörmässigt men dock inte en sämre lösning;)
Nja. Jag förstår inte varför man ska avvika allt för mycket från "praxis".

//Patrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.