Hej!

Jag tänkte sätta en dimmerpuck bakom en strömbrytare som går till två olika lampor, där jag vill kunna dimma den ena. Blir dock lite undrande inför färgsättningen på befintliga kablar, två bruna in på fas och en brun, en svart ut. Tänker att det borde vara just två fas in och två tändtråd ut men färgerna förbryllar alltså. Hade nån tolkat det annorlunda?

Hand håller eluttag med två bruna och en svart kabel anslutna, fundering kring färgsättning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Strömbrytare på vägg med en knapp och ett uttag, avsedd för dimmerpuckinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
mittensektionen alltså som det ser ut nu
 
Jag tolkar det som att den ena av de båda bruna längst ned är inkommande matning, och att den andra är parallellkopplad vidare till nästa uttag. Inkommande förser båda brytarna, och från dessa går en brun och en svart tändtråd, så att man ska kunna skilja på dem dit de sedan ska.

Har du en mätare så är det ju enkelt att kolla upp: lossa båda nedre bruna och mät mot neutralledaren. Om du då får 230V på endast en av dem, så är det som jag tror.
 
  • Gilla
Mgrode
  • Laddar…
E
Nu går väl den bruna bara ner till uttaget, alltså fast fas??

Det du har där är en krona därför bör de utgående vara tändtrådar och egentligen samma färg men jag ser att någon målat på dessa.

Ingen dubbeltrappen, testa själv. Du trycker på knapp 1och varde spänning till uttag 1.
Likadant knapp 2 och lamputtag 2.

Hör av dig annars.
 
  • Gilla
Mgrode
  • Laddar…
Tack, bra svar! Att ena inkommande går vidare till nästa uttag verkar rimligt. Ska leta fram en mätare och kolla.
 
Såhär alltså: (med den extra bruna inritad)

Elektriskt schema över en kronomkopplare med en extra inritad brun ledning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tack, plötsligt verkar det självklart
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
E
Går den nedåt ihop med nolla och jord behöver du inte mäta.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Så är det nog faktiskt. Vet inte om det syns riktigt men det kommer in en kabel från vänster som är blå under den vita väggfärgen och går ner tillsammans med höger nedre brun.

Eluttag under installation med en blå kabel synlig under vit väggfärg och andra kablar anslutna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.