Jag tänkte montera ett antal LED-armaturer på min trädgårdsgång. De är givetvis klassade för det (IP67) men LED-drivern är för inomhusmontering.

Vad bör jag ha för kabel till armaturerna?
De är på 1,2 W och matas med konstantström, 350 mA, och jag räknar med max 10 LED-armaturer per LED-driver.

Mvh, jbr
 
Hur lång blir kabeln?
 
Varje slinga blir max 25 m, de LED-drivers jag kikat på (Jolly) specificerar en maxlängd på 30 m.

Kabeln kommer att förlägga i rör fram till en mur av LECA där den kommer att dras på översta skiftet (under täckstenarna) och grenas av till resp. armatur.

Det hela blir ju väl skyddat men hur ska man skydda avgreningarna från oxidering... vulktape...?
 
Redigerat:
lillePer skrev:
När jag satte i altanräcket använde jag sådana här [länk]
Den va ju inte så dum, tackar.


Rrrrr skrev:
Vilka armaturer hade du tänkt dig? Normalt brukar vi använda armaturer med konstantspänning och "snabbanslutningar" samt trafo gör utomhusbruk.
Jodå, det finns ju helt klart bra alternativ som kör med exemelvis 12V.
I mitt fall är det så att det är en specifik modell med indirekt ljus som jag fick till ett mycket fördelaktigt pris och just den råkade kräva konstantström.
Det var som så ofta en prisfråga, det plockar ju på om det blir ett antal enheter...

/jbr
 
Förgreningsanslutningen som LillePer länkar till användes (och används nog än idag) av Televerket då jag jobbade där. Har aldrig haft någon sådan skarv som ärgat eller gett dålig kontakt. Man bara stoppar in kablarna, trycker till och så är det klart! Har alltid ett gäng liggande för "vid behov" tillfällen.....
 
"Fiskögon" är just anpassade för svagström och klena ledare, de är fyllda med vaselin för att hålla fukten borta.

599X928_PMI.jpg
 
De där röda har jag aldrig sett, men de var ju bra när det fanns tre "hål".

//Patrik
 
Patrik_Hed skrev:
De där röda har jag aldrig sett, men de var ju bra när det fanns tre "hål".

//Patrik
Ja den med 3 var också ny för mig till ett tag sen.
Köpte på mig några på Kjell & Company när jag såg dom där.
 
Patrik_Hed skrev:
De där röda har jag aldrig sett, men de var ju bra när det fanns tre "hål".

//Patrik
Kul att man kan ge lite visdom och inte bara ta och ta hela tiden.. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.