Ska dra in el i ett av mina uthus. Har hyrt minigrävare av annat syfte i helgen men tänker att jag nog kommer hinna lägga ner ett kabelskyddsrör mellan elskåpet i huset (med huvudsäkringarna) och uthuset. Därinne planerar jag att elektrikern ska få sätta en elcentral som kommer mata cirka 10 uttag, belysning och en värmepump.

Vilken typ av kabel ska jag lägga i kabelskyddsröret?
 
Tillägg: Avstånd mellan byggnaderna är ca 20 meter.
 
Börja med att berätta hur mycket kw du ska belasta allt med.
Hur stor h-säkring har du
 
Skulle gissa på att elementen blir 2x800 W. Ett par lampor på det och sedan punktbelastning när man kör verktyg osv.
 
Lägg en N1XV 5G6.
 
  • Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Lägg en N1XV 5G6.
Då är det både livremoch hängslen
Så kort sträcka och med det effektuttaget så räcker det och blir över.
Kostnaden blir inte heller för stor även om det säkert skulle ha gått bra med en klenare dimension på kabeln.
Men för att vara säker på det så måste man veta mer om förimpedans och kortslutningsström
 
U Uffe A skrev:
Då är det både livremoch hängslen
Man slipper tänka och räkna och det kommer alltid att funka även om man vill säkra upp och stoppa in fler saker i uthuset i framtiden.
 
  • Gilla
datja och 1 till
  • Laddar…
Kanske en dum fråga, men vad är det för skillnad på N1XV 5G6, som ni rekommenderar och. RV-K 5G6? De dyker upp när man letar efter respektive kabel…
 
G GalliMattias skrev:
Kanske en dum fråga, men vad är det för skillnad på N1XV 5G6, som ni rekommenderar och. RV-K 5G6? De dyker upp när man letar efter respektive kabel…
Mångtrådig jämfört med fåtrådig som N1XV är.

Kan inte se att RV-K inte skulle funka för ditt ändamål.

Båda kan förläggas i mark, utan rör.
 
G GalliMattias skrev:
Skulle tex denna i så fall funka?

[länk]
Bara det att den kostar mer och oftast har man ingen nytta av dess annorlunda egenskaper.
 
E elmont skrev:
Bara det att den kostar mer och oftast har man ingen nytta av dess annorlunda egenskaper.
Kände bara att det var lätt att få tag på när den finns i vanligt byggvaruhus…😊
 
useless useless skrev:
Lägg en N1XV 5G6.
är den Tyska kabel NYY-J 5 x 6 mm²
samma som N1XV 5G6. ? Kan man dra den på samma sätt?
 
M Meman skrev:
är den Tyska kabel NYY-J 5 x 6 mm²
samma som N1XV 5G6. ? Kan man dra den på samma sätt?
Jo , jag vet om denna kabel men fråga var om den andra NYY-J är godkänd . Den är jätte billig
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.