Hallå!

Har en liten fundering angående vad man brukar bra för kabel mellan downlightboxar man sätter i taket. Boxarna har ju anslutningar (de jag sett iaf) för x antal 20mm slang...
Drar man vanlig FK (fas & nolla)? I så fall varför är det stansat för 20mm rör?
Eller är det någon annan kabel man använder som är grövre och mer värmebeständig?

/Daniel
 
Värmebeständig, minst 90 grader. RHH är allra bäst, men dyr.
 
PLS går också bra, Vanlig FK så klarar inte höljet värmen
 
Det går väl lika bra att dra på en siliconslang på den biten av fk som ligger i skyddburken (plus en bit till) avsedd för ändamålet, hoppas iaf. eftersom jag har gjort så.
 
Melton skrev:
Det går väl lika bra att dra på en siliconslang på den biten av fk som ligger i skyddburken (plus en bit till) avsedd för ändamålet, hoppas iaf. eftersom jag har gjort så.
Dom brukar skicka med dom där löjliga silicon slangarna. Personligen skulle jag aldrig använda något annat än det som skrevs tidigare. Men silicon slang är bättre än inget på fk:n
 
Zebba skrev:
Dom brukar skicka med dom där löjliga silicon slangarna. Personligen skulle jag aldrig använda något annat än det som skrevs tidigare. Men silicon slang är bättre än inget på fk:n
Njaaa, nu var det ju inte de jag tänkte på. Jag använde sådan här. http://www.elbutik.se/product.html/silikonglasslang?category_id=1030
 
dogge_e skrev:
Hallå!

Har en liten fundering angående vad man brukar bra för kabel mellan downlightboxar man sätter i taket. Boxarna har ju anslutningar (de jag sett iaf) för x antal 20mm slang...
Drar man vanlig FK (fas & nolla)? I så fall varför är det stansat för 20mm rör?
Eller är det någon annan kabel man använder som är grövre och mer värmebeständig?

/Daniel
Det är 20mm hål för att det ska rymmas en gummi TET och sen 16s slang i den (brukar följa med).
 
Tack för Era svar!

/Daniel
 
Istället för TET föreslår jag att du monterar Eljos rörmuffar (E-nr: 14 382 96). Dom sätts fast med en mutter och har plåtbleck som håller fast slangen/röret.
 
Naturligtvis använder man, PM BOX 16 2x1,5 RHH, E1416668. Med lite förhandlingsförmåga köper man nog den färdigdragna slangen för ca 20:-/m av en elinstallatör.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.