Jag vet att denna installation är behörighetskrävande.
I en städskrubb utan befintliga uttag tänkte jag installera ett ojordat uttag kopplat till en befintlig kopplingsdosa för belysningen. Inget jord finns framdraget till kopplingsdosan.
Tänkte installera ojordat uttag för laddbara dammsugaren, alltså dubbelisolerat. Är detta ens tillåtet?
Om så, vill jag använda befintligt restkabel som innehåller en jordledare. Kan jag bara avknipsa grön/gul i båda ändarna?
Spelar det roll om jag installera ett uttag för bara platta Euro-stickpropp?
Jag vill undvika dra jord till detta stängda utrymme.
 
E
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag vet att denna installation är behörighetskrävande.
I en städskrubb utan befintliga uttag tänkte jag installera ett ojordat uttag kopplat till en befintlig kopplingsdosa för belysningen. Inget jord finns framdraget till kopplingsdosan.
Tänkte installera ojordat uttag för laddbara dammsugaren, alltså dubbelisolerat. Är detta ens tillåtet?
Om så, vill jag använda befintligt restkabel som innehåller en jordledare. Kan jag bara avknipsa grön/gul i båda ändarna?
Spelar det roll om jag installera ett uttag för bara platta Euro-stickpropp?
Jag vill undvika dra jord till detta stängda utrymme.
Nej, du får inte med mindre än auktorisation B.
Men du kan, och det blir bra. Knipsa jorden ja, eller om kabeln är mer krångligt dragen bara isolera i änden.
 
  • Gilla
timmerhuset_78
  • Laddar…
Man knipsar aldrig en jordtråd i en kabel!
Det man gör istället är att isolera ändarna så att de inte kan komma i kontakt med något.
 
  • Gilla
maarkus1 och 2 till
  • Laddar…
Sätter du ett uttag som bara tar platta europluggar så behöver du inte skyddsjord.
 
" installera ett uttag för bara platta Euro-stickpropp "

Det blir svårt att jorda ett euro-uttag
Euro-uttag utan jordkontakt anpassat för platta stickproppar.
 
tommib
Skyddsjord ska vara framdragen i en nyinstallation, även om man bara installerar klass 2 materiel i änden. Detta framgår ur föreskrifterna men jag har inte den exakta referensen tillgänglig just nu. Tror dock att den är med i någon nu aktuell tråd.

Så svaret är nej, det är inte tillåtet. Om du vill undvika att dra jord till utrymmet, skippa uttaget.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Är gruppen och installationen i övrigt ojordad kan man se det som en mindre utökning och då använda regler gällande när den utfördes och inte som nyanläggning med nuvarande. I just detta fallet som det beskrivs tycker jag det är rimligt så och inget överutnyttjande eller töjande. Särskilt om dessutom "euro-uttag" används.

Jordledaren i kabeln passar bra att låta vara kvar isolerad.
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Tack för svaren!
 
E
T Thomas_Blekinge skrev:
Tack för svaren!
Du kan även köra med kabel utan grön gul ledare.. Men som sagt, bara om det inte finns minsta chans att du kommer behöva jord i framtiden, då kör du 3G1,5 och isolerar PE.

Rulle med vit installationskabel EXQ Light 2x1,5 mm² på 10 meter från HSB Elektro.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.