Var på clas ohlsson idag o kollade runt lite som karlar brukar göra på sådana kedjor:). Tycker det är intressant att lyssna speciellt när de ska förklara el för folk då man kan sånt själv.
Idag var det en kund som skulle ha kabel till en värmepump , skulle klammras inomhus i villa antar jag med andra ord synligt.
Då fick han en ekk 3g1.5 kvadrat varpå försäljaren sa att elektriker alltid kör ekk inomhus och eklk är mer för utomhus jobb. Kunden frågade även om eq kabel då svarade han att det var den nya typen av kabel men att det inte var någon större skillnad på eqq o ekk som exempel.

Vet inte hur ni gör men jag brukar köra eklk eqlq när det är synlig kabel inomhus d^_^b.

Roligt att höra hur som helst.
 
Ja, där det inte går/får köra EKRK så föredrar jag också EKLK/EQLQ. Jag brukar också ibland lyssna av säljare i dessa varuhus och man kan få höra både det ena och det andra och det har hänt att dom varit så fel ute så jag har steppat in och rättat till, en gång med arbetskläder på där det tydligt står firma namn (där ELFIRMA) inte går att missa och gubben som handlade tyckte att jag nog hade fel (min lösning, den rätta var ju dyrare i material) så....

Där jag en gång var anställd sålde dom också vitvaror, hade butik för sånt och säljarna där åkte ibland till elgiganten och ställa mycket ingående tekniska frågor bara för att jävlas osv osv....man kanske skulle göra nått sånt gällande el-installation när man inte har något bättre för sig.
 
EKK duger väl fint i garage, källare å sånt på platser där man inte behöver hållfastheten hos EKLK?

(Jag brukar köra med den kabel som finns i bra-att-ha-samlingen och som uppfyller regelkraven, och som minskar bra-att-ha-samlingens värde minst... ;) )

Att det ser snyggt ut är ju inte enda prioriteringen, jag tycker det är klart jobbigare att montera EKLK än EKK och tycker dessutom att det inte är så rackarns svårt att få EKK att sitta hyggligt, speciellt om den ligger i t.ex. hörnet mellan tak/vägg eller mellan två väggar och på så sätt får bra stöd att ligga rakt.
 
Glufsglufs skrev:
Där jag en gång var anställd sålde dom också vitvaror, hade butik för sånt och säljarna där åkte ibland till elgiganten och ställa mycket ingående tekniska frågor bara för att jävlas osv osv....man kanske skulle göra nått sånt gällande el-installation när man inte har något bättre för sig.
Haha!! Detta blev jag sugen på! Kanske man skulle fixa videobevis också? :cool:

//Patrik
 
Patrik_Hed skrev:
Haha!! Detta blev jag sugen på! Kanske man skulle fixa videobevis också? :cool:

//Patrik
Har jag gjort några gånger, riktigt kul är det faktiskt d^_^b
 
Haha Härligt! Biltema eller Clas Ohlson skulle vara kul att sätta på prov.


//Patrik
 
det vore allt nått:) han jag såg idag verkade lite osäker när kunden frågade.
 
Ah, Clas Ohlson. Varje gång man är in där så går det inte att motstå att gå runt och flukta lite runt elhyllorna.

//Patrik
 
På Clas Ohlson kan man ju i alla fall hålla sig när man kollar på hyllorna. Om man går till Biltema så är det lätt hänt att man kommer hem med typ "tvåpack fodral för 2*AAA-batterier" eller miniatyr-LED-ficklampa för nyckelring eller nåt sånt som "kan vara bra att ha" och "det var så billigt" ;) ;)
 
jopps classes är alltid trevligt såg att de fått in exxact nu.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.