Renoverar övervåningen och hittar denna hoprullade kabel av bly som är avklippt i ena änden och andra sitter i den vita dosan. Tänkte först telefonledning. Det kommer in två liknande på krypvinden genom fasaden som också är avklippta. Någon som vet vad det är? Huset är från 30-talet.
 
  • Hopkurad gammal kabel av bly avklippt vid ena änden, andra änden sitter i en vit dosa på en övervåning under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Äldre avklippt kabel rullad i en cirkel, ansluten till en vit dosa på en dammig trävägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Blymantel var vanligt förr, troligen nån gammal elmatning
 
  • Gilla
Kennie91 och 1 till
  • Laddar…
Det är tidstypiska teleledningar eller svagströmsledningar som tex någon ringledning. I fallet TS beskriver kanske då sannolikt för tele.
 
  • Gilla
Liten hemmabyggare
  • Laddar…
Jag vill nog säga att det är telefon från 30-talet.
 
  • Gilla
Liten hemmabyggare
  • Laddar…
Känner inte igen att Televerket använt den typen av dosor för skarv av blykabel. Då du har ände på kabeln borde du kunna se ca diameter på trådarna. Tele om det ligger runt 1mm och under. OBS diameter inte area. Typisks diametermått va1.2 ,0.9 och 0.7 på tele.
 
snuttjulle snuttjulle skrev:
Känner inte igen att Televerket använt den typen av dosor för skarv av blykabel. Då du har ände på kabeln borde du kunna se ca diameter på trådarna. Tele om det ligger runt 1mm och under. OBS diameter inte area. Typisks diametermått va1.2 ,0.9 och 0.7 på tele.
Äldre avskalad kabel med blå och gul ledning mätt mot en tumstock på ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag skalade av lite och hittar en blå och gul inuti i måtten ungefär som du skriver. Den är monterad i en kulodosa av porslin där övriga kablar går ner på två ställen till våningen under. Måste vara gammal telekabel tänker jag
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Kabeln håller jag med om att det är en telekabel nu när jag ser den skalad. Kan dock inte förstå vad kulodosan används till då det på den tiden man använde blykabel va noga med att lägga jack i "serie" så att bara en telefon i taget kunde användas.
 
  • Gilla
Liten hemmabyggare
  • Laddar…
snuttjulle snuttjulle skrev:
Kabeln håller jag med om att det är en telekabel nu när jag ser den skalad. Kan dock inte förstå vad kulodosan används till då det på den tiden man använde blykabel va noga med att lägga jack i "serie" så att bara en telefon i taget kunde användas.
det fanns nu som då folk som kopplade själva..............Antar att tele in fanns i närheten av dosan och sen grenade man bara ut till tre fyra stammar i huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.