Hej

Ska installera solceller och varit och kollat på några referensinstallationer. Kablar från solcellerna är dragna genom att göra hål i råsponten och sen vidare ner på väggen. Hålet är alltså gjort på takutskjutet precis utanför huskroppen. Jag känner mig obekväm med denna lösning. Är det ok att göra såhär?
 
Hej
Det låter illa, men hur ska det vara?
Runt vindskivorna eller hängrännan skulle ju se helt galet ut.
Kvar är att dra det genom råsponten och täta mot ytskiktet väl.
Jag har dragit min skorsten utanför väggen och genom råsponten, det är ett jättehål men väl avtätat både från vatten och värmespridning.

Men det du såg kanske ser helt galet ut, bild?
 
Jag har bild men det är på någon annans hus så kan inte lägga upp.

Rent estetiskt så är det en bra lösning men hål i papp och råsponten känns inte ok.

Annars kanske man kan dra mellan råsponten och hängrännan och till till huskroppen på undersidan av utskjutet/råsponten.
 
  • Gilla
Ingemar O
  • Laddar…
Det låter ok tycker jag. Hos mig bad jag speciellt att de skulle göra hål i råsponten i gavelutsticket och låta kabeln gå utanpå fasadpanelen. Detta var år 2015. Hellre det än att än att ha ett hål som skulle kunna läcka in vatten i vindsisoleringen i mitt fall.
 
  • Gilla
Daggew och 1 till
  • Laddar…
Kabeln från vår solcellsanläggning går under vindskiveplåten sen ut bakom vindskivan. Ser inte så tokigt ut. Kabel från solcellsanläggning dold under och bakom vindskiveplåt på hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svart kabel dragen under vit vindskiveplåt och ut bakom röd vindskiva på husfasad, diskret installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kabeldragning från solcellsanläggning under vindskiveplåten och ut bakom vindskivan på ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Byggglädje Byggglädje skrev:
Kabeln från vår solcellsanläggning går under vindskiveplåten sen ut bakom vindskivan. Ser inte så tokigt ut.[bild][bild][bild]
Smaken är som baken. Jag tycker det ser tokigt ut, men sen beror det ju såklart på hur ofta man tittar just på det hörnet. Hade det varit nära entredörren hade jag blivit galen.

Jag har funderat lite grann på det här. Jag har inga jätteproblem med att man gör hål i pappen på gavelutsticket. Visst finns det en risk för läck genom pappen, men det är isåfall bara lite råspont som drabbas.
Nästa alternativ tänker jag är att gå bakom vindskivan uppe vid nock, och sen ner längs fasaden. Framförallt om det är någon form av lockpanel så kabeln inte blir så framträdande på fasaden.
 
  • Gilla
Royski och 1 till
  • Laddar…
Hehe så är det. Jag tänker inte på det. Nu är det i hörnet längst bort med allt annat oestetiskt, VR, elskåp och vattenutkastare.
 
  • Gilla
PatrikJo
  • Laddar…
Byggglädje Byggglädje skrev:
Kabeln från vår solcellsanläggning går under vindskiveplåten sen ut bakom vindskivan. Ser inte så tokigt ut.[bild][bild][bild]
Vi har väldigt lik panel och takutsprång då det var intressant att se. Jag kommer tyvärr ha problem med att se kabeln på hängrännor alltid. Hade det inte gått att gå ner innan hängrännan?
 
Jag ser inget problem med att man går genom råsponten i takutskjutet/språnget, bäst hade varit uppe i nock men det går ju lika bra längre ner.

Går ju att gå genom taket direkt in i vinden om sådan finns. Men då vill man göra det uppe på nock.
 
  • Gilla
Skogsballe
  • Laddar…
Är man nervös för läckage, så tar man en 90 graders plåtvinkel, kanske 20cm klipp ett jack i ena vinkeln knäck den 90 grader (som en plog) skär ett snitt ovanför kabeln i pappen och stoppa in plåten under pappen. Täta med asfaltsklister
 
  • Gilla
Kemiro66 och 1 till
  • Laddar…
Vi sätter en "mögelstopp" och låter slangen gå in genom den. Helst på takutskjutet.
 
  • Gilla
Asw24 och 3 till
  • Laddar…
Byggglädje Byggglädje skrev:
Hehe så är det. Jag tänker inte på det. Nu är det i hörnet längst bort med allt annat oestetiskt, VR, elskåp och vattenutkastare.
Det är ju lika mycket att det är så taffligt gjort som gör det störande i ditt fall.
 
GK100 GK100 skrev:
Det är ju lika mycket att det är så taffligt gjort som gör det störande i ditt fall.
Har du ett bättre förslag? Jag är intresserad av alternativ
 
P polarsson skrev:
Har du ett bättre förslag? Jag är intresserad av alternativ
Du har ju olika lösningar nämnda tidigare här dvs att ta sig genom på ett bra sätt någonstans utefter takfallet eller uppe vid nock osv. Just hur man rent hantverksmässigt handskats med slang och klammer och valda vägar i bilden Bygglädje visade är det som stör mig där. Dvs att man är så ovan att det med samma eller mer nedlagt jobb mot något ok ändå blir taffligt.

Det är nog ganska typiskt för dessa installationer både i denna aspekten och de mer eltekniska. Huvudlöst i många led både från överordnade bidragsgivare till lycksökare på fältet och triggat av underlåtenhetssynder där ett sent uppvaknande blir en på sikt dålig kalldusch.
 
GK100 GK100 skrev:
Du har ju olika lösningar nämnda tidigare här dvs att ta sig genom på ett bra sätt någonstans utefter takfallet eller uppe vid nock osv. Just hur man rent hantverksmässigt handskats med slang och klammer och valda vägar i bilden Bygglädje visade är det som stör mig där. Dvs att man är så ovan att det med samma eller mer nedlagt jobb mot något ok ändå blir taffligt.

Det är nog ganska typiskt för dessa installationer både i denna aspekten och de mer eltekniska. Huvudlöst i många led både från överordnade bidragsgivare till lycksökare på fältet och triggat av underlåtenhetssynder där ett sent uppvaknande blir en på sikt dålig kalldusch.
Just därför jag försöker hitta sättet jag vill få installationen gjord.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.