Ska dra nätverkskablar från verkstaden i garaget, vilket är isolerat och håller minst 11 grader på vintern, upp till kallvinden på garaget. Ska rakt genom innertaket alltså. Det är gips, plast och isolering. Vad är bästa genomföringen för att slippa fukt och mögelproblem? Är det ens en risk?
 
A
P polarsson skrev:
Ska dra nätverkskablar från verkstaden i garaget, vilket är isolerat och håller minst 11 grader på vintern, upp till kallvinden på garaget. Ska rakt genom innertaket alltså. Det är gips, plast och isolering. Vad är bästa genomföringen för att slippa fukt och mögelproblem? Är det ens en risk?
Märkligt att dra från verkstaden till huset!

Mer troligt ska du dra från huset till verkstaden. Vad är problemet med en router?

Vad ska du göra och varför?

EDIT:

Att ta hål på fuktspärren i moderna hus är ingen god idé har jag fått lära mig men det kan säker någon mer initierad berätta mer om.

EDIT 2

Varför jag frågar om vad och varför är för att jag personligen har en extender till garaget och det funkar utmärkt.
 
1066Hastings skrev:
Märkligt att dra från verkstaden till huset!

Mer troligt ska du dra från huset till verkstaden. Vad är problemet med en router?

Vad ska du göra och varför?

EDIT:

Att ta hål på fuktspärren i moderna hus är ingen god idé har jag fått lära mig men det kan säker någon mer initierad berätta mer om.

EDIT 2

Varför jag frågar om vad och varför är för att jag personligen har en extender till garaget och det funkar utmärkt.

Hej!

Tack för kommentarer och frågor.

Detta har inget med mitt hus att göra, endast garage med tillhörande verkstad. Jag har server stående i verkstaden och håller på att sätta upp ett antal ip-kameror på garaget kopplat till den. Enklast är att från verkstaden, som är isolerad och aldrig går under 11 grader vintertid, dra kablar rakt upp på garagets kallvid och sedan ut i takfoten till kamerorna.

Min fråga är alltså hur jag ska dra kabeln genom verkstadens/garagets innertak som är gipsplatta, fuktspärrande plast och isolering.

Det har alltså ingenting med internetaccess i garaget att göra. Jag har trådlös brygga ut till garaget, så inga problem.
 
Du får täta så gått det går och hantera risken för att lite kondensvatten rinner ned längs mediakabeln genom att göra en U-böj på den som förhindrar att kondensvatten rinner rakt in i utrustningen som kabeln är ansluten till.
 
  • Gilla
polarsson
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du får täta så gått det går och hantera risken för att lite kondensvatten rinner ned längs mediakabeln genom att göra en U-böj på den som förhindrar att kondensvatten rinner rakt in i utrustningen som kabeln är ansluten till.
Ska man dra i VP rör eller liknande, eller nätverkskabel direkt?
 
Ett rör tror jag ökar risken för kondens.
 
Excel
Borra ett hål och dra upp kabeln.
 
Mikael_L
P polarsson skrev:
Ska man dra i VP rör eller liknande, eller nätverkskabel direkt?
Man kan väl göra lite hur man vill. Rör kan ibland vara mer bra och praktiskt, ifall man vill dra färdigkontakterad patch-kabel, så kan det rymmas i ett 20-rör. Om det ska kunna bytas kabel i framtiden så kan rör vara bättre, men beroende på situation etc.

Jag kan inte säga entydigt att rör är att föredra, eller att det skulle vara dåligt.
Men drar du ett rör så stoppa igen röränden med något när allt är klart, en tuss isolering, en liten klutt latexfog eller något. Det behöver bara stoppa så luft inte kan dras genom när det är lite tryckskillnad mellan de båda sidorna, så inget avancerat, bra om det också är ganska lätt att få bort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.