hej!

vilken kabel rekommenderar ni för nedgrävning till mitt uthus?

avståndet är ca 40 meter vägg till vägg, så det går nog närmare 50 meter kabel från kopplingspunkt till kopplingspunkt.

i uthuset finns hundar och höns, så det blir lite värme och belysning till dem, men uthuset kan i framtiden tänkas göras om till gäststuga eller liknande, så man kanske ska tänka det som gäststuga i strömförbrukning?

enklast är att dra kabeln från E.ons elskåp på mitt hus, men då måste man som jag förstår ha en undercentral i uthuset.

kanske man ska tänka till och dra så man kan få 3 fasuttag till eventuella maskiner i framtiden.. eller blir det onödigt dyrt?
 
Jag skulle använda en N1XV 5G6 och sätta en central i huset.
 
sätta en central i huset?

uthuset eller bostadshuset?
 
Uthuset.
 
men va bra!
så är min tanke med egentligen.

men nu tänker jag krångla till det lite till...

jag har mellan bostadshuset och uthuset en jordkällare.

i jordkällaren vill jag ha lyse och frostvakt, alltså i behov av el.

den ligger i kanten på tomten så kabellängden ökar isf till ca 60 meter

bostadshus - 30 meter - jordkällare - 30 meter - uthus

hur gör man då? :)
 
tommib
Det beror på hur det är lättast att gå med kabel. Jordkällaren kanske också är olämplig att ha en central i så det är bättre om du matar den med en egen gruppledning från antingen huset eller uthuset.

5G6 är normalt ett bra kabelval men sedvanlig ledningsdimensionering måste göras efter förutsättningarna på platsen. Gruppledningen till jordkällaren dimensioneras separat.

Håller för övrigt helt med elmont, sätt en egen central i uthuset. Det blir inte en undercentral om du matar den direkt från stolpen utan en egen, paralllell, huvudcentral.
 
okay tack för svar.

det blir isf 5g6 från stolpen till uthuset, då slipper man in i huset och dra om kablar.

sedan kanske man kan återanvända min gamla elcentral med diazed som jag bytte när huset renoverades. och montera denna i uthuset, dock vill jag gärna ha jordfelsbrytare, så det kanske är lika bra att köpa en ny liten central med inbyggd jfb...

och från den nya centralen i uthuset drar jag sedan en 3g2,5 till jordkällaren där jag klarar mig med 1 fas


med 50 meter 5g6 borde man väl kunna köra typ vedkap och liknande i anslutning till uthuset?
så man borde kunna montera 3 fasuttag där?
 
Det tror jag, MEN ska man vara säker ska man räkna på det. Bor du långt från transformatorn?
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
tommib
Du kan söka på programmet eldim som en av forummedlemmarna har gjort. Med det kan du enkelt räkna på avsäkring och ledningslängd.

Du kan återanvända din diazedcentral om den är i gott skick men det kanske är lättare att köpa en ny liten normkapsling. JFB är ett krav vid nyinstallation, inte något som du gärna vill ha.... Elektrikern som ska installera kanske inte vill återanvända grejer heller ;)
 
vet inte riktigt... fågelvägen ca 1 km till ett ställverk eller vad det nu är.. men tror kabeln kommer en annan väg =)

men det borde väl inte vara nån skillnad jämfört med nuvarande dragning från stolpe --> huvudcentral-->undercentral -->uttag --> skarvsladd på 20 meter --> vedkap vedklyv

så om denna nya dragning blir 20 meter längre men 1 central mindre "på vägen"
borde väl varken göra till eller från kan ja tycka...
 
tommib tommib skrev:
Du kan söka på programmet eldim som en av forummedlemmarna har gjort. Med det kan du enkelt räkna på avsäkring och ledningslängd.

Du kan återanvända din diazedcentral om den är i gott skick men det kanske är lättare att köpa en ny liten normkapsling. JFB är ett krav vid nyinstallation, inte något som du gärna vill ha.... Elektrikern som ska installera kanske inte vill återanvända grejer heller ;)
kan inte installera program på jobbdatorn tyvärr, så får fråga här istället =)

tror nog elektrikern gör som jag vill, eller jag gör som han vill ;)
(ville att han skulle montera min nya jordvärmepump, hans svar, -"jag är på älgjakt, det där fixar du själv... den säger ifrån om den är fasvänd"... så min elektriker är kanon :) )
 
tommib
Det är omöjligt att svara på om det nuvarande är ok utan att veta förutsättningarna. Förhoppningsvis är det så.

Vad har du för huvudsäkringar? Vad är det för area på befintlig huvudledning?

Det som gör skillnad är just avsäkringen.
 
16A huvudsäkring
5g6 mellan stolpe och huvudcentral
 
tommib
Då blir nog en 5G6 till uthuset också bra. Om man ska gissa lite (vilket man egentligen inte ska) funkar det säkert bra med en 3G2,5 avsäkrad B10A till jordkällaren. Då är det såpass mycket marginal att det känns ok att gissa.
 
  • Gilla
camaro1969
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.