Jag ska byta och flytta ett tre-fasuttag i garaget/verkstan. Delar har jag köpt på Biltema, som bilden nedan visar, men jag blev lite osäker på vilken kabel som jag ska använda.

Kabeln tänkte jag klamra fast i väggen som är av betong. Det finns några olika sorters kablar att välja mellan, spontant tänkte jag 2.5 mm^2 kulo, men det står "Denna kabel bör användas i torra lokaler utan explosions- eller brandrisk." Det här är ju i verkstan, garaget, där jag tvättar bilen.... vilken kabel bör man använda?


Biltema skiver följande:

https://www.biltema.se/bygg/elinstallationer/installationskablar/

Så använder du olika sorters elkablar
  • EKK är en installationskabel som kan användas till fast förläggning både inomhus och utomhus. Denna elkabel är inte till designad för markförläggning.
  • EKLK kan också användas inomhus eller utomhus vid fast förläggning. Till skillnad från EKK kan den även förläggas i marken – dock bör den då omges av ett skyddsrör.
  • EKKJ är en jordkabel som används vid fast förläggning inomhus eller utomhus. Denna installationskabel kan även användas i rör samt i vatten eller mark.
  • EKRK (kulo) är en elkabel som är avsedd för utanpåliggande förlängning inomhus. Denna kabel bör användas i torra lokaler utan explosions- eller brandrisk.
  • RKK används för installation av föremål som är placerade i torra utrymmen inomhus, såsom kontors- eller bostadsrum.
  • RDO är väderbeständig och används utomhus samt i torra, våta eller fuktiga lokaler.
  • RHX är en värmetålig installationskabel som används vid halogeninstallationer.



Bilden visar delarna jag har köpt på Biltema, notera, kabeln måste gå igenom en vägg. Jag tänkte klippa kabeln till det gamla 3-fas uttaget och sätta dit en dosa.

Elektriska komponenter för installation av 3-fas uttag inklusive strömbrytare, jordfelsbrytare och kopplingsdosa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
tommib
Du kan använda EKK, EKKJ och EKLK av de uppräknade kablarna. Jag skulle personligen använt EKLK, eller möjligen EKKJ om det är bättre med en svart kabel.

Tänk på att det är olagligt för dig att göra detta själv. Har du koll på avsäkring och förimpedans?

Och du, det är inte så mycket dyrare med ett kvalitetsmärke på JFB.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Du kan använda EKK, EKKJ och EKLK av de uppräknade kablarna. Jag skulle personligen använt EKLK, eller möjligen EKKJ om det är bättre med en svart kabel.

Tänk på att det är olagligt för dig att göra detta själv. Har du koll på avsäkring och förimpedans?

Och du, det är inte så mycket dyrare med ett kvalitetsmärke på JFB.
Håller med Tommib att EKLK passar bra och sedan räcker det gott med en 25A JFB, det är ingen fördel med en större JFB än en som tål den största strömmen som kan förekomma och jag skulle anta att det är mätartavla för max 25 A.
 
Vad är anledningen till den 3-poliga strömbrytaren, normalt sätter man en huvudbrytare i samma låda som JFB.
Protte
 
  • Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
B Bjälkman skrev:
Delar har jag köpt på Biltema,
Du sparar ju massor av pengar på att göra jobbet själv, så varför lägger du inte på några hundralappar och köper kvalitetsprodukter istället??
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Du kan använda EKK, EKKJ och EKLK av de uppräknade kablarna. Jag skulle personligen använt EKLK, eller möjligen EKKJ om det är bättre med en svart kabel.

Tänk på att det är olagligt för dig att göra detta själv. Har du koll på avsäkring och förimpedans?

Och du, det är inte så mycket dyrare med ett kvalitetsmärke på JFB.
Det blir en EKLK 5G2,5 mm² från Biltema, https://www.biltema.se/bygg/elinstallationer/installationskablar/installationskabel-eklk-2000017925. Säkringarna i skåpet är på 16 A, men det här med impedans har jag inte riktig koll på.... jag ska köra en såg, det står 16 A trög, Vas 10 A. 3-fas: 4,5A Kraftöverföring...
 
prototypen prototypen skrev:
Vad är anledningen till den 3-poliga strömbrytaren, normalt sätter man en huvudbrytare i samma låda som JFB.
Protte
Jo, jag funderade på att sätta brytarn inne i skåpet. Men det kändes lite klent, vill ha lite mer att hålla i, så det blev en brytare på sidan om....
 
Man BÖR ha en brytare godkänd som arbetsbrytare ifall man ska in och pilla i centralen.
Om din brytare är tvångsbrytande är det OK, den går nämligen inte slå ifrån om en kontakt/ pol har svetsat/fastnat.
Protte
 
tommib
B Bjälkman skrev:
Det blir en EKLK 5G2,5 mm² från Biltema, [länk]. Säkringarna i skåpet är på 16 A, men det här med impedans har jag inte riktig koll på.... jag ska köra en såg, det står 16 A trög, Vas 10 A. 3-fas: 4,5A Kraftöverföring...
Låt mig omformulera då. Är du säker på att säkringen löser om du modifierar den här gruppen? Har du koll på att skyddsjord har kontinuitet? Är du säker på hur det ska kopplas?
 
tommib tommib skrev:
Låt mig omformulera då. Är du säker på att säkringen löser om du modifierar den här gruppen? Har du koll på att skyddsjord har kontinuitet? Är du säker på hur det ska kopplas?
Ja, nu har elfirman varit här, men så mycket annorlunda blev det inte....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.