Jag har byggt en mur och har dragit tomrör i denför el för att ansluta lampor (220 volt) på densamma.
Kan jag dra "vanliga lösa" 1,5 kvadratsledare i rören, eller måste det vara en 3 ledare-kabel i rören?
I så fall: Vilken typ?
Rören går delvis under mark.
 
Är inte behörig men skulle vilja påstå att "vanliga lösa" kablar inte är tillåtet. Utan det skall vara en kabel typ EKK som du kan använda, den skall ju dras i rör.
 
Om det "bara" hade varit utomhus så är jag inte säker. Men iom att de delvis går under mark så skall det vara minst EKLK (i rör).
 
Förläggningssätt D, typnummer 71, Grundisolerad enledarkabel i rör eller kabelkanal i marken, är enligt föreskrifterna tillåtet. Jag skulle själv dock inte använda en sådant förläggningssätt.
 
Oops, då lärde jag mig ngt. nytt igen.

Men då måste det väl finnas begränsningar eller förutsättnigar som skall uppfyllas?

Annars skulle man ju i princip kunna dra FK i rör från sin central till en central i garage eller friggebod. Vilket jag var helt övertygad om är förbjudet, tills jag läste Pefos inlägg.
 
Jag håller med om att det verkar märkligt men om jag inte tolkar reglerna fel så är det faktiskt tillåtet! Men åter igen så gäller ju också tillverkarens användningsbeskrivning. Tittar man på förläggningssätt D, fritt i mark utan skyddsrör så skall kabeln vara dubbelmantlad och avsedd för förläggning på detta sätt, dvs bara för att förläggningssättet beskrivs så kan man ju inte kasta ner vilken kabel som helst! ;)
 
H07V-R, dvs vanlig FK, är gjord för torra utrymmen så den faller bort helt i installationer utomhus då det inte går att garantera att det inte blir fuktigt runt den. Så det är EKK eller EKLK som gäller och då blir diskussionen on enkelledare hypotetisk då det inte finns enkelledare som vanlig EKK eller EKLK.
 
Då känns det som att ordningen är återställd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.