Renoverar kök och sätter lite blandad belysning. Hade elektrikern på besök idag och diskuterade lite brytare men jag känner mig fortfarande lite osäker.
Kommer ha ett par 3x1-pols-brytare. Dessa ska styra bänkbelysning, takbelysning och bordslampa

För takbelysning och bänkbelysning kommer det sitta en 12V RGBW-puck som är sammankopplad med konstantströms-SELV-don. För bordsbelysningen kommer det dock sitta en fibaro z-wave 230V dimmer, denna sitter i egen dosa men har styrning via Sx mot S1 och S2 som är brytaringångar. Sx verkar enligt kopplingsschema vara samma som N.

Hur ska jag betrakta denna brytarslinga? Kan den ligga i samma rör som SELV-installationen? Sx, S1 och S2 kommer inte förläggas i samma rör som starkström utan ledas bort kortast möjliga väg, men börjar ju från en dosa med starkström.

Jag och elektrikern kom till slut fram till att det egentligen var enda rimliga lösningen men hur ska jag tänka och vilka kablar kan/får jag använda?
 
Har du en elektriker som du inte litar på? Om du har en elektriker så är det dumt att riskera att skrämma bort denne med "svar från nätet". Har du ingen elektriker så säg det så att du får korrekta svar härifrån.

SELV och starkström bör i första hand hållas isär, separata rör och nöjaktig åtskillnad i dosor, eventuellt i form av isolerslang över SELV-ledare. Om det inte går pga att det inte finns befintliga rör att använda, så kan man använda vanlig FK (H07V) för både starkström och SELV. Det förutsätter att transformatorn har terminaler för anslutning av externa ledare och inte en ingjuten sladdstump.

Det som är SELV här är allt från sekundärsidan om transformatorn (konstantspännings-SELV-don i ditt fall). Allting runt fibarodimmern är starkström, inkl "brytarslingan".
 
  • Gilla
JFrisk och 1 till
  • Laddar…
Tack för ett bra och utförligt svar!

Jag litar nog på elektrikern, hade en session igår där vi planerade det som skulle göras, själva arbetet sker om en vecka. Dock lät han lite osäker kring just denna bit och jag blev också lite osäker på om jag förstått allt rätt varav jag ville dubbelkolla.

Just nu har jag öppnat väggarna i köket och lägger lite andra rör för antenn-kabel, nätverk etc. samt underlättar så mycket jag kan för dragning åt elektrikern för att hålla ner arbetstimmarna lite.

I och med att vi kom fram till att detta var en SELV-installation kunde jag förbereda hela dragningen med rör och dosor. Han tyckte också att det enda rimliga var att dra allt i samma rör, när jag läser ditt råd vore det ju lämpligare att dra dubbla rör, nu när allt är öppet och relativt lättarbetat. Det gör ju det hela extra tydligt. Eller åt minstånde inte dra den tråd jag initiallt tänkt, hade planer på gammal överbliven ethernet-kabel för att hålla ett partinnat par per brytare (till RGBW-kontroller)

De är en konstantström LED-drivare, borde det då inte vara konstantströms-SELV-don? Det rör sig om Mean Well LCM-60 och IDLC-45A-350, båda med snabbplint som klarar ~0,8-2mm^2-kabel. Själva SELV-donen sitter dock på "andra sidan" RGBW-drivaren, men den matas av AUX-spänning från SELV-donen.
 
Med öppna väggar tycker jag absolut att ni drar separata rör för starkström och klenspänning. Men jag ser inte helheten här och vad som innefattas i "allt".

Dessa LCM-don har SELV på sekundärsidan, så då är det där klenspänningen tar sin början. Jag visste inte att det fanns färgdon som kunde anslutas till konstant ström.
 
  • Gilla
Ingemar O och 2 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Med öppna väggar tycker jag absolut att ni drar separata rör för starkström och klenspänning. Men jag ser inte helheten här och vad som innefattas i "allt".

Dessa LCM-don har SELV på sekundärsidan, så då är det där klenspänningen tar sin början. Jag visste inte att det fanns färgdon som kunde anslutas till konstant ström.
Då försöker jag få till det så!
I befintligt kök (med dragning från 60-tal) har alla allmänuttag (micro, vattenkokare, kaffebryggare etc) gått på "lampgruppen" och kyl/frys gått på "uttagsslingan" en slinga med vägguttag som tycks gå runt hela huset, 3 sovrum, ett uttag i kök och vardagsrum, med något undantag. spishäll och ugn på en 3-fasgrupp och diskmaskin på en egen. Nu blir det en ny grupp för allmänuttag i köket egen grupp till kyl och frys samt sannolikt micro och diskmaskin på samma om jag minns rätt, detaljerna har elektrikern koll på.

Det är ju inte äkta konstantström färgdon utan en kombination av en färgkontroller (med PWM-utgång) och strömdon med PWM-utgång. Dock blir det väl inverterat, inte kollat om detta går vända, om det går leva med eller om jag ska sätta en inverter-krets mellan.
 
Efter att jag funderat igenom allt en vända till och planerat för dragning av dubbla rör inser jag ju att konceptet inte alls kommer fungera med den 3-poliga brytare jag tänkt (Schneider electric Exxact) Denna har inte 3 1-poliga brytare som jag antagit utan gemensam "ingång"/fas och 3 (tändtråds-)utgångar. Med min tänkta installation skulle det ju innebära sammankoppling av SELV "0a" och neutralledare. Kanske visserligen kunde fungera men inget jag tänker testa.

Finns det några vedertagna alternativ att lösa detta på?

Spontant tänker jag ett 230V relä med 12V spolspänning och driva en 12V-slinga från konstantströms-donens AUX-utgång och låta reläet sluta switch-ingången på fibaro-dimmern. Finns det något "vedertaget" relä att använda vid fasta installationer? Det ska gärna vara en nätt lösning, det kommer ju inte gå några stora strömmar på starkströmssidan av reläet.
 
Varifrån kommer SELV och neutralledare till denna brytare? Du ska inte behövs dribbla med reläer, utan du ska kunna få till det genom val av lämpliga produkter. Jag ser inte hur RGBW/AUX/drivdon går ihop. Kan du posta inkopplingsanvisningen för alla dessa prylar. Är det nånting här som ska styras på klenspänningssidan med tryckknapp? Det vore ytterst opraktiskt.
 
Gjorde ett försök att få ihop en skiss, inte nöjd med resultatet men hoppas den är begriplig nog.
Jag skulle säga att i princip allt, utom just dimmern hamnar på klenspänningssidan. Kanske dumt valda komponenter men är ett aktivt val då jag tycker det känns så fel att dimma LED med "gammeldags" metoder, det är ju inte drivdonet som ska ha hackad/begränsad energi in. Men inser ju nu varför många produkter ser ut som de gör.

Kommer vara 3 bänksektioner med var sin belysning (sannolikt går 2 på samma brytare/utgång)

3 bänkar med var sin 3-pols-brytare för att kunna tända respektive bänk samt bordslampa och takbelysning samt en likadan brytare vid dörren.

Det som ställer till det är ju fibaro-dimmern.

Hade ju kunnat plocka bort bordslampan från bänkstyrningen och ha 2-pols överallt, men löser inte knappen vid dörren där jag åtminstone vill kunna styra både takpanelen och bordslampan.

När jag skriver det går det ju eventuellt lösa med en 2x2-pols-brytare just vid dörren, om dessa finns med korrekt separation mellan polerna, men helst vill jag kunna styra båda taklampor från alla positioner.
 
  • Elektrisk kopplingsschema ritat för hand med komponenter, anslutningar och textmarkeringar för installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ok, tack så ser jag.

Du kan tyvärr inte blanda starkström och klenspänning i samma strömbrytare. Det behövs två fysiska strömbrytare. De kan sitta i samma tvåfacksram bara man håller isär starkström och klenspänning.

Måste det vara Fibaro? Det kanske även finns ersättare till Qubinodrivern. Båda dessa fabrikat är tveksamma i Sverige i mitt tycke.

Annars har Eltako dimmers som kan styras med 8-230 V AC eller DC, här är en: https://www.elbutik.se/product.html/eltako-dosdimmer-uni--led
AUX-utgången på MeanWell är inte direkt kraftfull men denna puck borde den orka med.

Med detta blir det klenspänning i rören till strömbrytarna, och även mellan Qubino och MeanWell + IDLC. Samtidigt ska MeanWell och IDLC matas med starkström, plus dimmern. Så jag hoppas dessa puckar kan placeras tillsammans i en större kapsling.

Lösningar med extra reläer tycker jag är att gå över ån efter vatten. Det bör gå att hitta bättre lösningar.
 
Åter tack för svar.
Jag kan hålla med om att det är lite tveksamma fabrikat, tyvärr är det rätt genomgående när det kommer till Z-wave.

Anledningen till fibaro var att den köptes för länge sedan och inte kommit till användning (blev vriddimrar istället, men inte så praktiskt när det blir 3 brytare på samma ställe...)

Men att välja en annan dimmer är ju en liten sak i det hela. Vad har jag för alternativ på Z-wave-dimrar? Eller finns något med PWM-ingång?

Att blanda in ett relä känns omständigt, antar det inte ens finns färdiga relälösningar som ens är i närheten av tänkt för denna applikation, det är ju bara isolationen jag vill åt, det behöver ju inte gå några stora strömmar.

Allt kommer hamna i ett "teknikskåp" dosor kring det som ska ha det, bör finnas plats.
 
Jag kan inte utbudet på Z-wave, det är inte mitt intresseområde. Ställ frågan i nån tråd här: https://www.byggahus.se/forum/forums/villalarm-hemautomation.167/

Din RGBW-grej är lite unik i att den styrs med klenspänning via tryckknapp (push). Sådan styrning brukar alltid annars vara 230 V... Hade den haft fler kanaler hade det kanske gått att lösa enkelt.

Men det finns andra på forumet som säkert har en lösning.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag kan inte utbudet på Z-wave, det är inte mitt intresseområde. Ställ frågan i nån tråd här: [länk]

Din RGBW-grej är lite unik i att den styrs med klenspänning via tryckknapp (push). Sådan styrning brukar alltid annars vara 230 V... Hade den haft fler kanaler hade det kanske gått att lösa enkelt.

Men det finns andra på forumet som säkert har en lösning.
Jag förstår.

Jo, är lite unikt med klenspännings-knappar, får väl dock för mig att det inte är helt ovanligt när det kommer till 12V-LED-drivare?

Vad avsåg du med fler kanaler? Hur hade det blivit enklare då? Jag kommer ju sannolikt ha en kanal över, kombinerar sannolikt de två som går till varandra anslutande bänkar.

Just nu känns nästan ett interface-relä som bästa lösningen, men känns lite meckigt att blanda in en ensam dinskene-produkt...

När jag tänker på saken går det ju förstås även montera dimmern på DIN-skena, det är kanske en framkomlig lösning, lite fånigt klumpigt bara.

https://www.m.nu/tillbehor/din-adapter-till-fibaro-fgd-212-med-knappar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.