K-Rauta har haft en kampanj på ekparkett 3-stav för 189:-/kvm ett bra tag nu och vi är lite sugna på att slå till. Finns vanlig mattlackad och vittonad mattlackad.

Finns redan några trådar om 5Gs Barlinek och inte alltid positiva erfarenheter. Framförallt verkar det gälla att skarvarna mellan plankorna inte ser helt bra ut.

Men nu har det ju funnits ett tag på marknaden och det borde finnas en del som haft ett sådant golv ett par år. Blir det sämre med tiden eller kanske jämnar det ut sig till det bättre? Eller är det ingen skillnad från då det lades?

Undrar även om det är någon som har erfarenhet att just det golv som finns på K-Rauta för tillfället.

Är det dumt att köpa så billigt golv och borde vi satsa på märkesgolv (typ Tarkett eller Kährs)? Vi ska lägga ca 80 kvm totalt så det sticker ju iväg rätt fort med fingolv...

EDIT: Blev osäker på om det är just 5Gs hos K-Rauta, men det är i alla fall det golvet vi tittar på.
 
Redigerat:
Jag gick i liknande funderingar som du när vi skulle köpa golv. Sneglade på barlinek men tyckte att det, och många andra billiga golv, hade problem med skarvarna. Dels att de syns tydligt när man tittar utefter golvet samt att de känns väldigt tydligt. Vi köpte i slutändan ett golv från kährs just för att inte reta sig på skarvarna. Vill man bara ha ett vanligt 3-stav ek så finns det flera golv från tex kährs för riktigt bra priser. Dels har Kährs en serie 13mm golv som går att hitta mellan 200-300kr kvm, men även deras 15mm golv går att hitta till riktigt bra priser. Vi köpte 3-stav heidelberg 15mm för 289kr kvm hos en lokal golvfirma i Linköping

Om man däremot skulle vilja ha 1-stavs golv med microfasade kanter, då skulle jag absolut kunna tänka mig ett Barlinek.
 
A
Jag lade detta vittonade K-Rauta golv för ett par veckor sedan. Blev klockrent. Lite tröga att banka ihop i sidled, men resultatet blev 100.
Inga problem med skarvarna. Gäller som alltid att bruka lagom med våld när man lägger det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.