Nån som byggt ett sådant?
Undrar vad som ingår i deras hus?
 
Tyvärr... Vi var intresserade men det var totalt omöjligt att få nån kalkyl från dom. Vi hade t o m bokad tid för att prata med säljaren i Luleå, men när vi var där så "råkade" han vara hemma sjuk eller nåt och inte hade han meddelat oss heller. Kan ju hoppas att dom bytt säljare.

Hur som helst... Vi fick intryck av att allt ingick (fast jag tror inte husen var byggda på platta) och att priset var jättebra. Fast som sagt... Vi fick aldrig nån riktig kalkyl så jag vet inte säkert.

För övrigt fick man bra rabatt på k-rauta om det var saker man ville köpa till.
 
Jag har inte byggt något K-rautahus, men jag har varit i kontakt med deras säljare i Luleå. K-rauta säljer bara byggsatserna från Finndomo. De säljer alltså inte kompletta nyckelfärdiga lösningar. Däremot kan de rekomendera entreprenörer i Luleå-trakten som kan ta på sig att sätta upp husen och göra dem helt färdiga. Vill man ha en komplett kalkyl skall man nog vända sig till någon av dessa entreprenörer.
Husen är byggda i något som de kallar småelement, dvs. väggarna kommer i element som är ca 1.5 m breda. De ställs lämpligen upp på en platta. Katalogpriserna i den finska katalogen (se http://www.k-rauta.com/modules/upload/show_file.cfm/ot_suos_2003.pdf?file_ID=204) är pris för byggsats. I dessa ingår inte riktigt allt (tex inte golv, tapeter, färg, tvättstugeinredning och värme/ventilationssystem). Jag tycker ändå att det är bra priser. Jag har vidare fått ett pris på byggsats inklusive resning av ytterväggar och takstolar för OJ161S på drygt 600'. Kan vara något för den som vill göra mycket jobb själv.

Om jag förstått det rätt säljs inte dessa hus av K-rauta Sverige. Luleå-butiken är inordnad under K-rauta Finland.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.