Hej alla, veven som man justerar höjden på det undre "bordet" på min Woody HM160 rikt- och planhyvel är tyvärr borta sedan en tid tillbaka.

Clas Ohlson har en snarlik hyvel och jag köpte en vev till den då dom säljer reservdelar till den men den passande tyvärr inte...

Någon här som har en ide var jag skulle kunna få tag på en dylik passande vev? Axeln man sätter den på är ca 6-7 mm i diameter med två små klackar. Jag ska försöka bifoga ett par bilder, dels på hyveln och dels en närbild på axeln.

Tack på förhand,
Rikard

PS Veven ovanpå hyveln är den från Clas Ohlson, och bilden på axeln hamnade upponed (av någon anledning gör en del bilder det när dom kommer från min iPad)
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Den där går enkelt att tillverka...... om du har tillgång till verktyg för metallarbete.
 
  • Gilla
rikard454
  • Laddar…
heimlaga skrev:
Den där går enkelt att tillverka...... om du har tillgång till verktyg för metallarbete.
Tyvärr inte men annars var det en god ide...
Rikard
 
wiberger.se?
 
  • Gilla
rikard454
  • Laddar…
Fotografen skrev:
wiberger.se?
Jösses vilket sortiment, tack för tipset!
/Rikard
 
Fem år senare och en liten uppdatering på min egen tråd, jag lyckades aldrig hitta någon som kunde sälja mig en ny vev så jag tillverkade en själv. Den fungerade väl lite so-so, man fick använda två händer för att veva - en som vevade samtidigt som jag "styrde" / höll den rakt med andra handen.

Det fungerade ju även om det var lite bökigt, men häromdagen plockade jag ned en gammal drickaback från en hylla i garaget och där bland diverse flaskor med glykol och oljeslattar låg originalveven(!)

Hur den hamnat där har jag ingen aning om men nu är ordningen återställd :)
/Rikard
 
  • Gilla
kioskdavid
  • Laddar…
om man får väcka liv i en supergammal tråd. jag är på jakt efter remmen som går mellan "hyvel" drevet och framdriften (rullarna) du vet möjligen inte något om den ? (längd, bredd, återförsäljare etc?)

just nu efter ett par timmars jakt sitter den ihop med stripes men de "glider" lite för mycket när det blir jobbigt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.