Hej!
Vi har en ytterdörr som monterades för något år sedan. Det börjar bli dags att justera den. Instruktionerna från tillverkaren gör mig tyvärr inte alls klokare och att slumpmässigt skruva än här, än där tror jag heller inte på.
Som förhoppningsvis framgår av bilden nedan ”nickar” dörren så att glipan mellan karm och dörrblad på gångjärnssidan är mindre vid det lägre gångjärnet än det högre gångjärnet. På låssidan gäller naturligt nog det omvända.
Vit ytterdörr monterad med ojämn glipa vid gångjärnen och fråga om justering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mina justeringsmöjligheter framgår förhoppningsvis av bilden:
Närbild på övre gångjärnet av en monterad ytterdörr med synliga justeringsskruvar och tillverkarlabel SWEDOOR.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag är tacksam om någon kunnig forummedlem kunde vägleda mig till (1) vilken eller vilka skruvar som jag ska skruva på, och (2) om jag då ska skruva med- eller moturs.
Vänligen,
Hans
 
  • Gilla
jlunse
  • Laddar…
För att justera i sidled så släpper du lätt på den översta och understa skruven samt bakkantssäkringen (den stora tjocka pinnen i mitten).
Sedan så skruvar du antingen in eller ut justerskruvarna (dem i mellan de översta och understa. Justera tills du är nöjd då drar du i den översta och understa skruven samt bakkantssäkringen.

I höjdled så är det bara en insexnyckel du behöver.

Aldrig justerat dessa men det bara vara typ så.

https://hemmatema.se/info/sa-har-mater-du-dina-dorrar/

Tredje sidan, ”ADVANCE-LINE”.
 
  • Gilla
Hans i Lkpg
  • Laddar…
Du har helt rätt i det att dörren är en Advance_line-dörr från Swedoor. Den instruktion som du länkat till liknar den manual som följde med dörren och jag kan för mitt liv inte förstå mig på sidan fyra.
Nåväl: Nu, till dina råd. Min tolkning är följande:
Steg 1: Släpp lätt på skruvarna 1 och 3 samt bakkantsäkringen (2)
Steg 2: Skruva in eller ut justerskruvarna (6) för att justera dörren i sidled, antingen medurs eller moturs
Steg 3: När jag är nöjd med justeringen i sidled för respektive gångjärn, dra åt skruvarna 1 och 3 samt bakkantsäkringen (2)
Swedoor-dörr med numrerade justeringsskruvar och gångjärn för montageinstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är det rätt uppfattat?
Jag är tacksam om du kunde förtydliga justeringen i höjdled, också!
Vänligen,
Hans
 

Bästa svaret

Anledningen att du släpper på skruv 1,2 och 3 är för att det inte ska vara någon belastning på skruvarna 6.
Skruvarna 6 justerar gångjärnen i sidled och för att justera medurs så måste du lossa skruvarna 1,2,3 minst lika mycket som du vill justera, det måste finnas rörelsemån.
Nu ska du inte justera medurs utan moturs för att uppnå önskat resultat och du lossar du endast lite lätt på 1,2,3 så det inte spänner och skruvar ur (moturs) skruvarna 6 lite för att sedan dra åt skruv 1,2,3.
All justering med justerskruvar i sidled görs på gångjärnets karmdel.
Det kan även vara så att skruvarna 6 redan är urskruvade och att det är gångjärnen som hängt sig och måste då riktas lite eller bytas.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Se bild angående höjdjustering. Som sagt, aldrig justerat just den varianten men det brukar vara som ett lock du skruvar bort för att få in insexnyckeln.

Instruktionsbild för höjdjustering av gångjärn med markerade punkter för justering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tackar för svaren!
I vetskap om mina praktiska färdigheter vill jag ha optimala möjligheter att söka akut hantverkshjälp om det skulle behövas. Jag kommer därför angripa dörren enligt era instruktioner efter helgen och återkommer med resultatet.
 
Det ser jag fram i mot. Går du bet så är det bara att ge sig ut och jaga en hederlig gångjärnsriktare.
 
F foh skrev:
Se bild angående höjdjustering. Som sagt, aldrig justerat just den varianten men det brukar vara som ett lock du skruvar bort för att få in insexnyckeln.

[bild]
Det man ska tänka på när det gäller höjdjustering på dessa gångjärn är att lossa den ena höjdskruven minst så mycket som önskad justering på samtliga gångjärn.
Därefter så ska samtliga gångjärn justeras med den andra skruven då det är tappbärande gångjärn så ska tappen precis bära på samtliga gångjärn vid önskad höjd, sedan ska den första skruven gängas in igen, tänk på att om du sänker dörrbladshöjden så ändras höjden först när det sista gångjärnet justeras.
Anledningen till att man måste gänga ur (moturs) den första insexskruven (på samtliga gångjärn) innan höjning är att dessa gångjärn är konstruerade symmetriska för att fungera både för högerhängda och vänsterhängda dörrblad och det måste då finnas rörelsemån i samtliga gångjärn för att dörrbladshöjden ska kunna ändras i gångjärnet.
Höjdjustering sker endast i utrymmet mellan de två halvorna i själva gångjärnet.
Höjningen sker som snap-in gångjärnen i beskrivningen.
Dörrtillverkaren behöver endast lagerföra ett gångjärn istället för både vänster och högergångjärn om symmetriska gångjärn används.
 
Ja du ser, man lär sig något nytt konstant. Har testat några liknande dessa någon gång och tycker både det är ett fulare gångjärn och krångligare sådant För slutkunden som TS.

Det ska ju fortfarande lagerhållas med lika många gångjärn... men visst tycker man att höger och vänster är krångligt så.
 
1 123abc skrev:
Det man ska tänka på när det gäller höjdjustering på dessa gångjärn är att lossa den ena höjdskruven minst så mycket som önskad justering på samtliga gångjärn.
Därefter så ska samtliga gångjärn justeras med den andra skruven [...]
Det är precis denna typ av information som gör det lättare för mig att angripa problemet - tack för det!
Min tidigare erfarenhet av att rikta dörrar begränsas till en tämligen försiktig användning av ett brytjärn, och en tydligare instruktion med både text och bild samt kanske en video skulle sänka tröskeln. När instruktionerna inskränker sig till enbart några bilder är det klart svårare då jag vare sig har naturlig fallenhet (och därmed intuitivt ”förstår” vad som behöver göras) eller tidigare erfarenhet. Kombinationen med lite manlig hybris (Hur svårt kan det vara?) kan få oönskade konsekvenser.
 
  • Gilla
foh
  • Laddar…
Nu har jag äntligen kommit till skott och justerat ytterdörren. Instruktionerna ovan fungerar även om det var en del trial-and-error med justeringen medurs/moturs på respektive gångjärn. Ett problem uppstod dock: när jag tyckte att dörren hängde nära nog optimalt, så skavde bakkantssäkringen mot plåten i karmen vid stängning. Hantverkarna som monterade in dörrarna för några år sedan verkar ha stött på samma problem och till synes ”löst” det genom att ta bort lite av säkringen med vinkelslip. Nuvarande justering klarar sig förhoppningsvis under vintern så kan jag försöka optimera under sommaren nästa år.
Det saknas också ploppar som skyddar gångjärnen från fukt så det blir att försöka få tag i sådana.
Tack för all hjälp!
 
Hej!

Har en fråga gällande detta, hur kan man göra för att juster dörren in/ut?

För jag har precis satt in en yaledoorman och dörren var lite trög att stänga innan, men nu måste man verkligen trycka/dra i dörren för att den ska stänga.

Tyvärr kan jag inte justera slutblecket mer då den är i max.

Mvh
 
Nej, den kan inte påverka dörren i den riktningen. Men det låter konstigt att det behövs.
 
Jag har precis provat att byta yales slutbleck mot den man får med swedoor(Om det spelar ngn roll??) och det blev bättre och man måste inte trycka för kung å fosterland för att få igen den. Utan det räcker med en "vanlig" stängning, dock så tycker jag den inte går "gött" så att säga. Kändes mycket bättre innan, förstår inte riktigt hur det kan ändras så mycket pga en annan låskista.

Och nu ligger inte dörrbladet jämnt med karmen på den sidan låset sitter. Sidan med gångjärn ligger jämnt med dörrblad och karm. Den verkar sluta tätt som den ska iaf. Är ju bara en lekman så är inte helt haj på detta så kan inte riktigt tänka ut har jag ska få till det. Har provat justera skruvarna enligt bilden ovan men tycker inte det ändrar dörren i den riktning jag vill ha den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.