Jo jag tänkte på en grej.

Det diskuteras en del om att det är bra för gräsmattan med slipade knivar men hur många kollar hur klippaggregatet är justerat?

Själv tyckte jag att klippaggregatet lutade lite väl mycket framåt på min trädgårdstraktor (en McCulloch M125-97T) efter min senaste gräsklippning.

Jag bestämde mig för att kolla inställningarna på klippaggregatet.

Det var svårt.

Hur jag än justerar upp och ned i framkant på agrregatet, får jag 2 cm skillnad i längsled mellan främre och bakre bladspets med eggen åt sidorna i färdriktningen (antar att detta justerar bladens anfallsvinkel?). Toleransen ska vara mellan 0,3 - 1.3 cm i skillnad.

Med bladen rakt i sidled med eggen framåt i färdriktningen kan jag nivellera jämt mellan sidorna. Detta ska göras i högsta läget men då hamnar jag 5 mm över angiven klipphöjd i det läget?

Kliar mig i huvudet..
 
S
Finns det inga justeringar i bakkant på aggregatet , aggregaten brukar hänga i någon form av pinnbultar
som kan justeras med muttrar , beror lite på hur remmarna ska ligga i förhållande till drivning och aggregat
 
Jodå, jag har hittat inställningarna och kommit fram till att toleranserna är inte bättre än så. Jag tror helt enkelt inte att det är tänkt att man ska kunna finkalibrera aggregatet.

Jag har tänkt att grovinställa så bra det går nu och försöka ställa in det bättre när jag slipat/bytt knivar och gjort underhåll på aggregatet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.