Jag har en lite fundering som jag tror ni på forumet kan svara på!

Har vattenburen värme i hela huset. Golvvärme i källaren och radiatorer i övriga huset.
Till golvvärmen sitter det som brukligt en shunt, pump slingor mm...

Vad händer om jag stänger av slingorna (förutom att det blir kallt så klart)?
Det sitter ju en pump med konstant varvtal monterad?

Anledningen är att jag funderar på att sätta tempsensorer i rummen som sedan justerar flödet i slingorna till respektive rum. Det är ju inte ett omöjligt scenario att samtliga slingor stängs samtidigt. Pumpen kan ju liksom inte pumpa runt något då och kanske blir den överhettad?
 
S sponken skrev:
Jag har en lite fundering som jag tror ni på forumet kan svara på!

Har vattenburen värme i hela huset. Golvvärme i källaren och radiatorer i övriga huset.
Till golvvärmen sitter det som brukligt en shunt, pump slingor mm...

Vad händer om jag stänger av slingorna (förutom att det blir kallt så klart)?
Det sitter ju en pump med konstant varvtal monterad?

Anledningen är att jag funderar på att sätta tempsensorer i rummen som sedan justerar flödet i slingorna till respektive rum. Det är ju inte ett omöjligt scenario att samtliga slingor stängs samtidigt. Pumpen kan ju liksom inte pumpa runt något då och kanske blir den överhettad?
Det bör sitta en bypass i shunten.
 
Temperatursensorer/ställdon/termostater bör normalt bara strypa flödet när rummet får extra värmetillförsel via extern värmekälla som tex eldstad.

Golvvärmeslingorna bör justeras in så att det blir ca 6-7⁰ i difftemperatur mellan utgående och retur.
Själva golvvärmeshunten samt radiatorer bör injusteras så att det blir ca 10⁰ i difftemperatur mellan inkommande & utgående.

Sen bör centrala reglersystemet injusteras så att framledningstemperaturen blir lagom för att hålla "rätt" temperatur i bostaden.
 
ok, så om jag förstått det rätt så är själva tanken att man egentligen inte justerar rummen separat i källare med tanke på trögheten i betongplattan. Där ställer man helt enkelt in blandningen så att slingorna håller en temperatur som avger tillräckligt för att få den värmen i källaren man vill uppnå.

I elementen däremot (2-rörs system) så har jag automatiska termostater som justeras beroende på rumsgivare, vilket fungerar mycket bra. Jag hade en tanke på att ha samma sak i källaren men det blir nog problem eftersom det tar en dag eller två för att få ner eller upp temperaturen...
 
För att få bäst driftekonomi så är det framledningstemperaturen som ska styras.
Lokala termostaterna bör vara inställda så att de nästan börjar strypa flödet vid normala rumstemperaturen.

Injusteringen av tryckfallet/flödet/difftemperaturen bör ske med förinställningen i termostatventilen eller returventilen.
 
  • Gilla
sponken
  • Laddar…
Man kan dock behöva justera flödet mellan våningar. Jag har travertine (sten) i nedre våningen men fiskbensparkett (=26 mm trä) i övre våningen så ca. 65-70% av vattnet går till övre våningen medan nedre klarar sig med mindre för att hålla temperaturen.

Man märker ju om det behovet finns, att justera flödet, om det är varmt på en våning men svalare på en annan.
Har man fler fördelningscentraler på våningen kan man även behöva justera mellan fördelarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.