Är precis i begrepp att köpa tvättmaskin och torktumlare.
Är i lite tidsnöd, och hoppas att butiken kan ordna leverans snabbt om jag väljer något som de enligt webbsidan har på lager på min ort.
Bestämde mig då för en Bosch-kombination.
Men, nu undrar jag om jag inte måste bestämma om mig.

Enligt beskrivningarna jag sett så har den justerbara fötter bara fram.
Kan det verkligen vara rimligt att göra ett sådant designval?
Jag har golvbrunnen någon meter till vänster om platsen där maskinen ska stå, och även om jag inte mätt och haft mig så tänker jag mig att det är åtminstone ett litet fall åt det hållet.
Men justering bara fram kan jag ju då inte få maskinen i våg.
Vill ju verkligen inte få en maskin som börjar ge sig av längs golvet så fort centrifugeringen börjar.

Någon som har stött på detta problem? Eller är det inget problem? Tankar?

/C
 
MultiMan
Varför anger du inte vilka modeller det gäller? Alla BSH-tvättmaskiner jag tittat på eller ägt har haft 4st justerbara fötter.
 
MultiMan
Även den maskinen har 4 justerbara fötter enligt Bosch. Från bruksanvisningen:

"1. Lossa låsmuttrarna medurs med skruvnyckel. 2. Kontrollera att maskinen är i våg med vattenpasset och justera fötterna, om det behövs. Justera höjden genom att vrida på maskinfötterna. Alla 4 maskinfötterna ska stå stadigt på underlaget. 3. Dra åt låsmuttern mot höljet. Håll fast foten och gör ingen höjdjustering. Låsmuttrarna på alla 4 maskinfötterna ska vara fastskruvade mot höljet!"
 
MultiMan MultiMan skrev:
Även den maskinen har 4 justerbara fötter enligt Bosch. Från bruksanvisningen:

"1. Lossa låsmuttrarna medurs med skruvnyckel. 2. Kontrollera att maskinen är i våg med vattenpasset och justera fötterna, om det behövs. Justera höjden genom att vrida på maskinfötterna. Alla 4 maskinfötterna ska stå stadigt på underlaget. 3. Dra åt låsmuttern mot höljet. Håll fast foten och gör ingen höjdjustering. Låsmuttrarna på alla 4 maskinfötterna ska vara fastskruvade mot höljet!"
I den installationsanvisning jag hittade via https://media3.bosch-home.com/Documents/9000981809_F.pdf#page27 så kunde jag inte utläsa antalet justerbara fötter. Däremot under ”Leverantörens information” på MMs sida, så står det
  • Justerbara fötter: Ja, enbart i fram
Så, inte helt tydligt enligt mig.

/C
 
Jag köpte en Boschtumlare för ett år sen och den har fyra justerbara fötter, även om det inte nämndes i specifikationen hos Elgiganten.

Så för att vara på säkra sidan kolla helst in maskinerna du funderar på i en butik, där du kan se huruvida de har två eller fyra justerbara fötter.
 
MultiMan
Jag kan inte hitta texten om att det bara skulle finnas justerbara fötter fram någonstans, men letar kanske dåligt. Kan du ta en skärmdump på det och klistra in? :)

Från MM sida (din länk):

Skärmdump av produktspecifikationer med mått, färg, justerbara fötter och garantiinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
MultiMan MultiMan skrev:
Jag kan inte hitta texten om att det bara skulle finnas justerbara fötter fram någonstans, men letar kanske dåligt. Kan du ta en skärmdump på det och klistra in? :)

Från MM sida (din länk):

[bild]
På sidan jag länkade till:
Leverantörsinformation->Teknisk specifikation->Teknisk specifikation

/C
 
Keiller Keiller skrev:
Jag köpte en Boschtumlare för ett år sen och den har fyra justerbara fötter, även om det inte nämndes i specifikationen hos Elgiganten.

Så för att vara på säkra sidan kolla helst in maskinerna du funderar på i en butik, där du kan se huruvida de har två eller fyra justerbara fötter.
Ja, det får nog bli så jag får göra...

/C
 
Det finns 4 ställbara fötter på alla Bosch tvättmaskiner. Här är en skärmdump på på aktuell maskin.
 
  • Skärmdump av en sprängskiss för en Bosch tvättmaskin som visar ställbara fötter och andra delar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Keiller
  • Laddar…
Nu har jag varit och kollat, och även köpt maskiner.
Det blev de Bosch jag tänkte, och frågan om justerbara fötter är väl i princip klarlagd.
I butiken tippade vi en maskin och kollade. Det såg likadant ut bak som fram, med justerbara fötter.
Det märkliga var att några låsmuttrar som nämns i bruksanvisningen, och som känns rimliga att dom finns där, kunde jag inte se till.
Möjligen var det så att det var någon specifik butiksuppställning där de inte ville ha dem?

/C
 
MultiMan
Låsmuttrar finns det och måste finnas, annars kommer fötterna gänga ur sig av vibrationerna som uppstår. Muttern kan sitta hårt fast vid själva gummifoten eller mot maskinplåten och du kanske därför inte såg de.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.