Hej, har någon här i forumet testat dessa terassfötter? Tänkte bygga en altan på hård mark med stolpar och plattor som grund under. Bredd 4,7 m med bärlina i vägg och djup 2 meter med även där en sida fäst i vägg. Höjden på stolparna blir ca 60 cm. Skulle iof kunna ställa stolparna direkt på stenen med tjärpapp under, men tänkte att de kan vara en bra möjlighet att kunna justera vid behov? Eftersom marken är så hård vill jag undvika att gräva + använda plintar. Skulle bli 4 stolpar på framsidan + 2 sidor som sitter i väggen.


Hälsningar en icke byggkunnig LOL
 
  • Justerbar terrassfot stöder en trästolpe, avsedd för montering av altan på hård undergrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen som har erfarenhet av justerbara terrassfötter?
 
M mariast skrev:
Ingen som har erfarenhet av justerbara terrassfötter?
Hej,
Vi byggde precis trädäck för två helger sedan. Lite annan konstruktion med innerbärlina fäst i huset och en plint i vardera ytterhörn. Resterande avbärning hade vi terrassfötter för. Vi använde Rinnos variant och de fungerade bra: https://www.byggshop.se/utomhus/tra...q3cwKcgpntYorBYT_6cChZmVC2LhwL1xoCwngQAvD_BwE

Det fungerade smidigt men jag kan inte ge dig någon långtidsåterkoppling direkt.

Edit: Just vid ytterbärlinorna hade vi förresten inte terrassfötter eftersom de i så fall skulle sticka ut från vår kjol och då synas för mycket. Körde istället spillet från bärlinorna som fötter längs dem.

/en annan icke byggkunnig.
 
  • Gilla
mariast
  • Laddar…
Jag använde terassfötter från Hornbach till en mindre altan för två år sen. Måste säga att det var väldigt smidigt att bygga med dessa, de klarar av viss ojämnhet så underlaget de står på behöver inte vara helt i våg och eftersom de är justerbara så går det väldigt fort att sätta regelverket och att få det i våg. Sen hur de håller över tid får man väl se. Jag valde de på Hornbach eftersom de tillverkas i Tyskland och jag hoppas att det är nån sorts garanti för att det är en kvalitetsprodukt :)
 
  • Gilla
mariast
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.