Hejsan alla altanbyggare!

Jag är en rookie, ska bygga en riktigt mäktig altan från groventren och in i vinkeln. Huset är Nybro. I samband med finplaneringen av tomten gräver vår markentreprenad ur marken, lägger fyllnadsmassor (bergkross 0-90), duk och paddar där altan ska vara. Då slipper vi grävning och gjutning mm. Dock så vore det enkelt och bekvämt med en justerbar sko för bärlinorna. Jag har kollat in den här:

http://www.biltema.se/sv/Bygg/Monteringsdetaljer/Stolp--och-balksko/Terrassfot-justerbar-2000036566/

De ska palla 800kg läste också att plasten ska klara varma och kalla temperaturer samt vara UV beständig. Det vore ju toppen om det funkar men jag är lite orolig då det är plast. Åh andra sidan används det ju i mycket annat i marken, avlopp, vägtrummor osv.

Vad tror ni? Är det en dum tanke att använda dessa under bärlinorna? En bärlina kommer fästas i huset.
 
Välkommen till ByggaHus!

Biltema - plast - utomhus är en kombination jag skulle undvika!
 
  • Gilla
Jansing och 1 till
  • Laddar…
thomas33 skrev:
Biltema - plast - utomhus är en kombination jag skulle undvika!
Utan att egentligen ha någon aning så håller jag med. Prylarna kanske håller tokbra i många tiotals år men jag skulle inte anmäla mig som testpilot.
 
Har sett att det finns liknande plastfötter på Bauhaus. Kan det vara ett bättre alternativ? Har ni tips på andra lösningar med justerbara fötter att lägga direkt på marknivå?
 
Jag har byggt två altaner om ca 50 kvm vardera med sådana plastplintar inköpta på Hornbach. Underst har jag makadam där jag la ut betongplattor som plastplintarna fick stå på. På dessa skruvade jag 45 x 195 reglar med cc 50 cm och överst 28 x 120 trall. Reglarna är 4,8 m långa och jag har tre plintar per regel. 20 reglar blev då ca 60 plintar per altan.

Altanerna har än så länge bara stått i ett respektive två år så hur det håller i längden kan jag naturligtvis inte svara på. Men än så länge känns det mycket stabilt. Framförallt så var det väldigtlättjobbat när man är ensam. Jag började med att skruva upp plikten närmast huset så den kom rätt i höjd där och sedan var det bara att justera upp den yttersta tills regeln låg i våg. Därefter justerade jag ner plikten i mitten så den hade stöd.
 
Låter Klockrent! Var lite det jag var ute efter med dessa plintar då jag kommer jobba mycket ensam och vill underlätta så mycket som möjligt. Med tanke på att avlopp mm i samma material används som de gör borde de inte hända så mycket om de stått pall i två år. Plast bryts inte ber och är ju beständigt mot röta osv.
 
Hej!

Hur går det, har du köpt dessa plintar och kanske redan börjat bygga? Tittar själv på dessa alternativ. Verkar finnas ett par olika. Biltema / Hornbach & bahaus har alla lite olika - även om de till största delen verkar vara samma sak.

Ser ut som de klarar av olika mycket vikt. 800kg Biltema, 600kg Hornbach och 1000kg på Bauhaus.. För mig är de väl främst detta som jag funderar på. Min altan bli totalt ca 165 m2, 45*195 + 45*170 som regelverk, 34*145 i trall. Har ingen aning om vad detta innebär för vikt per plint - någon med bättre kunskaper? jag har räknat med 4 rader bärlinor med ca 2,1 m mellanrum samt 1,6 meter mellan plintarna.
 
Vi har inte börjat bygga än men vi kommer nog köra på Biltemas variant som pallar 800kg.
 
Bobbilon skrev:
Vi har inte börjat bygga än men vi kommer nog köra på Biltemas variant som pallar 800kg.
Ok! Är inne på samma. Köpte ett PR från hornbach som ska klara 600kg. Ser exakt likadana ut, försöker lista ut om de är samma men de anger olika uppgifter.

Även tittat på dessa:


Justerbar plint från Green Plank för byggprojekt, visas på skärmen bland inspirationsexempel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Klarar av 1 ton och finns i flera modeller. Alla ställbara i höjdled och ett par modeller även i huvudet för att justera lutning. Kostar från 50 kr och uppåt.
 
Principen är samma men olika modeller. Den där verkar strået vassare än Biltemas!
 
jac jac skrev:
Jag har byggt två altaner om ca 50 kvm vardera med sådana plastplintar inköpta på Hornbach. Underst har jag makadam där jag la ut betongplattor som plastplintarna fick stå på...
Hade du skruvat innerste bärlina i plattan ?
 
R Remco skrev:
Hade du skruvat innerste bärlina i plattan ?
Nej jag skruvade inget i plattorna utan plastplintarna står löst ovanpå. Så i praktiken ligger ju hela altanen löst men konstruktionen väger ju några kilo så jag är inte orolig för att den kommer att blåsa bort. :)

Allt känns fortfarande lika stabilt.
 
  • Gilla
Thomas Holm
  • Laddar…
Går lika bra att ta en mindre bit regel och skruva fast som fot? Inte rakt under men bör hålla. Slipper man alls att lägga plattorna i någorlunda lod.
 
Hur har det gått? Är terassen stadig efter några år?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.