Hur justerar jag min hängande ytterdörr?
Gångjärnens konstruktion gör att jag inte kan justera med en gångjärnsriktare när dörren sitter på.
Dörren går heller inte att lyfta av för då slår den i ytterfodret innan den går fri. Helt absurt.
Ska prova dra åt skruvarna med en ny och stor mejsel imorgon men tror den hänger för mycket för att det ska gå. Kan man byta översta gångjärnet och hoppas att det hjälper samtidigt som dörren hänger kvar?
 
Att gångjärnstappar är för långa för att dörrar ska gå att hänga av är inte ovanligt. Metoden för att hantera problemet är att palla upp dörren och skruva istället för att hänga av och på dörren. Om alternativet är att bräcka loss foder så är det ett enkelt val.

Hur man löser att en dörr hänger beror på varför den hänger.
Är det en ramuppbyggd dörr där limningen släppt så ser lösningarna annorlunda ut än om det är en dörr med skivmaterial.

Om limningar släppt så måste själva dörrbladet fogas ihop på något sätt för att förhindra att det sjunker vidare. Det brukar vara en rätt omfattande åtgärd med tveksam prognos. Därför brukar det finnas väldigt goda skäl för att göra det istället för att ersätta dörren med en nytillverkad.

Är dörren gjord med plyfa eller annat skivmaterial som täcker hela sidan så kan den inte börja hänga för att dörrbladet säckar ihop. Då tittar man på gångjärnen och på karmen. Eventuellt kan problem uppstå för att själva dörren sväller eller för att den blir krokig. Din fråga indikerar inte ett sådant problem så jag lämnar det åt sidan.

Först karmen.
Karmen kan flytta sig av olika orsaker. Sättningar. Kanske att fukt kan tränga in och orsaka svällning av bakomliggande material. Kontrollera att karmen är rak och sitter i lod. Kontrollera att tröskel och överstycke sitter i våg. Karmen kan även luta in eller ut. Kontrollera även det. Det finns tillfällen då det är fackmässigt att montera ur lod så utgå inte automatiskt ifrån att det är ett monteringsfel om det inte är perfekt. Om en dörr skall manövreras med dörrstängare så sätter man den så att nedra hörnet slår ca tre mm före övre hörnet. Det innebär att en eller båda karmarna lutar förutsatt att inte dörrbladet är skevt.

Allt som indikerar att karmen flyttat sig tyder på allvarligare problem i själva huset eller infästningen. Då är det vettigt att riva loss foder och undersöka och åtgärda det bakomliggande problemet istället för själva dörren.

Sedan gångjärnen.
Om man kan se att det är större springa i överkant på dörren än i nederkant så har gångjärnens centrum av någon anledning flyttat sig i förhållande till karm eller dörr. Det beror antingen på att gångjärnen böjt sig eller på att infästningen släppt.
Om gångjärnen böjt sig så finns det ett antal tänkbara orsaker.
Först att gångjärnen är för veka för dörrens tyngd. Att då böja tillbaka med en gångjärnsriktare gör att gångjärnet blir något lite vekare än det var innan och då kommer problemet återkomma. För att lösa problemet långsiktigt så är det bäst att byta till kraftigare gångjärn.
Andra tänkbara orsaken är att någon ställt upp dörren genom att sätta en kloss/skruvmejsel/kvastskaft/kil vid gångjärnssidan för att hindra dörren från att stängas. Sedan har de glömt sin pallning och börjat stänga varför gångjärnen böjt sig. Då kan en gångjärnsriktare vara vettig. Eller att byta till nya gångjärn av samma typ. Går det inte att komma åt så får gångjärnen tas loss och sättas i ett skruvstycke. Försök hitta någon slags referenspunkt att mäta ifrån så att gångjärnen riktas lika mycket om du väljer att använda riktare. Det är också vettigt att veta hur mycket man riktat.

Om skruvarna släppt.
Det kan hända att gångjärnen är starka men inte sitter fast. Dörrblad som görs till konsument brukar ha löjligt tunna lister I kanterna. Därför går det inte att lösa ett sådant problem med längre skruv. Om skruven släppt är hålen skadade är det en temporär lösning att bara dra åt de skruv som sitter där.
För att förbättra infästningen kan man försänka hålen i gångjärnet lite mer och sätta in grövre skruv. Helst helgängad. Räcker inte det så måste nytt trä att skruva i fällas in. Stickor i skruvhål är också en temporär lösning.
Om skruven släppt i karmen kan det gå att skaffa nya längre skruv. Är skruven är så långa att de går igenom karmen in i bakomliggande träregel så går det att få det hur starkt som helst. Skruven måste dock dras med viss känsla för att inte dra ihop karmen och regeln. Ett sätt är att ta bort foder och kila bakom gångjärnen innan skruven dras åt.

Överkurs...
Om karm och dörr svällt lite, men inte så mycket att det är motiverat med större byggåtgärder. Då kan det vara ide att fälla in gångjärnen lite djupare. Det går att göra på fri hand. Enklare är att skaffa en liten grundklots som får plats i en karmfals och skava bort någon halvmillimeter och återmontera gångjärnen. Om det bara görs på dörrbladet så duger vilken grundklots som helst.

Mvh Findus
 
Redigerat:
  • Gilla
LyckansHus och 1 till
  • Laddar…
I många fall så sitter karmskruvarna i karmen inre hälft medan gångjärnen sitter i dess yttre hälft. Det innebär många gånger att karmstyckets gångjärnsida kan vrida sig lite och ställa sig "Toe in"
Byt ut en av gångjärnsskruvarna mot en längre skruv som når in i regeln karmen är fäst i. Brukar funka bra med 5x90.
Dra fast hårt och karmen och dess gångjärn flyttar sig de få millimeter som krävs.
 
  • Gilla
LyckansHus och 2 till
  • Laddar…
T
F donfrimano@hotmail.com skrev:
Hur justerar jag min hängande ytterdörr?
Gångjärnens konstruktion gör att jag inte kan justera med en gångjärnsriktare när dörren sitter på.
Dörren går heller inte att lyfta av för då slår den i ytterfodret innan den går fri. Helt absurt.
Ska prova dra åt skruvarna med en ny och stor mejsel imorgon men tror den hänger för mycket för att det ska gå. Kan man byta översta gångjärnet och hoppas att det hjälper samtidigt som dörren hänger kvar?
Nu skriver du att dörren hänger, den tar i underkanten på på tröskel andra sida? eller tränger mot karmen på låssidan.

Det vi proffs gör när karmskruvarna inte klarar av att dra mer ,är att lossa skruvar på ett gångjärn , börja uppifrån en åt gången, borra ett litet hål så du får in en skruv som går fritt, montera en eller två brickor på skruven så drag styrkan på skruven blir maximal , en mindre bricka som hjälper den större, på så sätt tar den med hela styrkan i trät på karmen och drar med den inåt och samtidigt lyfter upp dörren,(samt att du sedan monterar tillbaka gångjärn så ser man inte ingreppet, ibland tar vi en karm borr gör en extra karmskruvsinfästning för svårare skummade dörrar. eller gör liknande med nya skruvhålet, borra så man får på en täckbricka men inte djupare, sedan styrkan med skruven för att flytta karmen någon millimeter som behövs.

Det här är ett vanligt problem på många nyinstallerade dörrar, där vissa förstör mycket bara för en mindre justering ,eller håller på onödigt länge till onödiga kostnader för ett vanligt litet fel, som brukar gå lätt att fixa bara man är vann att justera dörrar och se vilket ingrepp som är bäst och snabbast för att lösa problemet. samma med nya dörrar som slag/böjt sig, man kan då dra efter karmen lite sidledes via karmskruvshålen någon millimeter så den håller tätt, ingreppet brukar sälla bli synliga.(ska du lite sidledes släpp lite på befintlig karmskruv, borra ett litet hål vid sidan i samma hål så täckbricka döljer ingrep ,skruv/bricka då kommer karmen den millimeter som behövs) kolla bägge sidor av dörren, gångjärnssidan flyttar efter dörren mer och spänner dörren olika.

Eller ibland bara någon lite bricka bakom gångjärnet i karmen , samma där behövs den lyftas(nedre gångjärn) eller sänkas(över) på lås sidan, detta gör vi ofta med säkerhetsdörrar som är tunga och och med fast stål/aluminium karm. och man har lite justeringsmål. tränger dörren på alla kanter så är det att tvinga ut den igen, oftast handlar det bara om millimeter som behövs justeras.
 
  • Gilla
LyckansHus och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla svar!!
Jag köpte ett nytt gångjärn men lyckades såklart köpa ett vänsterhängt när jag behövde ett för höger. Otroligt klantigt. Ska byta imorgon. Jag kanske borde förtydliga att det gäller två dörrar på två olika hus. Båda dörrarna är gamla, troligtvis 70-80-tal. Spröjsade fina som man inte vill byta, men kan lika gärna vara ännu äldre och man satt in energiglas för ett antal år sedan.
På "gäststugan" är det tveklöst gångjärnet. Man ser att det högsta av tre är snett och dörren hänger mkt riktigt ner på låssidan. Här borde det vara givet att byta ut övre alt spänna bättre så den lyfter sig de 3-4 mm som behövs.
Den andra dörren (vår ytterdörr) är knepigare. Kollar man med vattenpasset så är karmen rak. Även här hänger dörren och slår i på låssidan. Däremot ser gångjärnet rakt ut och förutom längst upp så ser alla sidor bra ut. Oerhört märkligt.
 
T Takläggare skrev:
Det vi proffs gör när karmskruvarna inte klarar av att dra mer ,är att lossa skruvar på ett gångjärn , börja uppifrån en åt gången, borra ett litet hål så du får in en skruv som går fritt, montera en eller två brickor på skruven så drag styrkan på skruven blir maximal , en mindre bricka som hjälper den större, på så sätt tar den med hela styrkan i trät på karmen och drar med den inåt och samtidigt lyfter upp dörren,(samt att du sedan monterar tillbaka gångjärn så ser man inte ingreppet, ibland tar vi en karm borr gör en extra karmskruvsinfästning för svårare skummade dörrar. eller gör liknande med nya skruvhålet, borra så man får på en täckbricka men inte djupare, sedan styrkan med skruven för att flytta karmen någon millimeter som behövs.
Du menar lossa skruvarna i karmen antar jag? Borra ett litet hål så en skruv går fritt förstår jag inte. Brickorna är mellan gångjärnet och karmen? Annars bygger dom för mkt antar jag. Finns det nån bild på detta?
 
F donfrimano@hotmail.com skrev:
Tack för alla svar!!
Jag köpte ett nytt gångjärn men lyckades såklart köpa ett vänsterhängt när jag behövde ett för höger. Otroligt klantigt. Ska byta imorgon. Jag kanske borde förtydliga att det gäller två dörrar på två olika hus. Båda dörrarna är gamla, troligtvis 70-80-tal. Spröjsade fina som man inte vill byta, men kan lika gärna vara ännu äldre och man satt in energiglas för ett antal år sedan.
På "gäststugan" är det tveklöst gångjärnet. Man ser att det högsta av tre är snett och dörren hänger mkt riktigt ner på låssidan. Här borde det vara givet att byta ut övre alt spänna bättre så den lyfter sig de 3-4 mm som behövs.
Den andra dörren (vår ytterdörr) är knepigare. Kollar man med vattenpasset så är karmen rak. Även här hänger dörren och slår i på låssidan. Däremot ser gångjärnet rakt ut och förutom längst upp så ser alla sidor bra ut. Oerhört märkligt.
Inte så märkligt. Tänk dig att karmstyckets som gångjärnen sitter i har vridit/skruvat sig, sätter du en lång skruv i översta gångjärnen kommer karmen att vrida upp sig igen och dra hela övre delen av dörren från lås/Slutsidan.
 
  • Gilla
stefan_o
  • Laddar…
Det finns skruv ansedda för att användas när gångjärn skruv inte drar.
Man borrar lite större och skruvar in en hylsa som medföljande skruv sedan drar i.
Jag tänkte länka till de skruvarna men just nu kommer jag inte på namnet.
 
T
F donfrimano@hotmail.com skrev:
Du menar lossa skruvarna i karmen antar jag? Borra ett litet hål så en skruv går fritt förstår jag inte. Brickorna är mellan gångjärnet och karmen? Annars bygger dom för mkt antar jag. Finns det nån bild på detta?
Kanske är lite för proffsigt och lära ut dom snabba tricken vi proffs har , men med sidoborrningen med skruv och bricka kan man även justera dörren lite i höjdled beroende på hur överstycket och tröskel lutar, rikta kraften neråt med alla fyra eller 8 skruvar flyttar oftast ner karmen lite, tvärt om om man behöver upp den lite, även om den är skummad .samma om man behöver vrida karmen lite för bättre glipa, då drar man den lite åt den sidan man vill ändra dörrbladet, blir ungefär som att skrovspika, beroende på vilket håll man behöver gå åt, ibland ner och åt sidan för att räta upp karmen om den bara ha fyra skruvar per sida. (Ibland är inte karmen 90 grader mot dörrbladet) det påverkar oxå mellanrum mellan karm och dörr.

Karmskruven låter du sitta kvar så du inte spräcker virket i karmen, efter som att du får ett enormt starkt tryck med skruv och brickor (samt att man har inte mycket utrymme att jobba på, bara ett 13 mm hål), du ser bara till att karmskruven är lagom djupt, inne samt släpper lite på den så den går lätt, annars motarbetar den det du ska göra.

Sedan borra bakom gångjärn ca 5-6 millimeters borr,(så skruven går fritt) även där kan du rikta kraften,(ovan beskrivning hur du riktar kraften) (vrida karmen lite om det behövs) ,på så sätt lyfter du även dörrbladet, det blir brickorna som tar kraften och kommer åka in i karmen 0,5-2 cm och påverkar inte gångjärnet sedan du monterar tillbaka den , bara du inte borrar där gångjärnens skruvhål är. men det här brukar vara det lättaste och lära ut, och kanske det du ska prova, eftersom att det inte syns något ifall du skulle misslyckas :)
 
1 123abc skrev:
Det finns skruv ansedda för att användas när gångjärn skruv inte drar.
Man borrar lite större och skruvar in en hylsa som medföljande skruv sedan drar i.
Jag tänkte länka till de skruvarna men just nu kommer jag inte på namnet.
Rampamuff med skruv heter det.
 
V verktygsgurun skrev:
I många fall så sitter karmskruvarna i karmen inre hälft medan gångjärnen sitter i dess yttre hälft. Det innebär många gånger att karmstyckets gångjärnsida kan vrida sig lite och ställa sig "Toe in"
Byt ut en av gångjärnsskruvarna mot en längre skruv som når in i regeln karmen är fäst i. Brukar funka bra med 5x90.
Dra fast hårt och karmen och dess gångjärn flyttar sig de få millimeter som krävs.
Vi har en ytterdörr från Svenska Dörr, Gullringshuset monterades 1988 och dörren tar i överkant på låssidan.
Sitter med 4 karmskruv per sida och de 3 gångjärnen går inte att justera (de sitter monterade med 4 st försänkta M5 maskinskruv vars längd är 28 mm). 2 gångjärn sitter på övre dörrhöjden och 1 gångjärn på nedre så lite har Svenska Dörr tänkt på lasten. Idag heter nog dörrföretaget Swedoor.

Har kollat med ett 1,8 meters vattenpass på karmen på insidan gångjärnssidan, nästan perfekt, kanske 0,5 mm översta 10 cm. På utsidan är det skillnad, ovanför översta gångjärnet böjer det av.

@verktygsgurun När karmen på gångjärnssidan har vridit sig, menar du att jag skall skippa tex 1 maskinskruv per gångjärn med 5 x 90 mm försänkt träskruv. Osäker på antal träskruv för att optimera lasten.
Förtydligande hade varit underbart för en som inte är van att skruva:)
Min nuvarande tanke är att sätta 2 skruv, 1 per gångjärn på de översta markerat med röd ring på fotot
Ytterdörr med gångjärn markerade med rött och vattenpass som visar karmens räthet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



I garaget fann jag en kartong med träskruv till balkongen som borde funka
Förpackning för ESSVE träskruv 5,0 x 100 mm med grafisk avbildning av skruven på träyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Det räcker att byta ut en skruv i det översta gångjärnen. Tex den du har ringat in. Se till att det finns en regel bakom som skruven kan dra i. (ibland sitter halva dörren ute i luftningen o då finns det inget att skruva i.
Dra i en sån skruv du har så skall du se att dörren rätar upp sig.
 
  • Gilla
stefan_o
  • Laddar…
Stort tack för tipsen.

Vi har en lågenergikåk, Gullringshus GLE65 , med extra tjocka väggar och regelkonstruktioner för att minimera köldbryggor. Skall kolla gamla ritningar för att se om det framgår hur det ser ut runt dörrkarmen innan jag skruvar. Japp jag är lite försiktig...
 
Redigerat:
Nu var det dax att justera ytterligare 2 andra "ytterdörrar".
  • En altandörrs gångjärn sitter med träskruv och nu skall jag köpa 5x90 skruv (för 5x100 som jag har liggandes i garaget är inte optimalt mtp att skruven då går in 10 mm utan gänga i regeln).

  • Dörren till garaget, som jag byggde för 30 år sedan ihop med grannarna, visar sig vara monterad så att regeln där karmskruven sitter i slutar innan den kommer bakom gångjärnen. Karmskruven verkar sitta 15-20 mm från regelkanten.
    Mätt med skjutmått genom gångjärn, verkar vara 81,5 mm till trä som jag hoppas är av typen regel, optimal skruvlängd 81+45 = 126 mm. Kanske blir svårt att finna 5,0x130 skruv, finns 5,0x120.

    Kollade i garaget, fann 6,0x120, borrade upp M6 gängan i karmen och försänkte hålet i gångjärnet så att den lite större försänkta träskruvskallen får plats.
    Nu sitter 6x120 skruven åtdragen med handkraft, tänkte avvakta en tid och efterdra lite granna.
Pratade med grannen som byggde samtidigt med oss ett Gullringshus, hans ytterdörr ser okay ut idag, inget behov att justera. Vi kanske bara hade otur med vår leverans.
 
Redigerat:
  • Gilla
friskarna
  • Laddar…
Monterade en dlrr i helgen och den går fint, fina springor runt om men man får lov att trycka till lite extra för att dörren ska gå i lås...
Sitter slutbleck ASSA 1887-2 justerbar
Men fattar inte hur jag justerar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.