Min ytterdörr hänger snett så tillvida att gummilisten (är det den som heter tätlist?) griper i karmen, vilket gör det svårt att öppna/stänga dörren (samt att gummilisten slits sönder). En något överdriven schematisk figur över problemet: bild(8).JPG

Hur justerar jag in dörren så att det blir rätt. Gångjärnen ser ut enligt följande: bild(9).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

där jag antar att skruvar av typ A är för att fästa gångjärnet i karmen, B är karmskruv (?) och C används för att justera dörren i höjdled. Det borde alltså vara B jag ska skruva på eller?

/tummen mitt i handen (än så länge)
 
Om karmen är rak kan man knäcka till gångjärnen lite.
 
  • Gilla
andreas_r
  • Laddar…
Jag fattar inte om bilden visar gångjärnet i på dörren eller karmen men det spelar inte så stor roll.

Kolla först att armen på gångjärnssidan är lodrät.
Sen skulle jag bocka till det övre gångjärnet med en gångjärnsriktare
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Ovrigt/Gangjarnsriktare-19900/

Här är lite mer tips
http://www.byggahus.se/forum/fonster-dorrar/72885-justera-dorr-med-gangjarnsriktare.html


Karmskruv är sorts skruv som håller fast karmen i väggen. Den borde inte sitta genom gångjärnet.

Den del du markerat med C, är inte det bara ett täcklock? Jag har aldrig sett att den gå att justera. Vill man höja dörren är det väl brickor som gäller men dettak anske är nån nymodighet jag inte känner till.

edit: kan inte stava
 
toolman77 skrev:
Jag fattar inte om bilden visar gångjärnet i på dörren eller karmen men det spelar inte så stor roll.

Kolla först att armen på gångjärnssidan är lodrät.
Sen skulle jag bocka till det övre gångjärnet med en gångjärnsriktare
[länk]

Här är lite mer tips
[länk]


Karmskruv är sorts skruv som håller fast karmen i väggen. Den borde inte sitta genom gångjärnet.

Den del du markerat med C, är inte det bara ett täcklock? Jag har aldrig sett att den gå att justera. Vill man höja dörren är det väl brickor som gäller men dettak anske är nån nymodighet jag inte känner till.

edit: kan inte stava
Min ytterdörr går att justera höjden med C så det är nog en "ny modighet" :)
 
toolman77 skrev:
Jag fattar inte om bilden visar gångjärnet i på dörren eller karmen men det spelar inte så stor roll.

Kolla först att armen på gångjärnssidan är lodrät.
Sen skulle jag bocka till det övre gångjärnet med en gångjärnsriktare
[länk]

Här är lite mer tips
[länk]


Karmskruv är sorts skruv som håller fast karmen i väggen. Den borde inte sitta genom gångjärnet.

Den del du markerat med C, är inte det bara ett täcklock? Jag har aldrig sett att den gå att justera. Vill man höja dörren är det väl brickor som gäller men dettak anske är nån nymodighet jag inte känner till.

edit: kan inte stava
Tack för svar, här kommer följdfrågorna:

Det var kanske inte den tydligaste av bilder, men det är karmen till vänster och dörrbladet till höger i bilden.

För att vara helt på det klara, jag måste hänga av dörren för att justera med gångjärnsriktare? Åt vilket håll ska jag bocka på dörren respektive karmen?

Ja, det jag markerat med C är ett täcklock, men under det sitter det en skruv för att justera dörren i höjdled.
 
En liten fundering, är det dörren eller karmen som är sned?
 
Lillmalen skrev:
En liten fundering, är det dörren eller karmen som är sned?
Kontrolleras genom att mäta diagonalerna.
Kanske båda är sneda åt var sitt håll …
 
  • Gilla
borjerik
  • Laddar…
Sunnman skrev:
Det här kanske kan hjälpa dig.

[länk]
Tack, ska undersöka detta näg jag kommer hem. Men enligt den här metoden är det alltså karmskruvarna som ska justeras snarare än att bocka gångjärn.
 
OpiMaza
Sista utvägen är att justera gångjärnen, justera med karmskruven först och om det inte går så får man gå på gångjärnen.
 
Du kan skruva ut B och skruva in C i det övre gångjärnet för att på så sätt flytta dörren åt det håll du vill.
 
Redigerat:
  • Gilla
Rickie
  • Laddar…
Nya moderna dörrar skall aldrig justeras med knäckande av gångjärn. Det finns tillräckligt med justerings möjligheter utan att använda sådana metoder. Räcker inte det med dessa justeringar är dörren fel monterad utan tvekan.
 
  • Gilla
RoBo och 1 till
  • Laddar…
Matti_75 skrev:
Du kan skruva ut B och skruva in C i det övre gångjärnet för att på så sätt flytta dörren åt det håll du vill.
Tack, testade detta och det hjälpte delvis. När jag kryssmätte för att se om det var karmen eller dörren som var sned upptäckte jag dessutom att karmen buktar inåt på mitten så att det ser ut typ så här )| |(. Jag förmodar att jag ska justera detta med karmskruvarna (i den nivå där problemet finns). Om jag vill ha karmen närmre väggen, ska jag då spänna eller lossa på karmskruv? Jag skulle kunna ställa upp logiska argument för båda :)
 
Om du skall ha karmen närmre väggen skall du vrida hylsan i karmskruven moturs.
 
R Robbanj82 skrev:
Om karmen är rak kan man knäcka till gångjärnen lite.
De gångjärnen är omöjliga att knäcka alldeles för tjocka
I sidled justerar du dörren med de skruvarna (torx)har råkat ut för det flera gånger att de sitter som berget
Låssade då på gångjärnet ochslog med en hammar på baksidan av de två plattor prova med tors mejseln så att det går att skruva på.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.