Hej!
Dotter extrem allergisk mot tillluften i vår just köpta lägenhet.
Jag behöver hjälp att provisoriskt dra ner/stänga av tillluften i hennes rum.
Jag kan ej justera spjället på bilden.
SNÄLLA kan någon förklara för mig hur man justerar?
Behöver jag ett verktyg?
Ja, jag vet att jag inte skall pilla på dessa själv, men jag är desperat och det är en temporär lösning.
Vi tänker ta in tilluften genom ett förnster på glänt istället. När jag 'stänger' tilluftsdonet på väggen sipprar det ut tillluft och även läcker ut i undertaket rummet brevid...jag vill gärna prova vad som händer när om jag stänger spjället istället!
TACK!
hannamajja
Närbild på ett oförmöget spjäll för ventilation med synlig skruv och inställningsmarkeringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ventilationsdon med spjäll som inte kan justeras för att tillfälligt stänga tilluften.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Lossa på skruven sen kan du vrida på knoppen. Förmodar jag.
 
T tgvent skrev:
Lossa på skruven sen kan du vrida på knoppen. Förmodar jag.
Jag har lossat på skruven, men var skall jag vrida? Skall jag ta tag i hela gråa koppen och vrida runt, kräver det milt våld?
Tack!
 
Lizzardo
Vrid på knoppen ja, våld brukar inte behövas.
Dock så är det där ett injusteringsspjäll och kommer inte stängas helt.

Beroende på hur systemet ser ut så kommer också följden bli att du ökar luften i någon av din eller dina grannars ventiler
 
  • Gilla
kest och 1 till
  • Laddar…
Du måste trycka in ringen för att kunna vrida den. Dock så som tidigare sagts kan inte injusteringsspjäll stängas helt.
 
  • Gilla
hannamajja
  • Laddar…
tack för alla råd, skruvade av metall skruven och tryckte inåt på nobben och vred (typ barnsäker medicin)! det funkade:)
 
Du skall nog inte ge dig på att ändra injusterad balans i fastigheten det blir bara problem med dessa lösningar.
Har du ett FTX aggregat så är det kass 7 filter i detta. Att öppna fönster och släppa i smutsig orenad luft ger inte din dotter en direkt bättre miljö.
På vissa förskolor har det ibland varit en oro, men det brukar gå över om man är öppen och visar lite pärmar med dokumentation med rutiner samt en muntlig beskrivning på hur man jobbar.
Bor du på första plan förresten?
När är huset byggt?
 
K kest skrev:
Du skall nog inte ge dig på att ändra injusterad balans i fastigheten det blir bara problem med dessa lösningar.
Har du ett FTX aggregat så är det kass 7 filter i detta. Att öppna fönster och släppa i smutsig orenad luft ger inte din dotter en direkt bättre miljö.
På vissa förskolor har det ibland varit en oro, men det brukar gå över om man är öppen och visar lite pärmar med dokumentation med rutiner samt en muntlig beskrivning på hur man jobbar.
Bor du på första plan förresten?
När är huset byggt?
Hej!
Tack för input!
Bør på plan 2 aggregat står på plan2. Vi är ganska nära aggregate. Huset färdigställdes 2009, massivträhus.
Jag kan lova dig att luften som kommer in är extremt dålig, inte en chans att uteluften är sämre, dessutom bor vi långt från vägar i ett villaområde typ. Filter klass 7 filtrera ju luften före den kommer in i den roterande värmeväxlare. Något händer på vägen, vi behöver filtrera luften som blåser in och är kontaminerad av ngt. När man gör dessa mätningar på dagis där luften känns dålig så mäter man ju bara flöden in/ ut, undertryck/ övertryck osv. Man kollar att filter är bytta (inga kolfilter). Vad man inte gör är faktiskt att analysera vad som finns i luften, vilken kemi/förorening som pågår. Problemet med kemiska analyser är är man bara finner det man frågar efter. Så man måste veta ungefär vilja ämnan man kan tänkas hitta.
 
H hannamajja skrev:
roterande värmeväxlare
Så du har konstaterat att det är en roterande värmeväxlare och ingen korsvärmeväxlare.
Den förstnämnda läcker ca 3-5% pga sin konstruktion Det är i vart fall inte ett äldre hus med återluft. En korsvärmeväxlare läcker inget. Men du har konstaterat att det är en rotor.
Venttrummor är i stål och har inga emotioner lika så med aggregatet. I första hand när man letar fel, så letar man naturliga orsaker. Som att någon har glömt ett filterbyte tex men, det brukar denne någon få en redig skrapa för. Då det inte på något sätt lönar sig att köra med ett väsentligt högre filtertryck (Elkostnaden). Ett Elbatteri kan få luften att kännas torr, men ligger efter filter o växlare så den luften där borde vara hyfsad.

Om det är 3% läckageluft där en del kommer från en granne. Kontaminering från en granne endast vid en rotor.
Då måste luften hos grannen vara värre än gamgump.

Jo vi gör analyser vad som finns i luften i sista hand om vilken kemi/förorening som kan finnas, när naturliga orsaker har utesluts och erfaren personal gett upp. Det skall en del till för en enveten dalslänning å ge upp!!!
 
K kest skrev:
Så du har konstaterat att det är en roterande värmeväxlare och ingen korsvärmeväxlare.
Den förstnämnda läcker ca 3-5% pga sin konstruktion Det är i vart fall inte ett äldre hus med återluft. En korsvärmeväxlare läcker inget. Men du har konstaterat att det är en rotor.
Venttrummor är i stål och har inga emotioner lika så med aggregatet. I första hand när man letar fel, så letar man naturliga orsaker. Som att någon har glömt ett filterbyte tex men, det brukar denne någon få en redig skrapa för. Då det inte på något sätt lönar sig att köra med ett väsentligt högre filtertryck (Elkostnaden). Ett Elbatteri kan få luften att kännas torr, men ligger efter filter o växlare så den luften där borde vara hyfsad.

Om det är 3% läckageluft där en del kommer från en granne. Kontaminering från en granne endast vid en rotor.
Då måste luften hos grannen vara värre än gamgump.

Jo vi gör analyser vad som finns i luften i sista hand om vilken kemi/förorening som kan finnas, när naturliga orsaker har utesluts och erfaren personal gett upp. Det skall en del till för en enveten dalslänning å ge upp!!!
Bra! Bra envetna personer! Vilken 'kemi' /ämnen letar ni efter då? Och vad brukar ni hitta? Tack!
 
H hannamajja skrev:
Vilken 'kemi' /ämnen letar ni efter då? Och vad brukar ni hitta?
Ifrån vent: Garanterat intet.
Ifrån mattor, syllar, avlopp, flytspackel, isolering mm SOPOR PAPPERSKORGAR bakom kylskåp
Man får krypa klättra åla sig genom vindar leta om du visste hur en död råtta kan lukta eller en rutten/möglig rulltårta kan FYYY... Baksidan av ett självavfrostande kylskåp kan vara blääää.

Men i ditt fall var det inte väggar eller golv utan just ventilation och specifikt i bara ett rum?
Läckluft från granne? Komma in i ventrummet och få lukta om det verkligen kommer från en granne. Tja dina grannar kan ju ha en hobby, odla knark, bygga båt.
Är du säker på en rotor???
 
  • Gilla
hannamajja
  • Laddar…
Yapp roterande värmeväxlare...
 
Men det luktar inte matos, gammal råtta eller mögel, det luktar kemi. Och det luktar I alla rum, men det minsta är värst och det beror säkert på att luftvolymem är mindre där.
Men du känner inte till vad de ev letar efter när de gör luftanalyser?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.