Hej!

Vårt 1700 tals hus har av tidigare ägare utrustats med vattenburet system o jordvärme, 2003
Dock tror jag aldrig att det trimmats in riktigt då temperaturen varierar kraftigt mellan över o under våning. ca 4 grader varmare uppe än nere. Kretsarna är dessutom inte separerade mellan över o undervåning.
Vad jag har förstått så skall man undvika att justera värmen med termostaterna på elementen då det inte är bra för pumpen.
Jag vill nu på enklaste sätt justera värmen lite utan att i dagsläget göra några större ingrepp.

Mina frågor är:
1 Hur ser jag att jag har en fast strypning som går att justera på bakom termostaten?

2 Om jag vill dra ner temperaturen i ett rum och jag inte har någon fast strypning så borde jag helt sonika kunna stänga av 1 element helt i det rummet.
Då kommer ju inte pumpen behöva jobba mot en termostat som håller på o öppnar o stänger. Mindre värme kommer avges i det rummet o temperaturen blir svalare.
Visserligen kanske man inte ska göra så i för många rum för antar att vattenvolymen i systemet som pumpen jobbar mot kan bli för liten.

Jag är med på justeringsprinipen som beskrivs i andra trådar här på forumet, men är mest ute efter att gena lite i kurvorna tillfälligt tills tid finns att ta ett krafttag för injustering.
 
Egentligen spelar det inte så jättestor roll hur du fixar strypningen uppe, för i princip skulle man kunna säga att radiatorerna är överdimensionerade på övervåningen, men så länge du ändå behöver en högre framledningstemperatur för att klara nedervåningen får du ingen nytta av överkapaciteten uppe. Om du kör så öppet som möjligt och bara stryper där det blir för varmt, d.v.s. övervåningen i ditt fall, utnyttjar du ditt befintliga system så bra som möjligt. Personligen skulle jag inte oroa mig för att utnyttja termostater på övervåningen, så länge framledningstemperaturen är justerad så att det blir lagom varmt på nedervåningen utan strypningar. Vill du ändå ha fast strypning och inte hittar något annat så går det åtminstone på en del sorter att ersätta själva termostaten med ett vred, så man får en fast strypning (eller åtminstone manuell, för någon kan ju enkelt vara där och vrida på ratten).
 
ok, men borde det iallafall inte vara bättre att jag ex stänger av var 3:e element på övervåningen helt istället för att juster på termostaterna?
Då bibehåller jag ju fullt flöde genom de öppna o får inget alls genom de avstänga
 
lenny skrev:
ok, men borde det iallafall inte vara bättre att jag ex stänger av var 3:e element på övervåningen helt istället för att juster på termostaterna?
Då bibehåller jag ju fullt flöde genom de öppna o får inget alls genom de avstänga
Njae, det spelar i princip ingen roll. Den termodynamiska vinsten med bättre verkningsgrad i värmepumpen gör du om du kan ha lägre framledningstemperatur, men den kan du inte sänka eftersom undervåningen bestämmer lägsta framledningstemperaturen.
 
aha, ok. så den "rätta" lösningen vore alltså större värmeavgivande yta på nedervåningenex d.v.s fler/större radiatorer. Även om jag skulle sätta fasta strypningar på övervåningen så skulle jag egentligen inte lösa problemet.

om man skulle ersätta ett par radiatorer på undervåningen med konvektorelement, så borde man kunna hålla lägre framledningstemperatur, eller?
(Nu börjar jag dock sväva ifrån min egen tråd lite då jag lämnar dom enkla lösningarna)
 
lenny skrev:
om man skulle ersätta ett par radiatorer på undervåningen med konvektorelement, så borde man kunna hålla lägre framledningstemperatur, eller?
Ja, precis, om du är ute efter att förbättra förutsättningarna för värmepumpen att ge högre verkningsgrad ska du öka värmeavgivningen på nedervåningen. Konvektorer kan hjälpa, även större radiatorer.

Fast ditt fundamentala problem med onödig energiförbrukning och försämrad komfort till följd av för hög temperatur på övervåningen fixar du genom att strypa lite på elementen på övervåningen, så på det sättet får du ju full komfort och utnyttjar det system du har nu på bästa sätt. Om du vill ha varmt överallt på övervåningen borde faktiskt det bästa vara att strypa lite på alla element uppe tills du får rätt innetemperatur (istället för att stänga enskilda element helt), för då får du minsta möjliga flöde till övervåningen, vilket gör att cirkulationspumpen kanske orkar höja flödet lite på nedervåningen där du nu har begränsningen och därmed får du möjligen chansen att sänka framledningstemperaturen något om det ökade flödet lyckas förbättra värmeavgivningen från elementen nere. Kan ju vara idé att testa den enklaste lösningen först ett tag i alla fall innan du planerar att bygga om något. Det skulle ju faktiskt kunna vara så att flödet på nedervåningen är lite för lågt nu eftersom självcirkulationen tenderar att göra så att mest vatten åker till övervåningen, så om du stryper lite på elementen uppe kanske det blir riktigt bra med lite tur. Om du har något element där vattentemperaturen faller mycket genom elementet är det för lite flöde genom det elementet (fast uppe kanske du måste ha så om radiatorerna är överdimensionerade där).
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.