Har en gammal burk (Gävle Galvan s6-150 - bild 1) i källaren där lufttrycket förmodligen är felinställt, för pumpen slår av och till konstant när man duschar/spolar kran etc. Jag är totalt novis om detta, men är förmodligen enkelt att fixa, och jag tänker främst två alternativ är aktuella:

Alt 1: Slå av pumpen, tömma ut vattnet och därefter slå på pumpen igen. Men är det då bara att slå av strömbrytaren (bild 2) och sedan tömma vattnet, och när vattnet är ute slå på pumpen igen så reglerar trycket sig själv? Dessutom, tömmer jag ut vattnet med blå spaken på bild 3? Tänker mig snarare att det borde vara med slangen under hydroforen, men på den sitter ingen reglage.

Alt 2: skaffa kompressor på biltema eller liknande och fyll på luft i "nipplen" (bild 4). Hur mycket luft ska jag i så fall fylla på?
 
  • Äldre hydrofor av märket Gävle Galvan s6-150 i en källare kopplad till rör och ledningar, fråga om tryckjustering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En genomskinlig strömbrytarlåda på en vägg med synliga elektriska komponenter och en tryckmätare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En gammal Gävle Galvan hydrofor S6-150 i en källare, med synbar avstängningsventil och ansluten orange slang.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Topp av en gammal hydrofor med luftventil, nära en strömbrytare och en tvättmaskin i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, slangen är lämplig. Det sitter en ventil där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.